Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Billy_Astorsson

Utvecklingen står still, eller?

Rekommendera Poster

Har länge funderat på en del saker när det gäller marinindustrins utveckling på fritidsbåtarna och tänkte kolla lite vad alla ni på MG tycker om detta.

 

Min åsikt är att utvecklingen nästan står still, jag menar, hur stor skillnad är det egentligen på ex. en windy 22:a från 60/70-talet till en sprillans ryds 23 dc?  11.gif

 

Förutom design och motorer, (inombordsmotorernas utveckling kommer från bilindustrin och även om utombordarna har blivit lättare, effektivare och driftsäkrare med åren har det ju inte skett några större underverk där heller...) vilka tekniska framgångar har man egentligen gjort på sen -60talet?

 

tja... Sedan glasfiberskrovet slog igenom på 60-talet är det väl inte så mycket... AQ-drevet kom -59, segelbåtsdrevet -72, duopropen -82, Jetaggregatet vill inte slå igenom... Farten på sjön är fortsatt låg, bänsleförbrukningen hög och marinmotorerna saknar fortfarande avgasrening. var det nåt mer? jo, vi skippade scarndäcket på 90-talet, men enligt mig är det mer som ett steg bakåt... båtarna blev inte så värst mycket rymligare och jag saknar att kunna stå på sidan av båten vid förtöjning osv.

 

Eftersom jag är en ren motorkille har jag ingen större koll på seglarnas utveckling... men jag antar att det är nåt liknande där.

 

Jämför man med bilindustrin går det ju nästan bakåt... 13.gif

 

Varför är det såhär?

Kom igen nu alla goa människor på maringuiden, dela med er av era åsikter och bjud upp till diskussion 2.gif

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen faktiskt har Du en poäng nu när jag tänke efter, men samtidigt måste jag peka på en del saker som har utvecklas.

 

- GPS, Ekolod och annan båt elektronik

- Trolling

- Komfort och skrovplanering i och på båt.

- Aluminiumskrov

- Flytmateriel i skroven.

 

Dessa är ju sådan saker som folk på -70 talet hade flinat åt om jag hade sagt att -jag skall ha det i båten , mycket av grejerna är ju tekniska tillbehör till båten.

Men det känns onekligen som båtarna har hamnat i dator och yuppienalle flödet. Vi peter in mera grejer som är tillbehör för att få ut mera pengar.

Sysslar en hel del med säkerhetsteknik och där sker det någon större grej var 8:e år eller så så jag har vant mig vid beteendet ..1.gif

 

För skojs skull så har jag funderat på vad jag skulle höja på ögonbrynen för:

 

- Skrov med olika materiel, för att vinna alla materiels fördelar.

- Hybrid motor, ungefär som Toyota Prius el och bensin i samma.

- Ekolod som detekterar vilken typ av fisk det är... (den är fin)

 

 Skall bli mycket intressant att se andra åsikt !!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Mycket litet har hänt. Den enda verkliga utvecklingen verkar vara priset. Följer prisutveckling som bilar med marginal utan några större utvecklingssteg.

 

När bilar kom med krockkuddar och förbättrade deformationszoner och inbyggda förstärkningar så har båtsidan i stort sett stått still.   

 

Ett tydligt exempel på hur lite man satsar på utveckling för säkerhet är bad/räddningsstegar som på vissa båtar är omöjliga att använda om man ligger i vattnet. Bekräftas av Båtnytts artikel i våras om badstegar.

 

Precis som Billy skriver så har i stort sett inga andra material än gamla typen av härdplast med glasfiber. Att någon båttillverkare infört vacumteknik vid gjutningen är ingen revolution.

 

Motorsidan för innombordare bygger på en konstruktion från 50 talet. Utombordare lever fortfarande, även om de är hotade, med gamla typen av 2-taktare, något som bilsidan skrotade på eget initiativ i början av 60 talet.

 

Men ändå klager ingen och alltfler skaffar båt. Nästa båtmässa kommer troligen endast innehålla nya varianter på samma nivå som vi är idag. Vilken bilköpare skulle acceptera en 60-talskonstruktion med lite andra former?

 

Är vi båtägare så dumma att vi ändå accepterar detta?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Har du missat Volvo Pentas senaste drev???????

IPS, som gör att du får grym manöverbarhet och bättre effekt än med rak axel.

På samma motoreffekt så får du bättre ekonomi och acceleration och svängradie. Sedan så är drevet mycket lättare för båtbyggaren att montera då han bara behöver ha ett hål i skrovet för drev och kylvatten/avgaser. Sedan så är det drive by wire så man behöver inte slabba med oljor och vajrar heller.... 

Kolla på pentas hemsida så ser du mer.

 

 

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej, självklart har jag kollat in IPS... Mycket smart konstruktion 2.gif Borde ha nämnt det när jag startade tråden ... fast det lilla skumma med IPS är att det kommer först  nu... AQ-drevet kom ju som sagt -59 och ersatte då rak axel på småbåtar. Och steget därifrån till att låta en AQ-konstruktion ersätta rak axel på stärre båtar är väl inte så jättestort egentligen... 

