Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Smygarn

Vatten i bensinen

Rekommendera Poster

Någon som vet om och issåfall hur man kan avskillja vatten från bensin11.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utveckla frågan med lite mera detaljer kring problemet! Är det en flyttbar eller fast tank? Är det stora mängder vatten? mm mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ett kärl ligger bensinen i botten då den är tyngre än vattnet. I en tank är det ju inte säkert att den lilla mängden lätt går att tappa ur. Det gäller ju att man har en plugg eller utgående bensinröret på den lägsta punkten. Ett sätt att komma bort från problemet och som dessutom ger någon liten ekonomisk vinst är att köra förbi någon mack som säljer alkohol/bensinblandningen E85. Med alkohol i tanken blandar sig vattnet med alkoholen som blandar sig med bensinen. Förr använde man ibland något som kallades karburatorsprit och det fungerar på samma sätt. Inblandning upp till 15 % E85 är inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är en 2liters tank som just nu ligger i garaget hemma tom...

men bensinen är i honungsburkar just nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt riktigt... -Vattnet är tyngre än Bensinen så Vattnet ligger på botten.

Själv häller jag inte K-sprit/alkohol i tanken av den anledningen att vattnet som ligger  i tanken förmodligen kommer från Bensinmackens kanske skitiga tankar och då brukar se ut som en rostsörja. -Detta vill jag inte ha i mina filter och kör man utan filter så kommer skiten garanterat upp i förgasaren...

Jag kör med ett CAW-filter med glasskål så jag kan se vad jag har i tanken och misstänker jag att det är vatten i den suger jag tanken helt tom med en elektrisk bränslepump och sparar bensinen i jeepdunkar, sedan är det bara att lossa inspektionsluckan i tanken och suga ur bottensatsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

2 liter bensin? ta honungsburken och ställ den utanför garaget, ta en tändsticka och tänd på, efter en stund så har bensinen brunnit upp och du kan återanvända vattnet!;-) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släng skiten och köp ny bensin........även om de så va 20l skulle jag inte ha lagt ner en massa jobb på att få bort nåt vatten, nog för att bensinen är dyr men de finns ju gränser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med föregående talare. Det kostar att ligga på topp. Släng bensinen och köp ny till nästa år. 2 liter 14.gif, 40-50 liter kunde man lagt lite tid på men inte på två!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...