danielsan 0 Postad 4 September , 2005 Hej! undrar om någon har haft liknande problem med sin motor. Vi var ute och fiskade sist och utfärden gick bra med bra fart , men på hemvägen så körde vi långsammare, men efter ett tag så plötsligt tappade den kraft och varvade då antagligen mycket lägre. Vid försök att öka gasen så börjar motorn att skaka och det går inte att gasa. På låga varv går den bra och eftersom vi var en bit ut var vi tvugna att köra ca 5 knop hem. Vattnet kom fint och den startar fint och låter bra när vi kör sakta. Dessutom gick det hur bra som helst lägga in backen och dra på. Rädd för att den ev har skurit, men är osäker. Tog upp den ur vattnet och har snurrat på propellern i friläge, vilket går bra och även med växel i. Vad göra, vad kan vara fel ? Kan det vara någon med propellern , någon packning eller kan det vara drevhuset ? Någon som känner till någon bra serviceverkstad (Johnson motorer)i Öresundsregionen ? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 4 September , 2005 Känns det som motorn tappat orken, kanske den inte går på alla cylindrar, det hände på min Johnsson 40. Ta ur och kolla / byt stift och kolla så du har gnista på alla stiften. // Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cher 0 Postad 4 September , 2005 Hade liknande problem med min Mercury. Kortslutning i ena tändstiftet gjorde att den inte gick på alla cylindranrna vid gaspådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 6 September , 2005 Niklas på Malmö båtservice fick bra snurr på min E-rude......0704-977445 Sparrholms i Malmö meckar med sådana.. Har jag inte nummert till..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bamse Postad 6 September , 2005 Vatten i förgasarna är troligt. Antingen provar du att slå i förgasarsprit (1 l till 25 l bensin) ock kör upp detta eller du plockar isär ock rensar ut förgasarna. Jag hade samma problem med min motor i våras ock det klarades med K-sprit i bensinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 8 September , 2005 Hur gick det för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 8 September , 2005 Dessa är riktigt duktiga när det gäller johnson, ja utombordare överhuvudtaget. Hade en 60hk Johnson som bråkade, dom va helt grymma. Jag fick iordning på det Lindahl Motorverkstad AB Telefon: 031-140520 Adress Klangfärgsg. 12 42652 VÄSTRA FRÖLUNDA http://www.lindahlmotor.se/ /Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan 0 Postad 8 September , 2005 Tack för alla svar. Problemet är fortfarande kvar efter att vi bytt tändstiften och gjort allmäna justeringar hos serviceverkstad. Ju mer jag läser här i forumet så tror jag att det är förgasaren som är problemet. Vi testade den efter att vi bytt tändstiften och den fungerade ca 1 minut innan den tappade kraften vid gaspådrag och går ner till ca 5 knop där den går fint, men sedan när man gasar så börjar den hacka, precis som om det är skit eller vatten i förgasaren. Är det bäst att ta isär den och rengöra den ? Skall åka in med den idag och så får vi se vad slutresultatet blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 8 September , 2005 Ta isär dom och rengör alla tre. Sedan tycker jag du skall köpa ett nytt bensin filter på tappen. Kostar inte många kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan 0 Postad 8 September , 2005 Han har inte tid förrän på måndag och jag vet inte hur man rengör förgasarna, så det blir väl till att vänta Hade gärna velat komma ut och fiska lite grann, men det verkar inte blir så. Däremot skall jag kolla upp bränslefiltret och se hur det ser ut och kolla tanken, så att det inte är några problem där. Någon som har en manual till en Johnson 70hk - 91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bamse Postad 9 September , 2005 Problemet är typiskt för vatten i bensinen....vid lågfart går maskin utmärkt därför att lågfartsmunstyckerna, som ligger högre än högfart ditto, går fri från vattnet pga bensin flyter. När du gasar tar högfartsmunstyckerna över och då dessa ligger lägre där vattnet finns sugs bensin/vattenblandingen in i maskin. Prova nu först med K-sprit i bensinen innan du anlitar verkstad. Köp ny färsk bensin, slå i K-sprit (1 l till 20 l bensin ungefär) o kör med detta i varierande fart, då ska du se att det lösar sig hopas jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 9 September , 2005 Hej, Tag av kopan, skruva loss luftburken, skruva loss förgasrana sedan skruvar du av koppen på dom och rengör med en trasa. Ta ur munstyckerna och kolla så att dom inte är täta. Man rengör med fördel en förgasare med lufttryck, men går bra utan. om det skulle vara skit i