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni föresten tänkt på hur mycket de ledande tillverkarna härmar varandra i inredning och detaljarbete... det var en sak jag kom att tänka på när jag gick och drömde på båtmässan i göteborg i våras... Man hittade samma sorts beslag och handtag på skåpsluckor och dörrar på en mängd olika tillverkares båtar. detsamma gällde också en hel del andra detaljer och lösningar i inredning och sittbrunn... tex hade väldigt många valt att sätta en liten trekantig spegel i ruffen längst fram i fören...

 

Nog för att det verkade vara bra och smarta lösningar... men hallå, var finns innovationerna? Om alla sneglar på varandra blir det inte mycket nytt...11.gif

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Var inte Scania först med det dragande drevet? Har läst nånstans att Scania eller kompanjon till dessa gjorde tester med liknande konstruktion som inte föll väl ut redan på 60talet?-) Har jag fel? /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragande drevet IPS är en intressant lösning men troligen bara för större båtar. Mindre båtar som transporteras på trailer blir besvärliga då drevet ej går att tillta upp. 

 

Eftersom det finns så många olika tillverkare av båtar som har liten årsvolym jämfört med bilar så klarar man inte ekonomiskt att utveckla alla delar till sin egna båt utan måste använda sig av standardbeslag mm.Samma låga årsvolym gör att man har svårt att slå ut utvecklingskostnaderna på större serier och därför blir priset per båt högt och vi kunder får nöja oss med lite designförändringar snarare än större innovationer.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

IPS drevet kräver ju oxå ett dubbelmontage då varje drev sitter på var sin sida om kölen. Alltså passar det endast båtar från ca 28-30 fot. En montering på mindre båtar blir bara ekonomiskt oförsvarbar. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är det skönt att utvecklingen inte gått framåt så mycket. Om man som jag är barnsligt förtjust i gamla båtar så är det ju jättebra att de håller måttet än i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en del har båtarna utvecklats även om då förr som nu innehåller en del fel.

 

Bild på Wasa skeppet

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skänn på den här ......

 

Varför drar plast åtsig vatten ....så ska man behöva TÄTA botten men epoxi ???????  

 

-ÄR DET UTVECKLING ? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Köper jag en beg båt från 80 känns den fortfarande ok jämfört med en ny båt .. köper jag en beg bil från 80 så känns den riktigt sunkig jämfört med en ny bil! Kanske vi ställer för lite krav på tillverkarna .. eller oxå så är volymerna för små, så det finns för lite pengar till innovativ utveckling!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Visst går utvecklingen framåt även på segelbåtssidan, det är till stor del därför som det kappseglas. Då kan man utprova nya segel eller skrovformer, eller som var det nya Zeeland eller Australien som lade ett extra skinn på båtens utsida för att på så vis öka ytan och därmed ändra på förutsättningarna. Eller Ozecodrive med sitt koncept av elmotor. Eller när man började testa med vingkölar som man täckte över innan båten nådde vattenytan för att motståndarna inte skulle se vad man höll på med. Eller master av kolfiber för att minska på vikten över vattenlinjen och lägga 24 ton i kölen istället. Så visst går det framåt. /Wille

post-1958-1394234474,2698_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland annat Cresent använde ovanstående påskjutande drev!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Billy

läs mitt inlägg så framgår det klart att Vissa leveratörer har fastnat i utvecklingen.

Tekniknivån är som en bil från 50 talet

---------------------------

hej alla glada

Har i sommar köpt en Glastron MX175 med VP 3.0 135 hp samt SX drev.

I mitten på augusti hände följande när jag var på väg från Loftahammar till Västervik.

På hamnfjärden, fart ca 5 kn, drog jag av misstag ur  säkerhetsbrytaren med stopp som följd.

Jag försökte statrta motorn men suck det drog stöm och sa bara klonk.

Det visade sig att jag fått vatteninträngning som resulterat i avslagen vevstake och trasigt block (totalhaveri)

Nu till det märkliga - - Volvo tar inte på sig något ansvar eftersom det var vatteninträngning !!!!

Båten är byggd enligt Volvos direktiv med Volvo SX drev - vilket tydligen inte är någon garanti för att det blir en båt som går att bruka på normalt sätt.

Slutsats: köp Volvo Penta aquamatiq så har du inga garantier när motorn rasar.

