Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
dauksz

vad är detta för båt ?

Rekommendera Poster

köpte denna snipan nyligen men den gamla ägaren visste inget om båten, var den är byggd eller vad den hetter.

Har hört gissningar om att den är byggd i norge men har inte fått det bekräftat. Båten är 9,6 m lång 3m bred överbygget är inte orginal och ska bort, skulle villja veta hur den har sett ut från början om någon har bilder så maila gärna...

mvh Johnny

post-9950-1394234474,7735_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag känner igen den båt typen. Har haft en nästan identisk alldeles riktigt den är byggd i Norge tror den användes som  livräddnings båt.

Min hade exakt samma mått och utseende. Vad är det för motor i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den båten har jag sett en bild på någonstans.. har för mig att jag sett den i ngn båttidning.... jag ska kika i mina båttidningar nu och se om jag hittar den. är nästan hundra på att jag sett den ngn stans.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag tycker det ser väldig mycket ut som en skötbåt, en däckare

skrovmåtten stämmer väl. Häcken är inte infallande som verkar ha varit vanligt på båtar byggda på Hasslö Varv, Karlskrona (tex min egna MARY)

Båttypen är byggd på ostkusten, Kalmarsund på 40-50 talet och är grundgående, för att kunna ta sig in på relativt grunt vatten. 

Läste om Norge !, kanske det ?. de Norska båtar jag sett är ofta mer djupgående men det skrevs om räddningsbåt vilket kunde förklara men välkänmda Colin A har ju en helt annan skrovform väl anpassad för hård sjö på Nordsjön.

är ej expert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dette er en Dory. De er bygd i norge og er opprinnelig åpne garnbåter til sildefiske. Ble brukt som lettbåter til å trekke nota rundt sildestimen og som lysbåt. Orginalmotor på de fleste var Marna 4.syl. bensin 28-32 Hk. Disse båtene var populære å bygge om til lystbåt for 20-30 år siden i Norge. Sjekk klinknagler nøye da de er av galvanisert jern. Kobbernagler kan ikke brukes da skroget vrir seg mye og de strekker seg. Naglene sjekkes ved å slå på de med en hammer mens en annen hammer holdes som mothold. man skal da høre en skarp klang. Om ikke er naglen rustet av på mitten. Normal levetid på naglene er 10-15 år i saltvann. Lykke til med en sjøsterk båt som ruller mye. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...