Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
pronic

Trimplans-planer HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej !

 

Har under våren bytt motor i min marex24 (till en md2030) problemet nu är att den gräver ner aktern vid hårt gaspådrag.

 Detta är ju rätt naturligt vad jag förstått på en deplacementsbåt som man pressar över dess teoretiska maxfart , i mitt fall är båten runt 7 meter i vattenlinjen så marshfarten ligger runt 7knop. 

 

Eftersom det känns som om man kör i uppförsbacke vid farter över 7knop funderar jag på om man kan konvertera snipan till en mer halvplanade botten.

Dessa farter / vartal har jag nu:

 varvtal  /  knop:

 800   /   3

 1200  /  5

 1500  /  6

 2000  /  6,5

 2800  /  7,5

 3200  /  8,5

 

 På båten sitter ett trimplan ca 500 x 400mm brett .  Min tanke är nu att försöka spara både soppa och motor genom att göra ett större och mer effektivt trimplan. 

 

Vid fullfart med det nuvarande trimplanet känns det som att lika mycket vatten passerar ovanför trimplanet som under, känns inte riktigt optimalt, därför har jag skissat på ett trimplan med fenor som styr in vattnet under planet -se bild .

Skulle gärna vilja ha synpunkter av någon  hemmatrimmare som har några tips och trix att komma med samt egna erfarenheter .

 

 

Tack på förhand /andreas

post-3832-1394234469,4635_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa en planande båt är ett förslag.....

 

Fast gillar man sin snipa lägger man ner tid/ork/pengar på den, undrar hur bränsle ekonomin ser ut om du försöker pressa den mer än vad den är lång. Kan tänka mej att det är som att olja vattnet...Då glider den lättare...

 

Förbättringar kan man göra, och det som du beskriver funkar säkert... Du får nog erfarenheten att dina blivande trimplan bromsar vid normal fart...vilket leder till att du får lite sämre bränsle ekonomi vid normal snipfart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte läge o se över propellervalet istället?? Jag menar båten är inte gjord för o gå fortare, du ändrar ju båtens egenskaper fullständigt med att laborera med botten o olika trimplan o fenor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För Marex 24 SC i originalskick är maxfart ca 7 knop. Försöker man öka farten skapar man endast vågbildning...

Det som man får göra är att förlänga båten men detta kommer kanske att förstöra original charmen med snipa. Även jag har haft funderingar men de har alltid stupat på ovanstående.

Det som jag har funderat på är att bygga en badbrygga och förena detta med en sk. ankskärt. Plastar man detta snyggt och förser den med teakdäck kan det bli snyggt. Detta skulle bultas till skrovet, såg något liknande i Finland för några år sedan.

Vad för resultat man uppnår med farten är en intressant fråga, kanske någon som kan bygga en modell och testa...

 

Man får börja med en skiss på papper...

 

Hälsningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå akka , ett tag sen man såg dig här ...trevligt att höra från dig igen!  mycket båtåkande i sommar hoppas jag... 

 

Man tycker ju rent teoretiskt att om man har ett större bärplan i aktern så borde man ju få bort tendensen att den vill gräva ner sig och därmed vinna lite i fart och bränsle...

Jag försöker ju på intet sätt göra om min snipa till nån daycruiser, bara försöka få den lite mer stabil och bärig i aktern så man slipper titta i molnen när man har lite folk med sig som sitter i aktersoffan.

 

Designen med vingar såg jag på en nyare och större joda 8400 som hade en plastad variant av detta.

Min tanke var att bocka till planet i tjockare aluminium och fästa fast det i det befintliga trimplanet. ev. staga upp det med mer stödben/ fästa i stegen.

 

 Enligt min åsikt så borde båten släppa bättre i vattnet också om man har en bred , tvär akter istället för som idag en rundad snipebak, eller tänker jag fel .

om ovanstående stämmer så borde ju vågsvallet snarare bli minde än större..9.gif 

 

 

skulle vara roligt o höra om någon provat något liknande innan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...