 

Det är märkligt att ett seriöst företag  tar fram en produkt där man accepterar att vatteninträngning kan ske med motorhaveri som följd - -

som tur är finns det fler leverantörer - Svensk kvalitet - skitsnack

 

Mercruiser har enligt vad jag sett löst det här så att vatten ej kan gå in bakvägen in i cylindrarna

Historien ska tas upp imorgon med VP via min återförs - jag kommer att rapportera

 

mvh

Anders Davidsson  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade lite när jag läste denna tråd. Båtar har alltid legat efter bilindustrin min båt från 80-talet har ju inga vettiga vindrutetorkare, ingen vettig defroster och annan bekvämlighet. En bil från 80-talet utan vettiga vindrutetorkare eller defroster finns inte (förutom Opel då).1.gif

 

Likadant är det ju idag med nya båtar och bilar. Det är grym skillnad. Och varför kan man inte använda samma sorts komponenter till bilar och båtar till dessa saker? Prisskillnaden är ju jättestor. Marina grejor säljer ju inte alls lika mycket som bildelar därför det högre priset. Så varför är det så här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

riwallen. har man inte en sprillans ny båt så kan man vara lite innovativ själv. själv har jag tänk skaffa mig en klimat anläggning från ngn hyffsat ny bilmodell. där man har en LED dispay och där man kan ställa in grader lite mer nogrant. har tänkt på detta när man skall ut och åka och rutjävlarna har immat igen :-D. 

 

Jag menar det är ju inte så snyggt när man tar en trasa och torkar bort det.. har även tänk att skaffa ngn form av spolare till spolarvätska som inte är helt fel att ha med tanke på allt saltstänk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Önskar att jag var mer haj på uppfinningar. Bilgrejor i båt måste funka.Snälla ni som är lite uppfinningsrika. Varför inte skriva en rad och föreslå lite bra grejor t.ex vilken fläkt kan passa till en båt ifrån en passat eller volvo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kan bli ett litet problem är väl vart värmen ska komma ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det i en bil då?? Är det bara värmen ifrån motorrummet eller?

 

(En som inte är haj på bilar men på båtar7.gif, )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är inte heller så haj på bilar men jag är rätt säker på att värmen tas ifrån motorns värme på ngt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder kylvattnet, leds genom ett värmeelement som har en fläkt

o blåser genom det.....borde gå att modifiera ett gångvärme system....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har gångvärme i min snipa. men den enda problematiken är väl den att man måste starta motorn om man tex. vill ha bort imma på rutorna.. och det blir inte varmt med en gång heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en diesel värmare men har inte satt i den än. får väl koppla den till ngn defroster på ngt vis:-) ska bara se till att få i den där värmaren också:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde in cupévärme i min 19-fots HT (med AQ151C (Volvo B230))

Tog jag värmeaggregat och fläkt från en gammal VW Jetta. Jettans aggregat kan jag verkligen rekomendera, hur simpelt och bra som helst, bara ett litet element med två 1/2 slangar för kylvatten in och ut, och en fläkt med två lägen (on/off, det räcker ju egentligen, det är ju bara att stänga av när det blir för varmt).

 

Sen har ju AQ151:an samma vattenpump som bilmotorn, så det var bara att ta bort pluggningen av pumpens cupévärmeuttag och koppla in slangarna. vet inte riktigt hur det ser ut på nyare motorer...

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första, maximal otur... sedan förjävligt av volvo penta att inte ta sitt ansvar. 

lider med dig.

 

hur gick det föresten när ni skulle ta upp det igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det löste med motorhaveriet (Volvo Pent 3.0)

Goda nyheter

Igår den 15 sept besökte Ola på Båt och Motor i Valdemarsvik, serviceansvariga  på Volvo Penta. (Båt och Motor är importör och leverantör av Glastron båtar)

 

Tillsammans kom de fram till att de åtgärdar motorhaveriet utan kostnad för mig.

Tack Ola och Volvo Penta för ett förnuftigt beslut.

 

Jag hoppas samtidigt få inmonterat en förhöjningssats på avgaslimpan för att minska risken för framtida vatteninträngning via avgaskanalen.

 

 

mvh

En nöjd Glastron och Volvo Penta -  kund

Anders Davidsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Streak,

Det var goda nyheter. Vet inte hur det ar pa SX dreven, men aldre serie (270/280/290/SP/DP, etc) har forutom en avgas riser, aven flappar pa ANTINGEN drev ELLER avgasbalj (inte bada). Ar det nagot som Volvo gatt ifran? De skapar nagot hogre mottryck (dvs lite effectforlust men torde vare forsumligt).

 

Billy,

Tack for tipset for en varmare fran en Jetta. Vilken arsmodell?

Red-Dot saljer byggers annars bra och kompakta (rostfria) varmare for bat. Anting 2 eller 4 flaktar och uttag sa man kan leda luft till defroster, muggen eller fotterna.

 

Vad galler utevecklingen pa batsidan sa har den gatt framt - mycket. Jamfor t ex bara Volvo 100 drev med dagens, eller annu battre deras SP/DP drev. Vilken skillnad!

Tror dock att ni ocksa totalt glommer utombordarna som idag ar bade sapass stora (200-300 HP), tysta 4-taktare och dessutom sa driftsakra sa att de pa manga marknader, speciellt i Florida dar saltet aterupp allt some heter I/O drev, nastan helt ersatt dem. Utombordarna ger batdesigners mer utrymma att leka med och batagaren flera motoralternativ/leverantorer.

 

Annars var det val battre forr nar det gallde byggkvalitet, etc. Batar byggdes for att agas och nyttjas, inte saljas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...