Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
jsamuelsson

Inom- kontra utombordare

Rekommendera Poster

Vad finns det för för- resp. nackdelar med inom-/utombordare i en 6-7 m lång motorbåt? Jag är lite inne på inombordare men vill ha synpunkter.

 

Fördelar som jag kan se med inombordare är t ex, mindre stöldrisk av motor, snyggare...

 

Är MerCruiser 3.0 liter bensin med 135 hk en bra motor? Jämfört med en 4-takts utombordare på 90 el 115 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Det är dyrare med inombordare och blir tyngre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gången blir ofta bättre med en inombordare då vikten kommer mer i centrum och längre ner än med utombordare.

 

 Utombordare är mindre maskiner där man, bla pga ovanstående, försöker minska vikten så mycket som möjligt. En följd av detta är att motorn slits ut på ett annat sätt än inombordare som skötts på rätt sätt. Men å andra sidan är det betydligt enklare att byta en utombordare än en inombordare.

 

 En inombordare tar också plats inne i båten vilket en utombordare inte gör. Mindre stuvutrymme mao.

 

Ofta har man dock inte valmöjllighet. Endast ett fåtal båtar har valmöjlighet på inom- eller utombordare.

 

 Från en som kör både och.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Hej. :tant I en mindre båt tar inombordaren procentuellt mer plats av båtens totala yta och blir som plotter skriver oxå tyngre i jämförelse med en utombordare. Idag finns det ju både startspärr och GPS-larm till båtar som försvårar stölder som ligger till utombordarens fördel. Är det en populär modell så kan inombordaren utgöra ett högre pris. Bränsleförbrukningen kan variera med belastningen av motorn, alltså två olika båtar med samma modell av motor kan ha olika förbrukning beroende på olika faktorer som skrovform, vikt och propellerval. Det finns säkert flera olika omdömen, men det här är mina. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordare blir dyrare att försäkra pga stöldrisken. 

 

1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordaren sliter mindre på akterspegeln och är lättare att mecka med i båten förutom det som redan sagts. i övrigt är det väl en ren smaksak.

 

Själv föredrar jag inombordare, känns stabilare helt enkelt.

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordarna är generellt av modernare konstruktion med lägre bränsleförbrukning sa en säljare på båtmässan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller väl med om det mesta, men...

Jag vet inte om någon som slitit ut någon utombordare, jag vill påstå att det nästan är omöjligt, om den sköts rätt.

 

Jag har en bekant som kör extremt mycket med sin utombordare, för 2 säsonger sedan körde han upp ca 40000:- i soppa.

På det viset höll han på i många år, när de plockade isär snurran (då 10 år gammal) fanns inte ett spår av vändkanter i cylindrarna, som ett exempel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller kvalite som det pratas om här, Så tror jag inte att en ny utombordare fyrtakt eller tvåtakt slår en gammal hederlig inombordare typ b20. Visserligen så är ju b20n inte särskilt billig i drift mot en ny fyrtaktare. Men det tar den istället igen på reservdelspriser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora fråga är nog hur man är som båtägare och hur mycke och till vad man kommer att använda båten... 

 

Har du ngn säker och gärna varm plats att förvara din utombordare under vintern så tror jag den skulle vara att föredra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...