Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Billy_Astorsson

Utvecklingen står still, eller?

Rekommendera Poster

Kommer inte ihåg vilken det var på den jag använde, men jag tror inte de ändrade jettavärmarna något nämnvärt under åren. allt ifrån -80 till -90 borde nog funka. kolla på skroten.

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Streak!!!  Båt och Motor är inte så dumma må jag säga...

 

Vad gäller båtars utveckling så brukar jag fundera när jag sitter i bilen, en audi av senare årsmod att så här skulle jag vilja att min båt såg ut invändigt, med välplanerade reglage, mätare mm. inget knissel och knak,   Och varför inte en elcab till båten?????  Som nyare cabbade bilar.. Det måste ju komma till båt.. Som när det kommer en rejäl skur, man saktar in båten och trycker på knappen för att fälla upp caben.. Vips så sitter man i det torra, på med lite värme.. Defroster och torkare till vindrutan.. Ja och varför inte backspeglar egentligen??? 

 

När man åker inne i en trång hamn och ska lägga till är det inte sällan att jag tänker att jag skulle vilja ha blinkers så jag kan markera att jag ämnar svänga...  Ja det finns en hel del att göra på båtarna..   Jo, jag glömde naturligtvis de elekriskt uppblåsbara fendrarna som inte behöver tas upp och ned..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De elektriska fendrarna skulle jag verkligen välkommna på bilar så man slapp alla märken i dörrarna som blir när dörrar slås upp i grannbilen på parkeringar.

 

Om man bortser från utombordares utveckling så har övriga delar nästan stått still. Exempelvis så skall innombordare köras igenom med glykolblandning före vinterförvaring pga att dålig design medför att det finns fickor med vatten som inte kan expandera då det fryser varvid risk för sönderfrysning. Detta medför risk för miljö då glykol kan riskera att släppas ut i dagvattenbrunnar mm. På en båt för 300-400 tusen borde det 2005 varit så utecklat så att det maximalt hade räckt med att spola igenom systemet med färskvatten alternativt inte gjort något då system för kylning via havsvatten med salt inte borde påverkat alls.

 

På en ny plastbåt måste man markera ett område på botten som sedan skall slipas och målas med specialfärg för att sedan bottenmålas. Borde inte detta vara klart från början ? Jämför en bil som bilförsäljaren får märka upp ett stycke på sidan dit saltsprutet ska nå och sedan slipa undersida och upp till markerade nivån och sedan måla med grundfärg och sedan skyddsförg mot skit. Målning av detta område sker på båtar med hälsovådlig och miljöfarlig färg och borde vara gjort i specialanläggningar hos båttillverkaren som där via utsug kunnat ta hand om farliga gaser på ett miljö och arbetsmiljösäkert sätt. 

 

Gellcoat för båtar brukar missfärgas och kräver massa kemiska preparat för att göras rena samt även poleras. Sköts de inte minitiöst så riskerar de att gulna och bli fula. (vissa fabriakt så hjälper inte ens god skötsel utan de gulnar ändå) Alla dessa kemikalier riskerar att hamna i naturen och hav/sjöar då båten under sässong måste skötas. Vilken biltillverkare skulle kunna ha så dålig lack på bilen och överleveva? Jämfört med båten så är de ofta ute i starka solskenet året runt. Körs på vägar med asfalt och salt och nedsmutsningen är mycket stor. Jämfört med båtar så är miljön för bilar enormt mycket sämre. Bilar behöver givetvis tvättas och vaxas. För att vårda en bil krävs väldigt lite resurser jämför med en båt och troligen tack vare en god utveckling av billacker som dessutem numera är vattenbaserade. Utvecklingen på båtplast verkar däremot fullkommligt stått still.

 

Detta är bara några punkter och jag är starkt kritisk till att vi båtköpare/ägare måste finna oss i att utvecklingen är så eftersatt.Alltså borde det finnas jättestora möjligheter för Svensk båttillverkning att utveckla båtar och därmed bli världsledande via ett antal patent på helt nya metoder för material och tillverkning.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland,

Skall inte ge dig nagra pekpinnar, da mycket av det du sager ar helt ratt.

 

Men, de ENDA som styr utvecklingen ar du och jag som konsumenter. Om vi inte efterfragar battre losningar - och ar villiga att betala for dem - alternativt avstar fran att handla produkter som vi anser undermaliga, sa kommer inget att handa.

 

Det finns inga incitament for en bat tillverkare, eller for den delen annan producent att gora forandringar bara for nojes skull. De gor de for att tjana pengar pa de produkter de saljer (via storre marknadsandelar, unikare produkter med hogre marginal, etc, etc).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Därför tycker jag vi kan börja efterfråga detta. Börja vid nästa båtmässa t.ex. att fråga tillverkare hur de kan sälja båtar där t.ex. bad/räddningsstege är nästan omöjliga att fälla ut ifrån sjön (finns bla på vissa Aquador)

 

Efterfråga båtar där botten är klar med grund för att sedan efter behov lägga på bottenfärg för lämpliga förhållanden. En yta som kan rengöras med normala rengöringsmetoder och endast kräver enklare skyddsprodukter. Vara så konstruerade att de inte kräver så frekventa motorservisar och där utbytesdelar inte måste bytas så högfrekvent (impeller, bäljar mm)

 

Efterfråga tillverkare som är ISO 14001  (miljöcertifierade)

Och ställ krav på att motorer ska ge minimala utsläpp.

samt att de är relativt säkra vid ev. olyckor.

 

Låter det dramatsikt, var lugn.

Detta är motsvarande krav vi ställer på biltillverkare.

Och de kostar ungefär lika mycket

 

Precis som Per-Ola (Wellcraft) skriver så är det vi köpare som kan påverka sådant, så dags att börja göra det.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...