Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Gäst Kent

flukterande temp i MD11C

Rekommendera Poster

Gäst Kent

Jag har som rubriken antydde en temperatur som svajar i min MD11 som sitter i en Monark 690.

Det konstiga är att svajet är regelbundet; temperaturen går upp till det röda (utan att passera gränsen dock) på tempmätaren för att sen sakta sänka sig till mitten på mätaren. Därefter ökar tempen igen sakta för att återigen sjunka. Allt i en lagom takt för att man ska bli sjösjuk om man tittar på mätaren för länge...Dock stannar den till ibland någonstans mitt emellan och står helt still.

Vi (jag och min fru) tyckte oss se ett litet samband mellan att denna fluktation börjar och att båten kränger till (vågor eller att någon går från ena sidan till den andra i båten). Vi är inte helt säkra på detta samband dock.

Regelbundenheten i fluktationen när den startat (säg att en cykel är ungefär 30-40 sekunder) är det som förbryllar mest.

Är det nån här ute i cyberrymden som har nån aning???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du bör investera i en ny termostat, testa och ta ur termostaten och kör utan en stund fenomenet bör ej uppstå då... har hört flera säga att man gott kan köra MD11 utan termostat men det är inget jag skriver under på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gäst

Hade precis samma problem på min MD11C. Bytte termostat, kopplade ur varmvattenberedare, gjorde rent färskvattenväxlaren, luftade, inget hjälpte.

Problemet uppstod efter renovering av motorn.

Min slutsats var egensvängning i den reglering som dock termostaten ändå på ett primitivt sätt gör och lösning blev att dämpa svängningarna genom att borra upp bypass-hålet i termostaten. Efter detta funkar det perfekt.

Borra inte för mycket, ca 2-3 mm är nog max.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst GAIS

Jag hade exakt samma fenomen på min MD17C förrut. Det löste sig när jag fyllde upp expansionstanken till ca 2-3cm från locket. Luftade även genom att lossa lite på tempgivaremuttern med motorn igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kent

Tack alla för era svar!

Först får jag väl klarlägga att jag inte har sötvattenkylning.

Jag testar nog det där med en ny termostat, och skulle inte det funka har jag ju då en över jag kan testa att borra i 1.gif.

Det där med expansionstanken vet jag inte riktigt vad du menar...var sitter den? 

mvh Kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ilkka Salokannel

Hej,

Samma problem har jag haft med min AD-21:a. nålen gick över det röda fältet innan den sjönk tillbaka för att sedan stiga sakta igen osv, osv. Inte kul: Borrade några hål i termostaten och nu är problemet att nålen inte passerar 40 grader. Ska göra imperiska prov med tempmätaren i vinter. Nästa sommar ska det bara funka.

Lycka till!

Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inget expansionskärl när du inte har sötvattenkylning... inget problem där således.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...