Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
KalleAnka

Ankarspel, frifall eller inte

Rekommendera Poster

Hej,

Undrar om någon som har erfarenhet av ankarspel vill dela med sig av dessa. Jag har hittat ett intresant ankarspel som skulle passa bra till min båt. Dock är det så att detta spel inte har frifallsfunktion, det matar ut med 30 meter / minut. I mina öron låter det som om det borde räcka, men jag har ju aldrig ankrat med ankarspel förut. Vad tror ni, är det något att satsa på eller kan utmatningen vara för långsam i vissa lägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse E

Hej

Det beror nog på hur du tänkt använda spelet. Om det monteras i aktern för att användas när man går mot kaj för att ligga med akterankare så skulle jag tro att du kommer att uppleva att det går för långsamt. Tänk att det att det är 6 m djupt där du vill släppa ankaret. Då tar det 12 s innan det ens nått botten. Då ska det inte blåsa mycket för att det ska bli besvärligt att angöra.

Om du däremot bara2 ska använda det i fören då du friankrar så gå det nog bra.

Själv har jag ett aktermonterat spel med frifall och det funkar bra. Detta använder jag även vid friankring, dra bara ut extra band och förtöjer i fören.

Det beror alltså på flera saker om det är lämpligt. Användningssätt typ av båt mm.

Ha det , Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse E

Hej igen

Tänk dig att du ska lägga till mot en kaj och det ligger båtar förtöjda men det finns ett hål som du ryms i. Tänk då att du vill släppa ankaret 30 m från kajen, vilket är ett lämpligt avstånd om det är 6 m djupt, så måste du först stanna och ligga still tills ankaret nått botten (i 12 s om det är 6 m djupt) och därefter köra framåt de sista 30 m på en minut. Detta blir lång tid om det då blåser sidvind. Du kommer att hinna driva av eftersom du inte kan hålla fart. Detta kan gå bra om du har bogpropeller eller en båt med mycket under vattenytan men blir besvärligt med en planade båt.

Lasse E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse E

Javisst

är det så men jag börjar väl bli gammal så jag ser väl inte kaje/bryggan förrän jag är 30 m från, borde nog skaffa glasögon 1.gif

Ha det

Lasse E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  Fy F för ankarspel som inte har fritt fall !!!  har detta just nu och detta skall ut !

blåser det och man måste gå in fort så går det för sakta eller ankaret hoppar fram på botten alt hugger .mina kompisar har fritt fall fungerar klockrent.

Enda undantaget kan vara om man har en mkt tung båt som inte är vindkänslig.

Jag har idag 1 st Horizon 500.

Mvh Matte  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Matte för dina erfarenheter ur verkliga livet.

Vad har du för utmatningshastighet på ditt spel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med ett Anchormatic bandankarspel med fritt fall. Funkar kanon, värt varenda krona.

Har ingen erfarenhet av andra typer.

www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalle jag har inte en aning hur fort /sakta mitt matar bara att det är sällan

som det stämmer perfekt.

Funderar på att köpa ett likadant fast med frittfall ca 7000:-

tyvärr går mitt inte att bygga om.

Mvh Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...