Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
chrmos

Hur gör man konservering i praktiken?

Rekommendera Poster

Hej<?xml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office />

Är nybörjare på båt och har kommit till nästa moment i båtlivet, höst upptagning och konservering av motor.

Rent teoretiskt låter det inte så krångligt lossa kylvattnets sugledning och doppa den i en bytta med sötvatten för ursköljning, därefter fyller man på med glykol och ser till att det får cikulera igenom ordentligt

Nu kommer man till det där med praktiken. Jag har en Storö 34 med två färskvatten kylda TAMD41:or.

När det gäller ursköljningen så är det nog inte så svårt, lossa insuget kan man ju göra och få ner in bytta med färskvatten, men hur mycket vatten går det åt? Suger den 2, 10 eller 100 liter i minuten? Man vill ju inte torrköra. 1.gif

Det vattnet kan man ju låta åka ut på backen (genom avgasröret).

Men när man nu skall hälla i glykol så kör det ihop sig för mig.

Hur ska jag åstadkomma ett slutet system som kan cirkulera en stund? Avgasrören (med kylvattnet) kommer ut 3 meter bakom motorn (Akterruffen ligger i mellan) och sugledningen går i princip rakt ner vid motorn. Skall man förlänga sugledningen till avgasröret eller skall man försöka lossa avgasledningen och sätta dit något annat en stund? Finns det tillräckligt med sugkraft i sugledningen om man förlänger den?

Hur mycket glykol går det åt?

Sen har jag läst att en del anser att man skall ta bort imprellen över vintern och förvara hemma. Men då rinner ju en del kylvattnet (med glykol) ut och då finns det väl större risk för

rostangrepp där eller? För en av anledningarna till att man skall konsververa med glykol och inte tömma systemet på vatten är att det minskar risken för rost i kanalerna.

Tacksam för hjälp

/chrmos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först brukar jag som du säjer köra motorn ren med färskvatten och bara låta det gå ut på marken.

Du som har en massa dräneringskranar på saltvattensidan på laddluftkylare och backslag etc kan ju öppna dessa och släppa ut kvarhållet vatten, då får du samtidigt se att det inte ligger en massa grugg i systemet.

Sedan brukar jag ha 50/50 glykol/vatten i en 20literdunk där jag stoppar ner sugslangen, har en balja under drevet som samlar upp glykolvattnet och kör tills dunken är tom, då har jag en gammal länspump och pumpar tilbaka glykolen till dunken och så kör jag igen.

Sedan det alltid ligger lite vatten kvar i motorn och satsen blir lite utspädd så kollar jag alltid den sista satsen med en glykolmätare, -då vet jag hur många minus det pallar för.

Jag brukar låta impellern sitta i över vintern, -den ska ju ändå kastas och ersättas med en ny på våren.

Kom också i håg att byta alla anoder inne i kylsystemet innan sjösättningen.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos oss går det till så här.Jag kravlar upp för stegen med ca.25 lit.50 50 liter blandning,använder en bra fd.tvättmaskinslang,som passar perfekt i insuget på motern.Fyller för säkerhetskull med tratt,Startar motorn och låter allt sugas in.Min man placeras dessförinnan,med jättestor hink,vid avgasröret.Det första vattnet är ju klart,när sen glykolblandningen störtar ut,syns det.Alltså ,stor hink och gärna stabil mottagare........Det senare önsketänkande.Det har gått bra hittills,men jag har inte tänkt på det där att köra in sötvatten först.På ostkusten är det inte så viktigt.Eller?     Det är en fördel om hundar o ungar hålls borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...