Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Nugge

B20 topp med ett hål

Rekommendera Poster

Hej igen!

Jag har tidigare fått hjälp rörande läckage av vatten till motoroljan. Problemet är inte riktigt löst ännu...

Motor B20 (AQ130) med dubbla Solex förgasare.

I toppen finns det 4 stycken runda hål som jag antar leder luft och bensin in i cylindern och det finns 4 stycken rektangulära hål som jag då gissar leder avgaser ut.

I ett av de 2 rektangulära avgashålen som sitter mot mitten finns det ett runt rosthål i godsets överkant ett par, tre centimeter in i loppet. Kan detta hål orsaka läckage av vatten till motoroljan, tro?

Hälsninger

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket suveränt svar...

Jag vet inte riktigt om jag har fattat din förklaring rätt, och jag vet inte exakt hur dessa toppar är konstruerade, men det skulle kunna vara så att det kommer vatten ur detta rosthål, som sen rinner ner i cylindern och vidare ner i oljan.

Men detta borde leda till mer problem då du dessutom får vatten i cylindern!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, med bilder går det bättre....

Vart leder hålet? är det till en kyl kanal?

Kan vara så enkelt att de e toppackningen som läckt?

jag har inte orka leta reda på din andra tråd, så jag har inte fått nån info om vad du gjort o så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag hade stora problem med vatten i motoroljan i somras på min AQ130!

Mitt problem var att mellan samtliga avgasventilstyrningar och toppens gods läckte vatten ut och rann sedan bakvägen in till oljan!

Hade stora problem att hitta felet, men när jag tog bort toppen, vände upp och ner på den och  fyllde sakta med vatten via temostaten, så forsade vattnet ut  när toppen blev halvfylld.

Köpte en biltopp på skroten (450:-) och modifierade enl. tidigare forum.

Nu går motorn bra, har dock tappat c:a 2-4 knop på toppfarten, som ev. går att justera via tändningen hoppas jag.

Modifieringen tog c:a 3 timmar 1,5 tim för montering!

//Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du skriver om är hål för styrpinnar som sitter mellan tvåans och treans avgaskanal. Att dessa skulle orsaka vattengenomslag är i det närmaste obefintligt./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björssa

Jag hade samma sak., samma typ av motor, i mitt fall var det axeln som sitter i vattenpumpen som var slitren, bytte den packboxarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...