Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Gäst Ulla Lindh

Lämplig båt för kanalfärder?

Rekommendera Poster

Gäst Ulla Lindh

Hej jag heter Ulla. Min man och jag planerar att göra en längre resa genom Europas kanaler ner till Medelhavet. Har tidigare seglingserfarenhet över Atlanten men nu gäller det inköp av lämplig motorbåt. Vi är ju bara två personer men vill ha mycket stuvutrymme och plats för att ibland ta emot några gäster.Vi har tänkt oss runt 30 fot och med rejäl ståhöjd, helst minst 185 cm. Båten måste vara lättstyrd även i långsam fart och med en dieseldriven inte allt för svag motor. Den får inte vara för gammal och får kosta upp till 500 000:-. Finns det någon som kan hjälpa oss med lämpliga förslag? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Titta på Nidelv 28, Nimo 27 & 30. Det finns säkert många flera.

Mvh

maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte köpa min TelfaCat 27 - en underbar båt för 350.000 kr. Kolla in TelfaCat på Maringuidens annonssidor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag seglare och vet ingenting om motorbåtar.Så råd eller förslag på typer får ni inte av mig. 

Men, efter att ha gått genom Frankrikes kanaler i somras insåg jag att det finns oerhört mycket skräp i kanalerna. Särskilt söderut i de större floderna som Saône och Rhône finns det massor av träd, stammar och grova grenar som många gånger är vattensjuka, flyter djupt och svåra att se. Så jag skulle nog råda till att kika på båtar som har någon form av köl eller skädda som skyddar propellern.

Trots att vi gick sakta och med god utkik var det säkert ett halvdussin gånger hela båten riste till när det sa dunk-dunk-dunk i skrovet och så småningom såg vi en stor stubbe eller stock skymta i kölvattnet. Om vi hade haft en oskyddad propeller med rak axel som helt sonika stack under en flat botten hade det nog inte gått så bra.

Dessutom tror jag att det också kan vara skönt att ha litet skydd framför propellern när man letar förtöjningsplatser och inte har en aning om djupet precis vid kanalkanten, eller i någon flodarm.

Tänk också på maxhöjden, som i alla fall den vägen vi gick var 3,45 m.

Bogropeller är underbart i trånga slussar!

Oavsett båt, sätt dit ett galler utanför kylvattenintaget och ett lätt rengörbart filter mellan intag och motor. Vi hade bäggedera, och det var osannolikt mycket skräp vi dagligen kunde rensa ur filtret på vissa sträckor, särskilt om man hamnade bakom en pråm som rev upp massor av skräp. Vi har ett filter från Vetus med en genomskinligt gängat lock som täcker en gallerhink som går att lyfta ur och rensa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...