Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst Fredric Ekermark

Nyfiken på segling

Rekommendera Poster

Gäst Fredric Ekermark

Hej

Jag och min fru samt våra två barn (8 och 10 år) boendes i Åkersbera, 4 mil norr om Stockholm håller på och försöker investera i en segelbåt. Vi har funderat en del och tror att äga en segelbåt skulle var något för oss, det blir då vår första segelbåt.

Detta har dock inte visat sig vara helt enkelt då utbudet är stort och svårbedömmt, och vi inte har inte så stor erfarenhet. Jag tänkte fråga forumet om tips på båt, hoppas ni har lust att hjälpa oss!

Förutsättningar: Vi söker en bra lättseglad båt med så stora boutrymmen som möjligt. Gärna med mycket ljusinsläpp. Min fråga är: Vad är lämpligt att titta på om prislappen är 100 000 till 150 000 kr.  

Hälsningar

Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredric!

Maxi bygger säkert bra och stabila båtar. Men som du ser bland övriga inlägg har jag ett tydligt stöd när jag säger att båten rakt av är ful. De bygger havets Volvo 245:or! 

Ställ dig frågan vad du söker efter. Är det familjesegling för att komma ut i skärgården utan att behöva lyssna på en läskig motor? Eller glädjen i seglingen i sig? Prioriterar ni utrymme högre än utseende?  Hur ska ni använda båten? Kappsegling, cruising eller bryggsegling? 

Det finns massvis med båtar att välja på och vet ni bara vad ni egentligen söker efter så är det sällan svårt att hitta just det. 

Jag har alldeles precis själv köpt en Compis 28, vilken är en bra, styv båt med gott om utrymme för sin storlek. Men tillåter en för ändamålet aktiv segling men rätt utrustningslista. 

Om ni är intresserade så har jag nyligen sökt grundligt efter just C28 och har skapat mig ett intryck av marknaden, kontakta gärna mig om det är något ni undrar över!

Mvh / Johnnie   (Bifogar en bild på skönheten)

post-13927-1394234476,948_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket hjälp är svårt att få eftersom det är vad ni vill ha som styr det hela.

Gillar ni en båt som tål mycket vind och är trög att segla i vindar under 4 m/s men pallar trycket vid vindar >20 m/s satsa på en Maxi 77 eller 84. Maxi 84 har mina föräldrar haft sedan 1987 rejäl båt med mycket plats invändigt då den är bred, lite för lite segelyta för att göra sig bra i lätta vindar. En fördel med dessa är att bommen är kort vilket gör att man stå i sittbrunnen utan att riskera att få den i skallen.  Skillnaden mellan 77 och 84 är att du får ett garderobsutrymme och ett toalett utrymme i 84:an. Maxi 84 finns bara med inombordsmotor medan 77:an finns med både och.

Själv skulle jag satsa på en båt med inombordsmotor då de ger lite högre trygghet med drev under båten som gör att man kan gå för motor även när det blåser mycket, funkar inte lika bra med utombordsmotor.

En båt som några bekanta haft och som jag gillade var Albin 78 Cirrus inombordsmotor men roligare att segla än maxi båtarna ovan. 

Ingen av dessa båtar är dock några racers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...