Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
bandersson

Volvo B30

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en volvo B30 (6 cyl.) med ett VP 250 drev. Den motorn ger 177 hk när den mår bra, men jag behöver c:a 40 till för att få båten att lättare komma upp i planing. Är det någon som kan ge mig ett tips hur jag trimmar upp motorn.

Bernt Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta stämmer....såg det bland tidigare foruminlägg

Nästa problem ligger nog på avgas sidan, du måste få ut avgaserna. Kan vara så att du behöver modifiera limpan så att du kan få ut avgaser mer än ut genom drevet.  

mer kraft....mer avgaser ...nog så sant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det låter som en frisk motor om den nu ger 177hp, de som såldes med 250 drevet var väl på 165hpoch de senare 170hp?

Volvo Penta sålde på -1970 talet en B30 som hette 200Competition.

Det var en ömtålig skapelse försedd med G-kam, skelettlyftare och 3st Solex 45:or.

200hp på vevaxeln utlovades med ett rakt 3rör ut ur limpan.

Kul med trimmad raksexa men knappast praktiskt och tillförlitligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en dum tanke, men eftersom det verkar som du har problem att komma upp ur halet, sa kanske inte jag pa mera HP ar det forsta att titta pa. Prova en mindre propeller med hogre stigning, de kan hjalpa dig. du har troligtvis en 15 eller 16 idag. Ga ner en eller tva tum i storlek och upp ungefar lika mycket i pitch (ingen aning vilken typ av bat du har sa har ar gissningar). Se till att ga till en reputabel propeller shop sa du verkligen kan testa dig fram. @50 drevet skall ta props med short hubs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...