Gå till innehåll
måndag 28 april 2025
Gäst Tigern

Varmvattenberedare på vintern

Rekommendera Poster

Gäst Tigern

Hej! Hur gör man med sin vv-beredare under vintern? Jag kommer inte åt att tappa av den och därmed kan jag ju inte veta att den är tom. Vad jag förstår så kan ju inte pumpen tömma ur något mer ur beredaren när vattentanken väl är tom, eller?

/Tigern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vv-beredaren finns en säkerhetsventil och ett utlopp. På den jag har sitter det en kran som också är säkerhetsventil. Det är en fjäderbelastad stängningsventil där en liten vipparm upphäver fjädertrycket så att vattnet sakta kan sippr ur (till kölsvinet). Skapa gärna ett övertryck i tanken så rinner det ur fortare. Blås eller pumpa in tryck i t.ex pentrykranen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte fylla den med brännvin. Kan bli trevligt till klubbens lusiafirande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tigern

Tyder jag fitt svar Forgus, som att beredaren absolut ska tömmas inför vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tigern

Det var givetvis inget fittsvar utan ditt svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det beror förstås på om du bor i båten eller inte. Har du säker elförsörjning kan du ju ha den uppvärmd och fylld. Eller du har kanske din båt inomhus i uppvärmd lokal. Eller seglar i varmare land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om VV-beredaren är placerad högre en karnen så är det bara att öpnna kranen och eventuellt säkerhetsventilen så rinner allt ut. Låt alla kranar vara öppna över vintern så det inte bildas kondens nånstans.Det räcker bra med lite kondens för att spränga rören. Lycka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...