Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
gitte

Underhåll - själv - nybörjare...

Rekommendera Poster

Har just upptäckt Maringuiden och skriver med darrande tass mitt nybörjarinlägg. Har ärvt en skärgårdsö med två små motorbåtar ( en roddbåt i plast). Båtarna är gamla: en är en halvdäckad 5.9 m Flipper av något slag från 1977 (se bild)) med en 70hk Johnson, den andra är en ännu äldre plastbåt med en 9.9hk snurra - har glömt märket; ni ser vad jag vet om motorer! Båtarna är generellt i gott skick och har varit servade på varv varje vinter. Den lilla båten är det inget problem med. Går som en klocka och används som nyttobåt att nå post och affärer. Den är ett måste. Flippern, som används som turbåt, var i sjön i somras, men inte året innan. Den tillhörde min avlidne far och det var bara han som körde den. (Det hade varit ett nöje för er att se mina försök att lära mig köra den.:oops: Styrning och motor var lite ringrostiga - men efter någon vecka började vi väl vara någorlunda överens, motorn och jag. Det krävs tydligen en jättelång uppvärmning för att den inte ska stanna när man 'lägger i växeln', men när den väl går så går den:-O!) Nu till min fråga: Efter att ha lämnat in båtarna till vinterförvaring fick jag äntligen räkningen för senaste vinter. Förstår varför den dröjde; 1.300 Euro (vi talar om Finland här)! Jag fick skrämselhicka! Dubbelt mot förra året, ser jag i pappas efterlämnade papper! Visst var det väl några 'extra' saker som hade gjorts, men ändå! Jag är säker på att killen har saltat på allt han kan, med tanke på att jag är oerfaren och att det är svårt att hitta varv :cry:(det här varvet är praktiskt taget granne med ön, så det är jättepraktiskt...). Alla andra villkor var också plötsligt försämrade till hälften; betalningstid 1 vecka, klagotid 4 dar... väl vetande att vi hämtar posten med ojämna mellanrum poste restante... Jag är alltså övertygad om att killen antingen tänker klämma saften ur mig, eller så vill han bli av med mig och mina småbåtar. Min tanke är nu: Kan en total motor-idiot som jag tänka mig att ta hand om en del av underhållet själv? Den lilla båten måste ju gå att dra upp på stranden? Vad bör jag göra med motorn varje år/inför vintern? (Minns vagt oljebyten och körande av en motor i en vattentunna med sötvatten under min uppväxt...) Vad kan jag göra med Flippern? Jag antar att den är för stor för att dras upp av mig själv på ön (och dessutom blir det svårt att komma till ön om jag inte har en båt servad och färdig på 'fastlandssidan' när jag kommer! (Jag bor i England, så jag kommer med pick och pack!) Vad bör ett varv göra som 'normalt vinterunderhåll' varje år? (Och vad kostar det i Sverige, ungefär? Om det nu går att jämföra...) Jag bara tänker att det måste gå att få ner kostnaden för två relativt små motorbåtar från 1.300 euro varje år! Jag gör högst ett par tre dagsturer med den större båten per sommar! Dom turerna är förstås underbara och jag vill inte avvara dom heller - men snart blir det väl billigare att hyra en lyxbåt varje sommar än att bråka med min gamla tvåtaktare!

post-13580-1394234469,7454_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Det låter dyrt, om det nu inte är på det viset att du samtidigt haft båten på vinterförvaring. Det skulle i så fall förklara priset.

Självklart kan du själv fixa konserveringen av dina motorer.

Det du MÅSTE göra är som du själv skriver köra runt motorn i sötvatten. Du kan antingen använda en tunna som du själv beskriver eller köpa en för ändamålet avsedd kåpa eller Muff. Det ser ut som ett hörselskydd ungefär. Du kopplar enkelt på trädgårdsslangen med hjälp av en vanlig Gardenakoppling, och trär sedan muffen över sötvattenintaget på motorn. Det sitter vanligtvis mitt på riggen (axeln som går ner i vattnet) Avsluta sedan helst med att köra igenom en blanding av 50% vatten 50% glykol. Dels som frostskydd men även rostskydd. 

 

Ta sedan ur tändstiften och spruta i lite olja i hålen. Dra försiktigt runt propellern för hand så kolvarna rör sig och oljan rinner ner.

