Gäst Thoen Postad 10 September , 2005 Hej! Har en gammal Evinrude 35 -78. Jag har problem, bl a startsvårigheter. Jag misstänker att jag kommer att behöva köpa lite prylar till den och kanske skaffar en reservdelsmotor om det dyker upp nåt. Behöver bla a propeller kanske delar till tändninger ev också startmotor, det skulle va kul att sätta elstart på den. Nu till frågan. Vilka olika modeller har delar som passar. Jag tänker då både på motorstyrka och årsmodell? Finns det Johnson modeller som skulle funka att ta delar ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 10 September , 2005 Kolla först att den motor du har är okey. Om den nu redan krånglar. Varför då planera för nåt annat. Kanske blir din 35:a som blir reservdelsmotor. 20-25-30 Evinrude är samma block. Även till din. Medans det skiljer saker mellan alla årsmodeller och storlekar. Så glöm dom tankarna. Om du som sagt får ordning på din. Är det just en 35:a som du skall plocka i från. Mem räkna inte med att en reservdelsmotor är gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst thoen Postad 12 September , 2005 Jag ska vara lite mer specifik. Från vilka modeller kan jag ta propeller för att den skall passa på axeln. Det sitter 10x13 (eller tvärtom) på den nu. Från vilka motorer går det att plocka cdi-box (ev spolarna under svänghjulet, vet inte var felet är). Om jag nu skulle få den att funka och råka ramla över en reservdelsmotor. Vilka modeller passar en startmotor från? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 12 September , 2005 CDI-boxarna är samma om det är en utanpåsittande modell. Den som har under svänghjulet är ju helt en egen typ. Att du ska ha tur att hitta en fin proppeller från en begagnad båtmotor. Är inte det vanligaste precis. 30:an är den som ligger väldigt nära 35:an. Skiljer inte mycket på dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 12 September , 2005 Du ta delar från i princip alla Johnson/Evinrude 35 från 70-talet. Lite småsaker kan skilja men i stort sett är det samma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Thoen Postad 12 September , 2005 Tackar! Nu ska jag fortsätta leta fel och delar. Har hittat en del matnyttigt här på andra trådar också. Synd bara att det inte verkar finnas nåt sätt att kolla cdi-boxen, lite dyrt att chansa och byta på en gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 12 September , 2005 Jonta, 35:or före 1977 hade brytarspetsar. Sedan var det klenare rigg och andra saker som skiljer. Splinsen på drivaxeln är som jag tror helt annat också. Så dom äldre med brytare kan du nog glömma. Han får nog rikta in sig på årsmodeller som ligger nära sin egen. Och då 30:or och 35:or. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 12 September , 2005 CDI-boxen är svår att kolla. Däremot passar alla CDI-boxar även från små motorer även på dom större. Bara det är samma uttags system på dom. 4 hästare har oftast en lite dummare anslutningar. Så du behöver inte jaga speciellt för en 35:A. Nya går dom på runt 1500 kr. För dom pengarna kan du chansa på en annan motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Thoen Postad 12 September , 2005 Köpte motorn begagnad den gamla hade blivit stulen. Tog hem den och startade den, den fick gå några sekunder. Skaffade en tunna och skulle provköra och nu startade den naturligtvis inte. Försökte kolla om den tände, tror att jag hade gnista fick i alla fall lite stötar från tändstiuftet (det var lite bökigt att kolla och dra i snöret samtidigt). Men nu är det stendött, vet inte varför ingen gnista ingenting. Vet inte vad som hänt, jag hade ju inte rört motorn. Nu har jag i alla fall kopplat bort stoppknappen, bytt tändstift, mätt tändspolarna (inte avbrott i alla fall) försökt att rengöra och spraya överallt men inget funkar. Nästa steg blir nog att plocka bort svänghjulet, kolla kablar och spolar. Verkar allt helt får jag väl köpa cdi. Jag har kollat priser från USA verkar ganska billigt, tack för tipset. Tur att man trivs med olja upp över öronen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 13 September , 2005 Har ett par cdiboxar liggande.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 4 Postad 17 September , 2005 Pillat lite och lossat CDI - boxen då tänder den! Nåväl inget kylvatten, nåt elände skall det tydligen va. Skickar efter en ny impeller så att jag kan provköra ordentligt. Får se hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mtunberg 0 Postad 18 September , 2005 maila mig när du vet vad du behöver, finns stor chans att jag har det, har en 35:a liggande i delar... den du! Propeller har jag det med (10,5 x 13), 76 och 78 års modell skiljer i princip ingenting åp 35:orna, splines är samma, vevaxeln skiljer sig dock, den har ingen brytarklack på 78:an som då har cdi-box. mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 4 Postad 5 Oktober , 2005 Skickat efter in CDI box från USA blev lite dyrare än tänkt, Tullen var på paketet. Gick på 900 med frakt och allt. Hade kanske blivit billigare att köpa begagnat. Men nu verkar det fungera. Kanske hinner hänga på den på båten och ta en lite provtur i höst. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser