Gäst Black Bird Postad 6 September , 2005 Det är tufft att köpa båt på hösten, alla utlägg, men bara få glädjeämnen... <?xml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office /> Jo, så här är det. Jag har en båtvagga, ett schysst varv, men jag behöver en ställning att sätta upp presenningen på. Så över till frågorna: 1. A-ställning eller Däckställning - vilket är bäst? Funkar båda lika bra? 2. Aluminium, trä eller glasfiber? 3. Har någon köpt ställning och kan rekommendera en perfekt ställning till en Beason 31:a? Typ Exel, Noa eller liknande? 4. Typ av presenning? 170, 250 eller 400g eller 600? Antar att det är som vanligt, dyrast = bäst, men lite tips är alltid välkommet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan B Postad 11 September , 2005 Hej, jag hade Beason 31 förut och använde däckställning på vintern.Efter några år fick jag problem med läckande mantågstötteinfästningar och sprickor i gelcoaten kring dessa.Jag tror att man måste ha minst tre utliggare infästning i pull/pushpit avlastning med A-ställning.Uppställningen var visserligen vindutsatt men ändå.....infästningen av stöttorna är nog inte alltid gjorda för att tåla hela lasten av vintertäckningen.Hälsningar JB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 26 November , 2006 Hej, det här kan kanske vara en idè. Håller på och byter ut NOA-ställningen (A-modell) till ett mera permanent modell. Fick tag på en rörställning till ett militärt tält 12 x 5 meter takfotsmått 2,0 meter och utan presenning. Genom att förändra vissa saker och bygga trätakstolar så får jag ett Båthus på 7 x 3,10 meter med takfotshöjd 2,60 meter, Båten drar 6,25 x 2,25 och 2,40 på höjden med mantågsstöttorna kvar. Den presenning som ligger på Noa är 7 x 5 så den kommer att täcka lagom mycket ner på sidorna (20 cm) och då behövs det bara något i gavelsidorna. Plast eller något. Allt finns mera beskrivet på min hemsida under länken Vinterprojekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 30 November , 2006 Jo mycket utlägg är det och många kommentarer i hamnen om man inte har rätt grejor efter höstinköp för några år sedan fanns bara pengar kvar till en träställning som ställdes på däck utan uteliggare. Men med fendrar som ligger utmed långsidan för att hålla ut pressen så att luften kan cirkulera. Har nyligen investerat i en A-Noa, med samma ide kring fendrar till en 33 fotare och jag känner mig mycket nöjd så här långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser