Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Chiefen

Autopilot-program till PC

Rekommendera Poster

Jag har en liten fundering.

Finns det någon i detta forum som har provat att skriva ett Autopilotprogram till datorn (eller finns det rent av att köpa).

Det är ju inte svårt att koppla ett par relä till printerporten och styra med kod.

Jag är tyvärr inte ännu tillräckligt bevandrad i något lämpligt programspråk för att kunna knappa ihop det själv men jag försöker lära mig.

Om någon har erfarenhet av detta så vore det kul att höra av er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är fånig, men att låta nåt som går under Windows styra en båt... Det verkar farligt!

Eller kanske inte... Visst borde det gå att göra om man vill! Låter lite spännande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att det låter farligt. Lika farligt som att navigera under Windows.

Man får väl lägga in samma text som i navigationsprogrammen. Detta är bara ett hjälpmedel och ingen ersättare ......

Skämt åsido. Jag är mest intresserad av ide'n att kunna göra det. Det är ju så kul att stoppa in en massa hemmasnickrad high-tech i båten.

Nästa steg skulle vara att presentera en massa onödig motordata på skärmen. Bränsleförbrukning, Laddström, avgastemperatur m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Använder du Tsunamis Navigator så är det inbyggt i programvaran med NMEA att kunna styra båten mot waypoints. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte så värst insatt i Tsunami. Jag har fastnat för SeaClear.

Tsunami och SeaClear med flera har möjligheten att skapa rutter och exportera dessa till befintlig autopilot via NMEA. SeaClear lämnar även ut denna information via en så kallad DDE-fil som går att läsa med t.ex. C eller Visual Basic.

Troligtvis så går det att läsa Tsunami på liknande sätt.

Med denna information är det inte svårt att beräkna önskad rodervinkel för att hålla sig rätt på kurslinjen. Det svåra är att få den *-baskade datorn att förstå vad jag menar.

För du menar väl inte att Tsunami även sänder information om önskad rodervinkel.

Det skulle ju vara helt fantastiskt i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Tyvärr Chiefen så sträcker sig mina kunskaper till ovanstående då jag använder plotter istället. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tsunami och SeaClear skickar kursen till autopiloten. Autopiloten behöver något snabbare för att fungera. En fluxgatekompass eller ett gyro. Här är fler tankar http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=4852&highlight=autopilot 

Men för en långsam kursstabil båt kanske det räcker med GPS- signalen, prova! Jag skulle vilja rekomendera 12V skruvdragare samt block och talja. samt några reläer. Nu är vi nere på 200:- för material och några kvällars hackande. Verkar kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har funderat på detta och tror att lösningen ser ut så här.

Programmet läser aktuell kurs med (lite fördröjd p.g.a GPS:ens sätt att räkna) med (n) sekunders intervall. Skillnad i kurs / n * 60 ger ROT (rate of turn, hastighet på gir). Detta kan användas för att beräkna vad som kommer att ske. Därmed är Gyrot överflödigt. Programmerar man bara så roderutslag förstärks med avvikelse från kurslinjen (XTE) med variabel ROTmax  så går det nog.

Jag håller med om att denna teknik inte är tillämpningsbar vid allt för höga farter men upp till 15-20 knop i skapligt väder borde gå bra (teoretiskt)

Om någon känner sig sugen på att hacka ihop programmet så skickar jag gärna mitt underlag till er

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan ju meddela oss andra när det är dax för seatrail, så att vi kan hålla oss i säkerhet på land.

Jag hoppas verkligen att hemmapularna lyckas och jag tvivlar inte en sekund på ambitionerna, men efter att ha jobbat med installation och service av autopiloter på båtar och fartyg ett par årtionden har jag samlat på mej en del vetskap och ställer mej därför en smula tveksam till att de får ihop det med lyckat resultat.

Men som sagt, jag hoppas att de kan rodda ihop något som funkar och väntar med spänning på redovisat resultat.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...