jimmy_froberg 0 Postad 11 September , 2005 Hej, jag är intresserad av en nimbus 22dc årsmodel ca 89 Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter utav denna båt? Och vad drar den ungefär per dist? Mvh jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 September , 2005 Hej, Vad sitter det för motor i den du är intresserad av? Från Nimbus hemsida: Nimbus 22 DC (1987-1990) L.o.a 6,75 m Beam 2,35 m Displ. 1400 kg Fueltank 200 l Battery 1x12v-75ah Engine alternatives: Volvo Penta 151/290 (146Hp) Volvo Penta 211/290 DP (210Hp) Volvo Penta 231/290 DP (230Hp) Volvo Penta 271/290 DP (270Hp) Tips: i ett nr av tidningen Praktiskt båtägande så gjorde de ett reportage om Nimbus 22 DC. Tryggare köp än en sån kan man knappast göra. Nackdel kan vara bensinförbrukningen om det sitter en V8 i den, men det bör man nog ha så man kan dra fördel av de fina sjöegenskaparna båten har. Det hör liksom till att en daycruiser har lite kraft när man öser på med gasreglaget. Dock i dessa tider av stigande bensinpriser får man väl se upp lite med bensinförbrukningen så en V8 kan ligga dig lite i fatet om du skulle vilja/behöva sälja den så småningom - en sådan här båt med en V8 kan ev göra båten lite svårsåld i framtiden om bensinpriserna fortsätter uppåt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst CF Postad 11 September , 2005 Hej, Jag har en Nimbus 21:a, som är en likadan båt som den du tittar på förutom viss kosmetika samt att badbryggan byggts in. Skrovet är detsamma. Hursomhaver, jag kör med den lilla motorn, dvs en VP 151, som ger 146 hk. Valde denna motor medvetet framför V8:orna helt enkelt beroende på att jag hade på känn att det inte skulle bli så kul att tanka en V8:a. Nu kör jag hyfsat mycket så det gjorde valet ännu enklare. Jag kör min i ca 20 knop på 4300 varv, det är en perfekt marchfart tycker jag. Under denna säsong uppskattar jag förbrukningen ca 1,2l/d vilken känns rätt rimligt. Båten i övrigt överträffar mina förväntningar både i kvalitet och sjösäkerhet. Storleken är perfekt för de flesta sammanhang om man inte är på jakt efter nått mer husvagnslikt med toaletter och duschar och sånt. Det man kan sakna är möjligen en kyl och en fast monterad vattentank, men det ingår i mitt att göra under vintern. Vi sover bekvämt i ruffen 2 pers och har lätt 2 gäster på soldäck (som dessutom blir uppvärmt av motorn). En nackdel kan vara att det är lite omständigt att ta sig upp på fördäck, men det funkar om går lite försiktigt. Du får en helt annan kvalitetskänsla i en klassisk gammal nimbus än en modernare amerikanare tex. Båten rekommenderas varmt. Dessutom sägs ju nimbusarna hålla värdet bra, vilket är väsentligt i totalekonomikalkylen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmy_froberg 0 Postad 29 September , 2005 Tack så mycket för svaren! Jag ska titta vidare... och vem vet man kanske slåe till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 29 September , 2005 Sedan att skrovet är ett klassiskt Coronet 21 DC/Cabin skrov gör ju båten riktigt bra. Nimbus köpte nämligen formarna av Coronet när dom stod på konkursens brant. Och Coronet 21:an är ju vida känd för sina överlägsna sjöegenskaper och kvalite. Dock är väl osäkert om Nimbus har lika hög kvalite på sina 21:or Den enda nackdelen är att dom är tungdrivna med lite hög bränsle förbrukning som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 30 September , 2005 Hallå, jag har en 21'a från 86 med VP AQ 271A/DP dvs 270 Hk V8. Har bytt motor från den AQ 151 som satt original då jag fann båten undermotoriserad, trög och bullrig med fyran. Nu marschar jag 30 knop kring 3000 rpm, tyst och fint. Hyfsad förbrukning då andrasteget inte öppnar förrän efter 3000 varv. Kvaliten kan man inte klaga på hon är byggd som en pansarvagn till skillnad från nyare Nimbusar. Har också haft en 19 Nova från 94. Den kändes som om den var byggd i kartong i jämförelse. Sjöegenskaperna är suveräna, båten är stadig även stillaliggande och det är den klart rymligase 21-fots DC jag har sett. Kostar i inköp men är värd det!! Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lance 0 Postad 24 Juli , 2006 Tjena Biffen! Har du reggat dig på Club NIMBUS 21/22 ? Vore kul om vi kunde ta del av dina erfarenheter även där. Just motorstorlek är ett av massa intressanta samtalsämnen.... ( http://nimbus21.phpbb2.se ) mvh/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser