Jocke69 0 Postad 6 September , 2005 Hej på er stålisar. Hjälp mej nu!!! Min motor orkar inte upp i vad jag tror ska vara rätt varvtal. Det sitter en turbo matad Perkins 6:a på 145 hk. Vad jag förstår så ska den ha ett varvtal på ca 2500 rpm då man maxar och ca 2000 rpm under march gång (allt gäller så klart under belastning) Tyvärr så orkar den inte upp till mer än 1300 varv och då gör den enligt loggen 9 knop. Den är ca 12 meter lång och väger ca 7 ton. Nu är jag inte ute efter att jaga knop, utan förbrukning (ekonomi) och minimera slitaget på motorn... Kan det sitta fel propeller på och därför orkar den inte upp i rätt varvtal? Enligt förra ägarn så satt det en 240 hk utan turbo i båten förut, vilket han bytte till en 145 hk med turbo... kan det med andra ord vara en för stor propp på? Hur stor propp bör det sitta på min typ av båt med den motor jag har? Jag har inte haft den uppe ur plurret och kan därför inte säja vad som sitter på idag... och jag har tänkt låta den ligga i isen i vinter och göra dom sista svetsjobben (för en tid i alla fall) Jag vore ruskigt tacksam för ALLA tänkbara tips. Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser