Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Rigor73

CE- märkning?

Rekommendera Poster

Nån som vet vad som gäller om man själv bygger en båt? Vilka krav är det då? Och hur blir det om man säljer den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ce-märkning behöves inte på båt som du fysiskt själv har byggd.Däremot skulle du få för deg att sälja båten inom 5 år måste båten ce märkas..1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev! Bygger du själv båten så e det inga problem, men anlitar du tex någon som bygger den för deg måste den ce-märkas..Om den byggs i trä alu plast osv spelar ingen roll, om den ser ut som helve... eller som en bayliner (samma sak för vissa) spelar heller ingen roll1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om jag köper en hemmasnickrad båt? Jag vet inte vem som byggt den från början eller riktigt när, vilka ägare osv.. Vad händer när och om jag säljer den?

Om den nu behövs CE märkas, vem ska stå för det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Er båten ett eget bygge behövs den inte ce-märkas om den inte har varit omsat innom 5 år efter ferdigställandet.Er fallet så att båten måste ce-märkas så er det tillverkaren som har ansvaret för detta.Kan du inte hitta tillverkaren eller denna tex. har avlidit, så er det ditt problem att du har köpt en ikke ce-märkt båt som ska vara det.Blir svårt att sälja en sådan båt om den inte er ce märkt.Mitt tips skulle va att ce-märka den själv, du får garanterad tilbaks dina pengar1.gif

Men du er inne på ett problem, det va vell lite derför Sjöfartsverket gjorde sin kovending när det gällde at ce-märkta båtar var olagliga att använda..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har någon ett problem till....

Eftersom jag inte vet vem som haft båten innan mer än en ägare tillbaka...

Båten är byggd nån på av början av 90 talet (tror jag) med tanke på motorval...etc kan vara senare...

Jag har ingen aning om vem som byggde den och hur länge denne hadde båten i sin ägo innan den såldes....

Vem spårar byggaren om den nu ska CE-märkas (m det behövs)

Kruxet e vem som ska göra vad.....Om nu sjöfartsverket vill att den ska CE-märkas , Då måste dom oxå kunna visa att den såldes inom fem år efter färdigställandet.(är jag fel ute?)  Altså oxå då data på transaktionen, då borde man kunna få fram byggare-ägare. ---->Vilken ska stå för CE-märkning..

Bara tankar om hur,vem.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte detta er något problem för din del..Dock ligger bevisbördan hos tillverkare/importör/ägare att bevisa att båten ska undatas från ce märkning och inte hos Sjöfartsverket.

Finns en hel del dokument att ladda ner från netet der man kan inntyga både det ena och det andra för att försöka undkomma ce-märkning, men dessa blanketter har ringa betydelse utan tex kvitton, import paper o.l1.gif

OBS kravet om ce märkning gäller bara båter byggda/importerade effter 16 juni 1998.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roger

Så här är det:

Nya och importerade fritidsbåtar, vattenskotrar och viss utrustning måste enligt lag uppfylla ett antal miljö- och säkerhetskrav. Lagen om att båtar ska vara CE-märkta gäller alla båtar som tillverkats efter den 16 juni 1998 samt alla båtar som importerats efter detta datum, tillverkade efter 1950. Från 1 januari 2006 respektive 1 januari 2007 ska även motorer av olika kategorier uppfylla krav rörande avgaser och buller. Från 1 januari 2006 gäller kraven också för vattenskotrar. Som tecken på att kraven är uppfyllda används CE-märkning, utom för inombordsmotorer och delvis färdigbyggda båtar.

Vem är ansvarig?

Det är den som tillverkar eller importerar en fritidsbåt som är skyldig att se till att båten uppfyller kraven. Motsvarande gäller för vattenskotrar och motorer samt utrustning såsom styrning, bränsletankar, bränsleslangar och luckor. Den som ansvarar för att produkten uppfyller kraven ska underteckna en försäkran om överensstämmelse som ska följa med produkten. Till båtar, vattenskotrar och motorer ska dessutom levereras en bruksanvisning. Till viss utrustning ska det levereras installationsanvisningar.

Ovanstående är ett utdrag ur en folder från sjöfartsverket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...