gatenhielm 0 Postad 7 September , 2005 Hej, Har problem med att däcket spricker i mantågstötte fästena, framför allt på fördäck.... vet att det är fler som har detta prblem med Player.. någon som har en bra idé hur man åtgärdar detta... Hls Gatenhielm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reyalp 0 Postad 20 September , 2005 HEJ. JAG HAR INGA PROBLEM MED SPRICKOR VID STÖTTORNA,DÄREMOT SVIKTAR SKROVSIDORNA INNÅT EN ANING PGA DRAGKRAFTEN I RÖSTJÄRNEN. DET SKULLE VARA INTRESSANT ATT VETA OM FLER HAR MÄRKT SAMMA SAK OCH OM DET FINNS OLIKA LÖSNINGAR PÅ RÖSTJÄRNSINFÄSTNINGEN HÄLSN. BERTIL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
playerseiler 0 Postad 24 Oktober , 2005 Sprekker ved rekkestøttene har 2 årsaker; Det ene er pga tynt laminat og det andre er dårlig fuging / tilpasning mellom dekk og skrog. Forsterkning kan utføres med flattstål som boltene skrues gjennom samt supplere med sikaflex mellom dekk/skrog. På den måten får feste for rekkestøtten mer stabilt anlegg. Røstjernfestene er et kapittel for seg. Disse har vært utført på mange måter etter det jeg har sett. På min båt er det benyttet felles røstjernbøyle (10mm) på dekk for under/overvant. Dette er for dårlig og jeg skal bygge om dette selv om jeg ser mange andre har samme. Jeg har forslag til hvordan dette kan utføres. Løsningen medfører at inndragning av skrogside ikke kan skje uten at også dekk og kahyttak følger med. Til en viss grad vil nok dette skje men neppe så det medfører problemer. Forslaget er til gjennomsyn hos et riggverksted. Kan sende tegninger av dette ved godkjennelse. Mvh Bernt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindroos 0 Postad 27 Oktober , 2005 Hej. Jag har inga problem med mantågsstöttornas infästning. Vantinfästningen däremot har den tidigare ägaren byggt om helt och hållet, orsaken var att däcket sviktade. Nu sitter det en stor rostfri platta både på insidan och på utsidan av däcket. Den på utsidan förstår jag inte alls vad den har för funktion annat än att se ful ut. Genom plattorna sitter själva röstjärnsbygeln för vanten bultad. I plattan på insidan är järn bultade som i sin tur går ner längs en kraftig plywoodskiva som plastats fast i skrovsida och stringer (heter det så, längsgående spant) Inte snyggt men ganska förtroendeingivande. Har inte kunnat se minsta rörelse mellan plattor och däck även under hård segling. /Lindroos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
playerseiler 0 Postad 28 Oktober , 2005 Feste for rekkestøttene på min båt forårsaker kun sprekker ellers ikke noe problem. Når det gjelder vantinnfesting skal jeg endre dette av 2 årsaker: -Røstjernbøyle på dekk (10mm) har sviktet hos tidligere eier pga tretthetsbrudd (derav ny rigg). -Eksisterende konstruksjon under dekk skal forsterkes da en stor del av lastene kommer mot dekket og ikke ned langs siden av båten. Jeg skal endre konstruksjonen i prinsipp slik det beskrives av Lindros men unngå vinkelprofiler og bolter oppunder dekk. Den eksisterende innplastrede finerplaten som stålprofilen (100x5mm syrefast)skal festes til kommer ikke til å nå så langt ned som til langsgående stringers (pga innredning). Det er ingen tegn til at den innplastrede delen beveger seg eller svikter. Dersom noen tenker å foreta samme forsterkning som jeg, kan jeg sende bilde av eksisterende konstruksjon samt tegning av mitt nye forslag. Mvh Playerseiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser