Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst per andersson

ALLA IMPORTÖRER VIKTIGT??????

Rekommendera Poster

Gäst per andersson

hej var idag i kontakt med sjöfartsverket dom sa att från o med 2006 kommer dom att börja leta efter icke ce märkta båtar då tvingas importören betala ce märkningen problemmet då är att dom kanske sålt båten då kommer nya ägaren att få en massa krångel tex båten måste lämmnas in för märkning mm så dom tyckte att om man köpt en båt i andra hand skulle man ringa importören och få märkningen redan nu innan det blir jättemånga som ska märkas ju fler ju längre tid tar det under tiden tveksamt att det går att försäkra båten. dom sa även att båtimportören är ju enligt lag tvungna att betala annars. tyckte dom att man skulle polis anmäla ifall någon krånglade om märkningen TÄNK PÅ DET HÄR ALLA IMPORTÖRER INNAN NI SÄLJER?????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebbe

Då äre bara halvera det begärda priset på Era båtar...

 

Då handlar ja direkt!

 

//Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst M

Ahhhh... syrgas fort!!! puh... lyckades nästan läsa första meningen utan syrgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrämselpropaganda från Sjöfartsverket!

 

Inte blir det tveksamt att försäkra.

Det är ingen ny lag som har tillkommit, utan bara sekretessen som har släppts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst michael

Det är ju tyvärr redan tveksamt hos flera bolag värdeminskning höjd premie mm se för några år sen när sjöfartsverket tyckte det var olagligt utan ce märk vippps så var det inget bolag som ville försäkra så det är nog tyvärr stor risk att det blir problem igen många verkar ju inte bry sig så mycket om det här förrän inbetalningskortet för ce märkningen kommer och det gör det var så säker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde egentligen bara vara ett problem för dom som har tullat in båten i sverige. Tveksamt om tullen här får gå igenom handlingarna på båtar som har kommit in i unionen genom andra länder, dvs dom flesta pga lägre moms. Själv är jag inte det minsta orolig då jag importerade en båt från tyskland, funka perfekt och blev billigare det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

skjälvklart gäller det ju dom båtarna som köpts utanför eu tråkigt att sjöfartsverket ska krångla med det här när det finns vettigare saker at göra men det är ju lagstadgat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att det kommer hundra båtar i veckan till Göteborg från USA under högsäsong (kan någon verifiera det?).

Skulle vilja se att Sjöfartsverket lägger så stora resurser på detta...

Kan inte tänka mig att försäkringsbolagen avstår en så stor inkomstkälla heller.

 

Hur mycket kostar egentligen en CE-märkning av en vanlig båtmodell?

Pratar vi båtar för 400tkr-1milj kanske det kan vara värt besväret med tanke på andrahandsvärde?

 

/Fredrik

Som kör svensksåld Bayliner...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det även en fjord köpt i Norge? Precis vem på sjöfartsverket har du talat med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rexco

Hej! Kör importerad bayliner, den kom till Sverige 2001 och är CE märkt. har pratat med försäkringsbolaget och d var inga problem..dom fråga inte ens om båten var CE märkt! Fick en mycket billig föräkringspremie också lika bra som en svensksåld bayliner. Men om man nu vill importera en båt nu hur gör man då för att allt ska gå rätt till? Har hört om CE märkning i Tyskland och momsad utomlands m m. är detta bara påhittat eller finns det i verkligheten??? har pratat med många som importerat båtar detta året och alla är mycket nöjda, det finns ju mycket pengar o tjäna men om det är bluff o båg så är det ju inte roligt!!! Tacksam för svar!!! Mvh Rexco

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaRay Jocke!

Jag undar hur lätt det är att CE-certifiera din gamla SeaRay pråm

från 91?

Hela Brunswick familjen av DC'ar från den här tiden är av samma

kvalitet. Oavsett om den heter Bayliner, SeaRay eller något annat.

På samma sätt som det inte är någon skillnad på Seat och VW idag, 

samma bil men olika marknadspositioneringar med varumärkena.

Ser du paralellen? Så kasta inte sten i glashus.

 

Går gör det nog, men det kommer nog att bli ett rätt dyrt kalas. Med allt

som behöver bytas ut på den skutan.

 

//Havs-Katten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HA HA HA HA!!!

Jag tycker det var en skitkul kommentar av searay jocke!!!

Humor!

Jag har absolut inget emot Bayliner, utan tycker bara att kommentaren var skitkul med tanke på hur känsligt det är att prata om just dessa båtar2.gif

 

/V8dc, som plaskar runt med en 80-tals jänkedc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonte

Har man en SeaRay från 90 kallt så ska man nog vara tyst...

Tror min bayliner uppskattas mera än hans korkflotte.

