Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Gäst villrådig

Smuts i dieseltanken

Rekommendera Poster

Gäst villrådig

Jag har en motorbåt med dieseltank från mitten på 80-talet. Upptäckte vid inspektion av vattenavskiljaren att det fanns smuts i dieseln. Det är en trögflyttande sörja (alger?). Här det någon som har några tips inför tömningen av tanken och därtillkommande rengöring. Tanken rymmer ca 230 liter och går ej med lätthet att monteras ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ligger tanken? Har du ngn bottenplugg eller liknande? Inspektionslucka?

man kan suga ur det sista med ett tunt rör kanske

Vad är den gjord av tåler den att blästras invändigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst villrådig

Jag har en inspektionslucka. Kan man suga ut resterna med en oljesug?

Räcker det att torka rent med en trasa ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig låter det som du fått bakterier i dieseln. Vad jag förstår så är det enda raka att tömma tanken fullständigt och därefter ånga så att du verkligen får död på parasiterna annars så återkommer problemet ganska raskt med påföljd att bränslerör, filter och spridare blir igensatta. Bakterierna har också den olägenheten att de äter upp energin i dieseloljan vaför motorn kommer att bli svagare och svagare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst tomten

Räcker det inte med att torka ur med trasa och göra rent med ex rödsprit eller fotogen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att blästra låter ju förträffligt. Tänk vilken fin filtering man får sedan när sanden lagt sig i tankens botten. Precis som på vattenverket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst villrådig

Fler tips önskas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror absolut att det räcker med att rengöra tanken ordentligt med vanliga medel, t ex sprit. Det är i vilket fall vad jag skulle (och kanske borde :) ) göra. Jag undrar om det inte finns något man kan hälla i dieseln som förhindrar uppkomsten av alger - ngn som vet? hej /Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Clas Ohlson har tillsatsmedel, se art.nr 31-3517.....med följande innehåll:

Dieseladditiv Båt LIQUI MOLY används i preventivt syfte eller för behandling av redan bakterieangripna tanksystem i båtar eller lagringstankar. Rengör och smörjer injektorer. Har testats av ledande motortillverkare. 1 liter (räcker till ca 1000 liter dieselbränsle)

Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rengör tanken innan du använder några tillsattser, annars släpper allt och så blir filtrena täta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två bra medel för bekämpning av bakterier i diesel, dels Racor Diesel Biocide som stoppar all bakterietillväxt i dieseltanken, dels ett medel som heter SOLTRON som är ett enzymtvättmedel som löser upp den ev. gegga som finns i tanken. Båda produkterna hittar Du på www.a-filter.se under rubriken Racor Bränslefilter. Rekommenderas starkt att INTE använda någon som helst sprit som rengöringsmedel då detta allvarligt kan skada insprutningssystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...