 

Avsluta med att tappa ur oljan i växelhuset. Det sitter en skruv längst ner på riggen. Öppna först den och sedan skall det finnas en likadan skruv längre upp på riggen. När du även öppnat den brukar oljan rinna ganska fort. Bäst går det om motorn fortfarande är varm. Fyll sedan på med motorfabrikantens egen olja. Oljan säljs i tuber som passar i hålet längt ner. Fyll på tills det rinner över i det övre hålet. Skruva i skruven på översta hålet först (håll kvar tuben i det undre hela tiden) och skruva sedan i skruven på det undre hålet. Glöm inte byta packningar på dessa skruvar samtidigt.

 

Varannat år eller så kan det vara lämpligt att byta tändstift samtidigt.

 

Det finns säkert hanböcker du kan köpa också, vilket nog kan vara bra

 

 Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för beskrivningen! Verkar ju som något jag kan klara! (Förutom muffen - har inget rinnande vatten på ön...) Får bli en tunna med regnvatten då... Ska nu investera i en ordentlig handbok! Jodå, priset inbegriper vinterförvaring. Men det gjorde ju förra årets, hälften så stora, räkning också! Klarar jag bara att fixa den lilla motorn så kan jag nog dra upp den lilla båten. Kanske en liten vinsch fäst i en tall gör susen med den lilla motorbåten... Mvh /Gitte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Är det vinterförvaring inomhus så är det mycket billigt. Utomhus så är det helt ok.

Här på västkusten brukar man ta ca1000 Skr/fot med service båtenmålning och förvaring innomhus. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en ockerbranch över huvud taget om det ligger på såna prisnivåer tycker jag (som är helt oinsatt).

 

mvh

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan, hur har ni råd att ha båt över huvudtaget? Jag ställer upp mina båtar på tomten, fixar allt (nästan) själv antingen jag kan det eller inte o lånar bryggplats mot en sjötur om året, det tycker jag är lagom! MVH, G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inte vet jag om jag har råd att ha båt! Vet inte ens vilken typ av förvaring det är. Jag TROR att det är ett slags 'carport' system. Ett skjul med tre sidor. Kallt, men snöfritt. Nåja, jag har vintern på mig att grunna över mitt öde - och spara pengar till nästa räkning. (I år gav han mig inte räkningen innan han fått in båtarna till ny förvaring - förstår nu så väl varför!) Jag är som sagt totalt okunnig om motorer, men det här var en lärpenning så god som någon. Nu ska det pluggas! Vänta bara, snart slår jag upp mitt eget skjul och kramar slantar av andra dumbommar! (Det måste väl finnas fler än jag??? :roll:) Mvh /Gitte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dej gitte,. bygg ett skjul...

 

Sen kan du säja till din båtmeckare att fara åt skogen! Har man förvarat och servat båten där regelbundet under ett par år så tycker jag att han inte ska salta eller chockhöja kostnaden nu när din far gått bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gitte! Låter Svindyrt! Lämnade in min HR på inomhusförvaring för 2 år sedan. Kostade 5.500 inkl storservice (ventiljustering mm) på Hondan. Men numera kör jag eget. Obromsad trailer finns på blocket för några tusenlappar samt en svintung byggpress för knappt tusingen. På trailern sitter en extra vinch, så det går på några minuter att dra upp båten trailer på land :-) Pressen låg perfekt till våren, trots Gudruns framfart i vintras.:-nojd Så visst finns det klart billigare lösningar på ditt förvaringsproblem! OK, det går inte helt att slopa proffsservicen tror jag, men inte behövs den varje år inte! Men!!! Du måste använda Flippern oftare! BÄSTA servicen för en utomborade är att använda den ofta från tidig vår till sen höst! Sämst mår motorn när den bara får hänga på akterspegeln oanvänd. Personligen lägger jag hellre stålarna på att använda motorn ofta, istället för dyr service pga att motorn beckat ihop pga för mycket stillestånd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med sjöblomman ;-) Kanske du skulle kunna låna ut den nbär du inte e hemma mot att dom betalar servicen.....Fast låna ut den till ngn du vet kan ta ansvar och som du kan lita på...nån på öarna runt om kan du väl lita på, kanske nån som kände din morfar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntrande tillrop! Ja, min varvsinnehavare. Tack har ju varit granne i mer än 50 år, och haft båtarna i många år också, så jag väntade mig inte denna chockhöjning av priset. Flippern önskar jag innerligt att jag kunde använda mer! I somras blev det bara begravningar och korta transporter av hela semestern. Hade tänkt åka runt i skärgården och fotografera och bara njuta, men, men, ödets nycker rår man inte på. Nu får jag längta mig sjuk till nästa sommar - och hoppas att jag själv lever och har hälsan. Detsamma önskar jag er alla som tagit er tid att ge mig, plötsliga innehavare av en mindre armada (med betoning på 'mindre'), uppmuntran och goda råd! :-Tack Mvh /Gitte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...