jsamuelsson 0 Postad 6 September , 2005 Vad finns det för för- resp. nackdelar med inom-/utombordare i en 6-7 m lång motorbåt? Jag är lite inne på inombordare men vill ha synpunkter. Fördelar som jag kan se med inombordare är t ex, mindre stöldrisk av motor, snyggare... Är MerCruiser 3.0 liter bensin med 135 hk en bra motor? Jämfört med en 4-takts utombordare på 90 el 115 hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 6 September , 2005 Det är dyrare med inombordare och blir tyngre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 6 September , 2005 Gången blir ofta bättre med en inombordare då vikten kommer mer i centrum och längre ner än med utombordare. Utombordare är mindre maskiner där man, bla pga ovanstående, försöker minska vikten så mycket som möjligt. En följd av detta är att motorn slits ut på ett annat sätt än inombordare som skötts på rätt sätt. Men å andra sidan är det betydligt enklare att byta en utombordare än en inombordare. En inombordare tar också plats inne i båten vilket en utombordare inte gör. Mindre stuvutrymme mao. Ofta har man dock inte valmöjllighet. Endast ett fåtal båtar har valmöjlighet på inom- eller utombordare. Från en som kör både och. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 September , 2005 Hej. :tant I en mindre båt tar inombordaren procentuellt mer plats av båtens totala yta och blir som plotter skriver oxå tyngre i jämförelse med en utombordare. Idag finns det ju både startspärr och GPS-larm till båtar som försvårar stölder som ligger till utombordarens fördel. Är det en populär modell så kan inombordaren utgöra ett högre pris. Bränsleförbrukningen kan variera med belastningen av motorn, alltså två olika båtar med samma modell av motor kan ha olika förbrukning beroende på olika faktorer som skrovform, vikt och propellerval. Det finns säkert flera olika omdömen, men det här är mina. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Landkrabba 0 Postad 6 September , 2005 En inombordare kan väl ha en kraftigare generator för batteriladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 6 September , 2005 En utombordare blir dyrare att försäkra pga stöldrisken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 7 September , 2005 Inombordaren sliter mindre på akterspegeln och är lättare att mecka med i båten förutom det som redan sagts. i övrigt är det väl en ren smaksak. Själv föredrar jag inombordare, känns stabilare helt enkelt. //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cher 0 Postad 7 September , 2005 Utombordarna är generellt av modernare konstruktion med lägre bränsleförbrukning sa en säljare på båtmässan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 7 September , 2005 Håller väl med om det mesta, men... Jag vet inte om någon som slitit ut någon utombordare, jag vill påstå att det nästan är omöjligt, om den sköts rätt. Jag har en bekant som kör extremt mycket med sin utombordare, för 2 säsonger sedan körde han upp ca 40000:- i soppa. På det viset höll han på i många år, när de plockade isär snurran (då 10 år gammal) fanns inte ett spår av vändkanter i cylindrarna, som ett exempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smygarn 0 Postad 7 September , 2005 Det var inte dåligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 7 September , 2005 Vad gäller kvalite som det pratas om här, Så tror jag inte att en ny utombordare fyrtakt eller tvåtakt slår en gammal hederlig inombordare typ b20. Visserligen så är ju b20n inte särskilt billig i drift mot en ny fyrtaktare. Men det tar den istället igen på reservdelspriser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 September , 2005 Den stora fråga är nog hur man är som båtägare och hur mycke och till vad man kommer att använda båten... Har du ngn säker och gärna varm plats att förvara din utombordare under vintern så tror jag den skulle vara att föredra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser