Gäst Steinar Postad 11 September , 2005 Hej! Är det någon som vet var man kan lägga i båten (eller ta upp) från trailer i Göteborgsområdet? De flesta rampar är låsta med kätting. Det kanske inte finns rampar som alltid är oppna för allmänheten? Min båt är relativt tung så jag behöver asfalterat (eller betong) underlag. Maila mig gärna om du inte vill skylta öppet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 September , 2005 Hamnen i Hinsholmen har 2 ramper öppna för allmänheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 12 September , 2005 Var ute och rekognoserade igår. Marstrand - perfekta förhållanden. Instöbron (gamla färjeläget) - bra förhållanden, dvs liten kant under vattenlinjen. Nordön Sydhamnen - perfekta förhållanden (10;- frivillig insats). Tack alla som svarat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-JB- 0 Postad 12 September , 2005 Passa dig om du sjösätter på marstrandssidan vid instöbron - har du otur så kommer det en sur gubbe sladdande i en dyr BMW och upplyser dig om att det minsann är privat mark och ber dig (högaktningsfullt) att dra åt helvete. Är det förresten nån som vet vem som äger stugan där vid gamla färjeläget? Vägverket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 13 September , 2005 På Hönö finns det 2 ställen som man kan ta upp båten på ramp för allmänheten. En i Klôva och en på Hea Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antegbg 0 Postad 17 September , 2005 Undrar om det finns nån som vet om det finns nån ramp runt nodre älv eller runt björlanda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ginis Postad 17 September , 2005 Det finns en ramp under jordfallsbron på hisingens sida. Det finns en bom men den har jag aldrig setts låst på 7 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 25 September , 2005 Testade rampen under Götaälvbron igår. Höll på att bränna sönder kopplingen på bilen för att komma upp. Sopade bort sand och sten först för att få bra fäste. Det sämsta med denna ramp är att det inte finns någonstans att lägga båten när man skall pakera bil och vagn efter sjösättning. Var ensam och fick använda brädan som är precis under vattenytan som jag körde fören lite upp på. Som tur var så var det inte vattenströmning i älven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sred12 1 Postad 29 Maj Hur ser det ut idag? Finns det ramper i Göteborgsområdet som är gratis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 31 Maj enda jag vet om som bor i centrum är hinsholmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 31 Maj 12 timmar sedan skrev Zaphir: enda jag vet om som bor i centrum är hinsholmen Egentligen är den inte gratis alls, men det finns ingen avgift, det finns ingen bom och den är i princip obevakad. Så alltså ej gratis men utan avgift… dom andra som har sina båtar i den hamnen står för fiolerna. Det ansågs för dyrt att skaffa en bom, och för mycket administration med nyckel eller kodlås. Använd rampen och sätt in nån hundralapp på Hinsholmskilens hamnförenings konto (men det är GREFAB som äger rampen och resten av hamnen). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 1 Juni 12 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Egentligen är den inte gratis alls, men det finns ingen avgift, det finns ingen bom och den är i princip obevakad. Så alltså ej gratis men utan avgift… dom andra som har sina båtar i den hamnen står för fiolerna. Det ansågs för dyrt att skaffa en bom, och för mycket administration med nyckel eller kodlås. Använd rampen och sätt in nån hundralapp på Hinsholmskilens hamnförenings konto (men det är GREFAB som äger rampen och resten av hamnen). bra att veta..har min snipe jolle på tångudden..tänkte det var nära o bra till hinsholmen..är verkligen värt en hundring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 1 Juni 1 minut sedan skrev Zaphir: Hinsholmskilens hamnförening är det hinsholmens båtklubb? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 Juni (redigerade) 2024-06-01 vid 05:24 skrev Zaphir: är det hinsholmens båtklubb? Ja det är den. Men det är mer en hamnförening än en båtklubb. Klubben sätter upp vaktscheman och är någon slags lobbyverksamhet och i viss mån även en delvis överkörd remissinstans hos Grefab. Ramperna finns mellan brygga Å och Ä och mellan Ä och Ö, längst in i hamnen. Sedan finns det en kanot/kajakbrygga bortanför brygga Ö. Studera orienteringskartan över hamnen…. Bryggorna är inte placerade i alfabetisk ordning, utan i kronologisk oordning. Redigerad 2 Juni av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Juni 2024-05-31 vid 17:06 skrev Georg_Ohm: Egentligen är den inte gratis alls, men det finns ingen avgift, det finns ingen bom och den är i princip obevakad. Så alltså ej gratis men utan avgift… dom andra som har sina båtar i den hamnen står för fiolerna. Det ansågs för dyrt att skaffa en bom, och för mycket administration med nyckel eller kodlås. Använd rampen och sätt in nån hundralapp på Hinsholmskilens hamnförenings konto (men det är GREFAB som äger rampen och resten av hamnen). Rampen är väl GREFABs inte Hamnföreningens? Om jag använder rampen skall jag väl inte bli ombedd att betala till tredjepart, det är ju bedrägeri. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 3 Juni 9 timmar sedan skrev Bosse: Rampen är väl GREFABs inte Hamnföreningens? Om jag använder rampen skall jag väl inte bli ombedd att betala till tredjepart, det är ju bedrägeri. jag måste hålla med att det låter lite konstigt.. får väl åka dit och se hur det ser ut. har inte varit där ännu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Juni 2024-06-02 vid 19:39 skrev Bosse: Rampen är väl GREFABs inte Hamnföreningens? Om jag använder rampen skall jag väl inte bli ombedd att betala till tredjepart, det är ju bedrägeri. /B Men du betalar inte för rampen, du ger föreningen ett bidrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 4 Juni 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Men du betalar inte för rampen, du ger föreningen ett bidrag. Låter ännu mer suspekt ju 🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 4 Juni Även Björlanda har en ramp som har en konstant öppen bom, bra (låg) lutning så du drar upp 2 ton båt med framhjulsdriven automatväxlad bil där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 4 Juni 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Men du betalar inte för rampen, du ger föreningen ett bidrag. Gräv inte gropen djupare nu, avsluta detta försök att dra in medel till din förening. Du får hitta andra sätt att finansiera verksamheten. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser