Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
DxkungenII

alubåt till nästa säsong.

Rekommendera Poster

Hej,

Vilken båt ska jag välja? Linder 460 eller buster M? Eller någon annan lämplig kandidat i samma prisklass? Tips och erfarenheter mottages.

Tack på förhand, 

Mvh Loic,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar själv på Lindern eftersom den verkar ta mer lastvikt och har betydligt bättre/fler sittplatser om man är ett par stycken. Den har också flackare bottenvinkel vilket borde göra att den planar lättare men slår något mer i sjön.  Vi hade tidigare en Buster L med en 50 Hk Evinrude från96. Mycket seg att få att plana och tappade lätta planingen så fort den körde in i tex en våg när man låg på fart strax över planingsfart. Däremot gick den mycket fint i sjön. Lite ont om sittplatser i denna också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Är det så bra med dessa aluminiumbåtar typ Buster? Jag stod i begrepp för en del år sedan att köpa en buster men blev varnad för att båten var poppnitad på en del ställen. Enligt dessa s.k. experter som varnade mig, skulle poppnitarna kunna lossna p.g a. vibrationer. Jag vet inte om detta bara var någon form av skrämselpropaganda, finns det någon som har erfarenhet av denna båttyp? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buster nitar inte sina båtar längre vad jag förstår. Alla fogar är svetsade. 

Vad gäller Linder båten så är den 20kg tyngre än Buster M, vilket borde betyda i ett kraftigare skrov?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har tittat länge på olika aluminiumbåtar ( ca ett år) och hittade en mycket stabil båt ( går inte att jämföra med linder.) på www.hape-metalworks.com . Båten är tillverkad i Torsås småland. Provkörde en fem meters Twister i Karlskrona och blev imponerad av stabiliteten i de olika manuvrerings momenten bl: planade den redan med fyra personer och en 25 HK motor, V-botten gjorde också att hon höll kurs. Värd att titta närmare på.

Har nu själv köpt en 5.50 Twister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har själv en Silver Hawk 520 DC och måste säga att jag är mycket nöjd med båten. Har inte själv mycket erfarenhet av andra alu-båtar såsom Linder, Buster, Master osv, men som jag har förstått det så är andra alu-båtar mera arbetsbetonade medan Silvern är mera fritidsbetonad. Silver har aluminium utvändigt och glasfiber invändigt medan de flesta andra är gjorda mer eller mindre helt i aluminium. En negativ sak som jag har hört om äldre Silverbåtar, åtminstone Hawk (åtgärdat fom. 2003 tror jag när Silver Hawk ändrades från 520 till 540), är att fribordet är aningen lågt i förhållande till buster osv, men detta har jag inte själv upplevt som ett problem utan snarare som en fördel eftersom jag utövar en del fiske. Inte heller har jag upplevt att vatten skulle ha stänkt in i båten vid normal användning. När det är grov sjö och blåst så stänker det vatten oberoende av fribordshöjd. Orsaken till att fribordet känns ganska lågt är också självlänsningen som gör att innerbotten är ganska högt i förhållande till ytterbotten. Man sitter m.a.o. ganska högt över vattenlinjen i båten.

Kanske ett alternativ.

http://www.silverboats.fi/

Tyvärr info endast på finska. Klicka på Silver-logon. Svensk info fås säkert från svenska återförsäljaren.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bagarn

Linderbåtarna är glansigare vilket gör att de blir repigare med tiden...Busters klossigare design håller längre skulle jag tro. Några här nere menar att en Buster L är svår att få att plana!!?? Mina erfarenheter är att en Buster L gör nära 30 knop med en 50 hästars, går extremt fint i grov sjö och planar upp mkt fint och lätt! Går att lasta väldigt mkt och det är inga problem att sitta 6 vuxna i den... Inte ens om du bara har enkelpulpet med låda framför... Två kan sitta längst fram och tre där bak. Durken är av oljeplyfa vilket står emot grus, lera, prylar och ankare föredömligt. Här behöver du inte vara rädd för känsliga ytor direkt...  :)  En Buster M är bara lite mindre än en L och kan ta upp till 40 hästars motor. Andrahandsvärdet är dock lägre än en L så här kan du göra fynd! Att en linder är plattare och planar lättare kan stämma men hur ofta är vattnet spegelblankt? Inte så kul om det slår mkt... Andrahandsvärdet på en Buster är enastående bra! De är så eftertraktade att bara för några år sedan fanns det försäkringsbolag som vägrade försäkra Bustrar. De stals för mkt! Det har ju knappast att göra med att de är lättare att stjäla än andra båtar utan bara att de är eftersökta.  :) Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Har en Silver Fox (470) i familjen och den är vi mycket nöjda med. När vi köpte den så stod valet mellan Buster M och Silvern. Provkörde faktiskt aldrig någon av dem innan köpet, men blev riktigt nöjda med vårt val. Förmodligen är båtarna ganska likvärdiga och det som vi gillar med Silvern är att går enligt min uppfattning överraskande bra i sjön trots att den är relativt liten. Den har en 50 hk 4T Mariner och hade det inte varit för försäkringsbolagens skull, så skulle jag nog föredra en 60 hk då det i grunden är samma motor. 

Lycka till!

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maste: Det var i begynnelsen som det var nitade skrov. Idag är det många av de som fortfarande har nitade skrov (och är jättenöjda!) som helsvetsar eller nitar om hela båten! Antar att det är mkt jobb men inte mer än att plasta om ett skrov...

Idag är skroven helsvetsade just av den anledningen. Linder verkar göra jättebra båtar och de är större invändigt som det känns i alla fall. Det är möjligt att de är plattare i botten och därför slår mer i sjö. Min erfarenhet av Buster är i alla fall att de gör kanonfina båtar. Att Buster L tappar planing och fart i vågor är nonsens. Gör inte alla båtar det som ligger på tröskeln och dyker ner i en våg!!?? En Buster är väldigt sjövärdig och tar mkt grov sjö utan problem! Det gäller såväl L, M som Sunbuster. Bara att välja...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...