Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
kallsund

Skvallerstråle på en Johnson 4 hk -87:a, finns den?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har fått en Johnson 4 hk av grannen (se bild). Den är i stort sett oanvänd och har hängt i uthuset sedan den var ny. Jag tänkte försöka dra igång den lille rackaren men vet inte riktigt var det är meningen att skvallerstålen skall spruta ut (Risken är väl kanske att impellern är lite märkt av tidens tand). Att den är vattenkyld är jag rätt säker på i alla fall. Kan någon johnsonägare kanske svaret på denna fråga.

Tack på förhand.

post-8983-1394234470,247_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bamse

Någon skvallerstråle finns inte på den modellen. Kolla att kylvattnet sprutar ut tillsammans med avgasarna vid de små hålen som finns på motorbenet precis ovan vattenlinjen. Att motorn är vattenkyld är helt rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack.

Då ska jag prova och köra den i vattentunnan, bara regnet ville sluta att vräka ner.

1.gif

Vet du om några andra grejor med denna motor som man kan behöva tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk på att om du ska tag bort flotörhuset på den, Så gör det försiktigt ! Dom spicker....:(                        (Plast) 8.gif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte en annan rolig sak. Det sitter ju en stor kryss-skruv uppe på kåpan. Eftersom jag har ett intellekt som en femåring (känns så ibland) så tänkte jag att jag ville se hur motorn ser ut inuti. Det var ju inte så bra att skruva loss den upptäckte jag eftersom det var den som höll ihop inrullningsmekanismen till dragsnöret. Det sitter en rätt lång hoprullad bladfjäder som vecklade ut sig ganska okontrollerat till följd av mitt tilltag. Kan ju vara ngt. att tänka på för andra skruvglada femåringar. Den stora skruven längst upp är alltså aj-aj. 1.gif

 

mvh Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan L

Jag känner igen det där, det är lätt att vara klåfingrig... Man ska aldrig försöka laga något som inte är trasigt men ibland är det svårt att låta bli!

De där fjädrarna brukar vara väl insmorda och ganska bångstyriga. De gånger jag bytt fjädern i utombordare och gräsklippare har det slutat med ömma fingrar och olja upp till armbågarna.... Lycka till! Hygglig granne du har förresten.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag trampade i klaveret på samma sätt som du gjorde dagen före sjösättningen av segelbåten förra året. Kan rekommendera att du tar på dig skyddsglasögon när du försöker få tillbaks fjädern för den kan sprätta iväg med väldig fart de gångerna man misslyckas att få den på plats. Hur jag fick min fjäder på plats igen vet jag knappt för jag testade så många olika möjligheter. En sak är säker och det är att fingertopparna ömmade, blödde efteråt och att jag aldrig om jag inte behöver förståss skruvar på denna skruv igen1.gif

 

Hälsningar 

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bamse

Det finns ingen friväxel på denne va ?

Då kan jag ge rådet att ta bort propellern innan körning i vattenbalja......det kan bli rätt så blött annars om du dra på lite.

RÖR INGET SOM FUNGERAR26.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra tips som jag inte tänkt på nu men skulle behövt vid ett tidigare äventyr. Jag har även en 25 hk Penta som jag provkörde i tunnan i sommras, och ville prova att lägga i växlarna.......tja, barnen tyckte det såg roligt ut.

1.gif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...