Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
jorgenkarls

Furlex-förvaring på vintern

Rekommendera Poster

Hur förvarar ni ert rullsystem på vintern. I våran båtklubb så ligger masten med tillbehör utomhus med endast ett litet tak över. Tycker det känns lite osäkert att lägga en ny furlex därmed tanke på väder o vind, och framför allt stöld.

Tror inte jag hinner bygga nån ställning på båten där jag kan lägga masten.

Kan man lägga nåt runt rullen, kanske inte så bra med tanke på fukt etc...Och ta hem hela profilen är ju inte att tänka på.

Tar gärna emot förslag !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

Skydda den för smuts med välventilerad soppåse (hål på nedre sidan). Själva profilen borde hållas torr så tt inte inträngande vatten isspränger den. Mot tjuvar och ofog skyddar du dig bäst med en försäkring.

På min klubb är det många som drar ett plastfodral över hela masten. Då är hålls den och fallen rena och torra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kenta

Jag lyckades få tag på långa plaststrumpor som en markis-firma packar in nya markisrullar i. Passar bra till master också. Borde finnas liknade på t.ex mattfirmor.

Att packa in Furlexen kan nog vara bra med tanke på stöld också för det är säkert inga proffstjuvar som är ute efter att stjäla grejor från ditt system utan snarare någon av dina båtklubbskompisar (kompis?) som råkade tappa en riggbult eller något och sedan inte orkar åka för att handla en ny utan flyttar över problemet till någon annan. Om prylarna täcks av lite plast kanske detta räcker för att hålla ögonblickstjuven borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas B

Jag lindade in hela masten med rullen i vanlig Gladpack i vintras  för att skydda mot smuts och damm - fugerade ypperligt. Detta håller även fall och dyl på plats,

/ Tomas B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har några funderingar/kommentarer efter att ha läst inläggen ovan:

-Behöver inte masten ligga luftigt, så att ev. fukt kan ta sig ut?

-Ett Furlexförstag kan väl inte vara attraktivt för en tjuv, alla är ju unika, då de är måttanpassade efter båten?

-Har för mig att jag läste på Seldén's hemsida att stag, vire, fall etc inte bör ligga i kontakt med själva masten, då kan korrosion bildas.

Ha de!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...