 

Puss å Kram

 

//Jonte

Bayliner 285-05:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl iofs upp till vad man uppskattar8.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

hej rexco dom flesta försäkrings bolagen frågar inte om båten är ce märkt så allt är frid o fröjd tills det händer något då blir det inte roligt folksam hävdar att dom vissa gånger inte betalar ut någon eller kraftigt reducerad ersättning på grund av att inte kunden uppget att båten inte är ce märkt läs det finstilta på länsförsäk samma sak där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rexco

Tack för svaret Sten!!! Jag har funderat mycket på det här med CE märkning.Min båt har CE märkning, men vet ej om den är riktigt utförd. Har Bohus Försäkringar som försäkringsbolag mycket trevliga o samarbetsvilliga. enligt dom ska det inte vara något problem. Men jag vill veta vad som skiljer min bayliner mot en Svensksåld??? Har tittat på svensksålda diton och bortsett från en prisskillnad på 50000kr så är det enda jag hittar elsystemet 220 istället för 110V och snikigare utrustning som skiljer båtarna åt asså inget med säkerheten o göra alls. Därför tycker jag det är idiotiskt att köpa svensksålt när det finns så stora pengar att tjäna. Riktig CE eller ej Jag kör vidare så länge det går och skiter i alla skrämsel atacker från sjöfartsverket!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

HEJ REXCO på utsidan ser dom likadana ut men på vissa årsmodeller så sitter det en annan tank inget sprinkler system som du sa annat elsystem diverse slangar så har man otur kan det kosta några tusen redan här jobb om du sedan blir tvingad att ce märka båten för en rejäl summa har du nog inte tjänat så mycket bara haft jäkligt mycket krångel.när det gäller din ce märk kolla på vad andra skrivit om detta hur du kan kolla mvh sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bayliner 285

Tror återigen att min 05:a uppskattas mera än hans i ALLA lägen...tillochmed ett dagis barn ser ju skillnad.

 

Förresten: Har flertalet polare som har SeaRay...dom är inte ett dugg bättre än Bayliner i kvalitén snarare sämre...läckande rutor, bristande kvalite på interiör, mycke plast å skit....

 

Nä, ska man ha mest båt för pengarna ska man nog köpa en Bayliner från 90-91 nån gång.

 

Dom är helt OK i kvalite och dom kostar ju typ ingenting!

 

Rock on!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst peter

GAYLINER jag har haft 3st samma skit allihopa den sista var en 04 det var den sämsta av dom alla ändå hade den bara gått 149tim den stod på verkstaden mest hela tiden tur att man hade garanti

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jani

Seriöst alltså...hahaha

 

Den här killen tror att hans Sea Ray är fin...

 

Inte för att verka taskig på nåt sätt men din båt ser ut som en kasse skridskor ungefär enl mig (och många andra)

 

Sunkig inredning, skabbiga färger...ser föråldrad ut.

 

Bayliner däremot från -90 ser bra mycke snyggare ut...mera modernt och snyggare färger...

 

Själv har jag en SeaRay 290 -02 men ÄNDÅ så gillar jag Bayliner, tro det eller ej...

 

Sluta kasta skit på andra om du inte har nåt att komma med själv.

 

Puss&Kram allihop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonathan
Går Sea ray att åka omkring i...de e ju ungefär som att gå omkring med en skylt på bröstet där det står Jag har AIDS   HAHAHAHAHA!!!

Nä...som dom brukar säga...

2 saker här i livet blir du aldrig av med, det ena är AIDS och det andra är en begagnad SeaRay

Hälsningar Jonathan med en Bayliner....

(Bayliner är en amerikansk KVALITETSBÅT jämfört med skit som searay)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog inte det var båten det var fel på, snarare motorn kan hända vem som hellst och villken båt som hellst. Min och många andra baylinrar har då fungerat utan problem. hur kan det komma sig att du har haft 3st och ingen har fungerat kan det ha varit måndagsex alltihopa???

 

Min bayliner funkar iaf fin fint och jag är helnöjd!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS
Jag föredrar söndagsex!  Tur att vi e olika14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

Hej!

 

Om man haft strul med två stycken bayliners och ändå köper en tredje så måste du tycka det är fina och bra båtar eller?

 

mvh matte

 

som inte kör bayliner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e inte bara båten de hänger på...

 

Kör man som en kratta spelar det ingen roll om man så har en stridsbåt 90, den kan pajja den me...

 

Tror de va skit bakom spakarna i detta fall.

 

Puss&Kram

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar misstänka att dom som har en Bayliner har en egen vilja dvs vi köper sånt vi VILL ha inte vad grannen tycker att vi ska ha...

 

Jag gillar SeaRay, Regal och andra amerikanska båtar oxå...men ja pratar inte skit om dom även om det finns modeller som jag personligen tror att Steve Wonder har varit med och ritat...

 

Att behöva klanka ner på andra personers båtar tyder egentligen bara på ett par olika saker...antingen är man extremt missnöjd med sin egen, eller så är man avundsjuk eller så har man komplex för nåt...man kanske inte har nån inkomst, inte har åldern inne för att köra bilen ner till Båthamnen, inte har fått hår runt snoppen eller nåt....jag vet inte...vad tror ni andra??

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kvittar om man har en Gayliner eller SeaGay...

 

Sköter man båten ordentligt och vet om evt nackdelarna med dom, så kan man ha det fantastigt bra härligt på sjön iallafall!

 

Alla saker har sina för och nackdelar, se bara på klassikern volvo 240!

Ful som stryk och soppatörstig, men ack så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni måste ju lära er att uppskatta humor. Det är så trist när det alltid är folk somm tar allt på för stort allvar. Go sea ray jocke smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...