Bengtu 0 Postad 11 September , 2005 Hej Jag undrar om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av att byta gammal VP dieselmotor med 110 s-drev till en ny med adapter för detta. Funderar att byta min gamla MD 5:a till en solé mini 17 ( 16 hk) 3600 rpm. Enligt säljaren av dessa motorer är det inga problem.............men man undrar ju ?? MD 5:an levererar ju 7,5 vilt sparkande hk vid 2500 rpm. Om du har bytt på detta sätt tala om hur det funkar !!! Mvh Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jussi H. Postad 19 September , 2005 Jag bytte MD5A till en Kubota Beta 10 tre år tillbaka för min Senorita; använde den gamla S110 (1.66:1) och den gamla propellern. Beta 10 har den fördelen att den ger sina 10 hk redan vid 3000 rpm. Beta 10 har en hk/rpm-kurva (för kontinuerlig drift) som ligger mera eller mindre precis vid densamma av MD5 även vid låga varv, 1000 rpm och så. Detta betyder att den gamla propellern kan utnyttjas och motorn orkar att gå redan vid de låga varv som oftast används, och sen har reserv mellan 2500-3000 rpm där MD5 inte når för att gå mot i vind och vågor om behövs. Beta hade också en modell med 14 hk vid 3600 rpm, men där skulle det troligen har varit nödvändigt att använda en annan växel och/eller propeller. Installationen var oproblematisk och resultaten bra. Titta gärna min sajt www.saunalahti.com/~liisa16v/boat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jussi H. Postad 19 September , 2005 Sorry, sajten är: www.saunalahti.fi/~liisa16v/boat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jussi H. Postad 20 September , 2005 http://www.saunalahti.fi/~liisa16v/boat/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser