Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Gäst Dontomase

Skiljerelä

Rekommendera Poster

Gäst Dontomase

Hej

 

Kollade lite i byggplast-båtprylars katalog och hittade ett skiljerelä 75A det det facila priset av 595 kr.. Hutlöst med tanke på att ett laddrelä till en bil kostar runt 100 spänn.

 

Är det nån som vet hur det här relät ser ut, så kan man kanske hitta ett billigare alternativ hos en bilfirma eller liknande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alla skall ju tjäna på prylarna. Det är ingen större skillnad på ett vanligt relä och det som finns på dyra gatan. Det kan vara några extra lödningar gjorda. Relän kan man köpa i tillbehörsbutikerna. Fast det är kanske inte så vanligt att de är gjorda för så höga strömmar som 75A. Jag har för mig att jag senast köpte ett högeffekrelä på TH Pettersson. Men vad det kostade har jag glömt./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dontomase

Det var det jag misstänkte att det går med vilket relä som helst, ska försöka hitta nåt schema, man borde ju kunna använda ett laddningsrelä från en bil eller nåt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej inte laddningsrelä utan ett vanligt relä med slutande funktion exempelvis ett vanligt relä du använder till extraljus. Men i detta fallet skall relät vara kraftigare, dvs tåla mer ström (egentligen behövs det inte, men för säkerhets skull)./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dotomase

Jag upptäckte det, trodde ett laddrelä var slutande innan jag läste på...

 

Jakten går vidare, men det verkar som om man får krypa till korset, pratade med en bilel firma och priserna var ungefär lika höga så fort man kom upp i lite strömstyrka.. Men men skam den som ger sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenbja

Hej !!

Jag har installerat skiljerelä i min snipa, jag gick till bil-el firma i Uppsala och köpte ett relä som klarade 125 A ca 140:- (Omjag kommer ihåg rätt) det var allt förutom kabel som jag hade och  kompletterade lite kabelskor hos Classe.

Jag kopplade 'en  från D på generatorn av den anledningen att reläet drar inte innan generatorn börjat ladda, man kan koppla på tändningslåset också men då är risken stor att kontakterna bränns då det rusar ström även från förbrukningsbatterierna till startmotorn, jag kopplade så här

Anslutning 85: 12Volt - (Reläspolens - anslutning)

Anslutning 86: 12Volt till reläspole vanligtvis kopplar man denna på Generatorns anslutning för laddningslampan (D ), hur som helst skall den kopplas till anslutning som enbart ger 12 volt när generatorn laddar.

Anslutning 87 : Här ansluter du laddnings stöm ifrån generator samt start batteri och till anslutning 30 ansluter du förbrukar batteriet.

 

Bifogar en halvtaskig bild men det kanske ger en liten ide om hur jag gjorde

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kenbja skrev: Jag kopplade 'en  från D på generatorn av den anledningen att reläet drar inte innan generatorn börjat ladda, 

 

Jag trodde det var så att generatorn inte laddade innan den fått lite startström så därför skulle man koppla D direkt till batteriet.

 

Har jag fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer !!

 

Vad jag vet så är det D strömmen som går till laddningslampan, jag har inte hört 

talas om någon som kopplat på det sättet du beskriver och vet inte vad det får för konsekvenser.

Jag har kopplat på det sätt jag beskriver och reläet drar först när jag startat motorn och detta har fungerat utan anmärkning i flera år

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dontomase

Tack nu ska vi koppla....

 

Håller ju på att dra om elen i min båt och får ett väldigt spänningsfall då lanternorna går igång, så mina funderingar är att koppla in ett relä på de förbrukare som drar mest, som motorfläkt, belysning och lanternor.

 

Visst borde detta gå att göra med ett vanligt extraljusrelä? Har sett att det finns nåt som heter manöverrelä, men det borde väl va samma sak?

 

Jag som trodde jag kunde det här med el, men men det är ju inte så många transistorer i en båt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller ju på att dra om elen i min båt och får ett väldigt spänningsfall då lanternorna går igång, så mina funderingar är att koppla in ett relä på de förbrukare som drar mest, som motorfläkt, belysning och lanternor.

 

I ditt fall hjälper det inte med ett relä. Om du får ett stort spänningsfall när du tänder lanternorna har du problemet någon annanstans. Lanternorna tar bara ungefär 1 Ampere/styck. Leta i stället efter dåliga kontakteringar eller eventuella felkopplingar. Du har ju max. 4 lanternor tända samtidigt, vilket motsvarar 5 Ampere.

Hur har du det med batteriet? Är det fulladdat? Har du samma spänningsfall när du kör på enbart batteridrift som du har med motorn igång?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Et skiljerelä är INTE ett vanligt rele, utan ett rele som kan transportera en stor ström.

 

 Det transporterar bara denna ström då generatorn ger laddning.

 

Besök www.skyllermarkspressar.se för att se mer.

 

Själv är jag enig i att 595:- är mycket för att slippa vrida av huvudströmbrytaren till startbatteriet.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vad hette ditt relä? Gärna med artnr eller liknande. Detta var ju helt klart det billigaste alternativet, så sprid din kunskap8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

Ledsen att jag inte uppmärksamat ditt inlägg tidigare, jag skall åka förbi båten och skriva ned märke/typ o.s.v så återkommer jag

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

Följande beteckning är det på mitt skiljerelä,

NAGARES

RL/180-12

12V-180A

så det är ett 12V relä som tål en MAX ström på 180 Ampere, så här kopplade jag: Anslutning 85, 12Volt - (Reläspolens - anslutning)

Anslutning 86, 12Volt till reläspolen jag kopplade denna på generatorns anslutning D , jag tror att det är samma som laddningslampan.

 Anslutning 87 , här ansluter du laddnings ström ifrån generator samt start batteri. ifrån Start  batteriets pol till reläet anslutning 87. Anslutning 30, här ansluter du förbrukar batteriet.

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...