munstyckerna blås att vad du orkar i dom eller ta en nkt smal nål. sätt dit nytt filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Evinrude Postad 11 September , 2005 Hoj Har du testat att toppfylla separatoljetanken. Vissa system har väldigt känslig nivåavkännare som löser ut väldigt tidigt. Då blir följden att motorn endast går i säkerhetsläge, och hackar våldsamt vid gaspådrag. Testa att fylla separatoljetanken till bredden, billig felsökning! /Mer tvåtaktsrök åt folket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan 0 Postad 12 September , 2005 Ja, det var ett bra tips och det skall jag testa, för som sagt, det är en enkel undersökning ju och behöver inte kosta så mycket. Kan man fylla hela oljetanken då eller ? Det skadar inte VRO pumpen på något sätt då. På torsdag tänkte jag kolla förgasarna iallafall och blåsa dem rena. Någon som vet vad man skall köpa för vattenavskiljare och var. Skulle vilja ha lite bra rekar. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Evinrude Postad 13 September , 2005 Nä, oljetanken är tillverkad för att toppfyllas,ingen skada på pumpen av detta. Den betydligt sämre av att inte få någon olja..... Mitt tips är att testa detta innan du lägger slantar på felsökning av förgasarna. Hör av dig om hur det går! /Blårök luktar gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan 0 Postad 16 September , 2005 Har testat motorn nu idag, men blåst satte stopp för fisket. Motorn gick nu bra efter att vi toppfyllt oljan, man vi var bara ute i en 15 minuter och låg och körde på rätt bra. Dock verkade den krångla lite på låga varv nu. Den har svårt att starta och på låg fart när vi kört så stannar den när man går över till friläge. Någon som har något förslag ? Vet inte om man skall jubla ännu, men vi är oerhört tacksamma för Evinrudes inlägg om oljan, för den gick otroligt bra på höga varv nu, varvar oerhört fint och svarar direkt och snabbt. Skall försöka åka mer nu om vädret tillåter och det inte blåser för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Evinrude Postad 17 September , 2005 Hallå där, Kul å höra att det fungerade, ibland är lösningen enklare än man tror! /Kör så det ryker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenhaddock_91 0 Postad 8 Juni , 2014 Har åkt på exakt samma problem med min motor nu, (johnson 70 ,95) hur löste ni problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 11 Juni , 2014 Har åkt på exakt samma problem med min motor nu, (johnson 70 ,95) hur löste ni problemet? Har du summer i reglaget som fungerar? skall isåfall pipa till när du vrider om nyckeln. Det finns ett par skyddsmekanismer dels för låg oljenivå men även för överhettning. Och om jag inte minns fel går motorn in i S.L.O.W läge och går inte att varva nåt vidare. Dock skall larmet tjuta med lite olika signaler beroende på fel, därav min fråga om du har fungerande summer eller kanske lampor i varvräknaren om det är lite nyare årsmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenhaddock_91 0 Postad 16 Juni , 2014 Har åkt på exakt samma problem med min motor nu, (johnson 70 ,95) hur löste ni problemet? Har du summer i reglaget som fungerar? skall isåfall pipa till när du vrider om nyckeln. Det finns ett par skyddsmekanismer dels för låg oljenivå men även för överhettning. Och om jag inte minns fel går motorn in i S.L.O.W läge och går inte att varva nåt vidare. Dock skall larmet tjuta med lite olika signaler beroende på fel, därav min fråga om du har fungerande summer eller kanske lampor i varvräknaren om det är lite nyare årsmodell. Nej vi har ingen summer och dessutom har vi kopplat ur vro-pumpen och blandar istället i oljan i bensinen. vi har tömt ur förgasarna, hällt ur bensinen i tanken, fyllt på med ny bensin och pumpat ur förgasarna med den nya bensinen. men motorn vill fortfarande inte gå på maxfart utan puttrar på max i ca 8 knop. kan det fortfarande finnas kvar vatten i förgasarna? kan det vara något med soppafiltret? mvh Felix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marcus1310 0 Postad 28 Maj , 2023 2014-06-16 vid 20:14 skrev kaptenhaddock_91: Nej vi har ingen summer och dessutom har vi kopplat ur vro-pumpen och blandar istället i oljan i bensinen. vi har tömt ur förgasarna, hällt ur bensinen i tanken, fyllt på med ny bensin och pumpat ur förgasarna med den nya bensinen. men motorn vill fortfarande inte gå på maxfart utan puttrar på max i ca 8 knop. kan det fortfarande finnas kvar vatten i förgasarna? kan det vara något med soppafiltret? mvh Felix Löste du detta? Isåfall hur? Har liknande problem nu! Och känns som jag testat allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser