Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Sputnik

VP 280 Drev som slirar

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle ut med båten idag och när jag skulle ge gas med växel i så rusar motorn upp i varv utan att det driver i vattnet. Kör man på tomgång med växel i så funkar det bra, ger man pyttelite gas så funkar det också men gasar man lite till så kommer man ingenstans! Antingen så hoppar växeln ur eller så slirar den på något sett, vet inte....       Är det någon som varit med om detta eller vet vad som kan vara fel??? 

Kan tillägga att senast jag var ute med båten så funkade den perfekt. Nu 1 vecka senare så är det något som gått sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Sitter inte propellern vulkad i sitt centrum? Är den lös så är det troligen bara att byta.:-/ /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du det kan vara propellern? Trodde den var helgjuten... 

Ser så ut på den iallafall.

Har testat att med växel i snurra på propellern men det går inte, sitter stenhårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten börjar alltså dra när man ger lite gas, precis som vanligt, men ger man mer så tappar den allt fäste i vattnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har du vatten i oljan? Som gammal Penta Mek! så misstänker jag att ditt drev är slitet! Hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig! maila mig på  hans-gunnar.rohden@telia.com    lämna gärna ditt teleno också! Mvh H-G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern har ett vulkat nav av gummi. istället för brytpinne. Om det släpper så får du fenomenet du beskriver. Proppen är alltså inte helgjuten metall.

Brukar inte gå att känna detta genom att vrida på proppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen vatten i oljan. Har däremot haft det förrut men felet är fixat. Försökte maila till dej men adressen funkade inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag ska testa att skifta till en annan propeller innan jag gör något annat. Hoppas verkligen det är så enkelt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta kommer kanske lite sent för problemlösningen är redan redovisad. Det enda jag kan tillägga är att det finns två könslag på insidan som skall stå mitt emot varandra. Är det inte så har probellerns vulkning gått och det är bara att byta./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...