Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
KristofferL

Dränkt VP AQ 130/280

Rekommendera Poster

Har hittat en båt med motor VP AQ 130/280. (1973)

Båten har tagit in vatten och dränkte motorn till hälften. Personen som har båten tog upp båten på land och såg till att olja in kolvar och annat nödvändigt och har nu haft den ståendes på land sedan 6 år tillbaka.

Är det något som jag borde tänka på i delar som kan vara väldigt kostsamt för just denna motorn när den varit dränkt och legat såpass länge. Den låg under vatten i Östersjön.

 

Tacksam för svar!

Mvh,

Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kristoffer!

 

Motorn skall du betrakta som något före detta. Skulle du få igång den se det som en bonus. En AQ 130 är varken svår att reparera eller dyr att köpa in. 

 

Drevet har nog klarat vattnet utan några större problem. Det enda du behöver göra är byta olja som se att tilten fungerar. En liten varningsklocka vad gäller knutarna.  Det kan ha kommit vatten genom skölden. Men känn på knutarna, torligen är dessa ok. Du bör dock byta lagret i skölden.

 

Du har emellertid inte tagit upp det viktigaste, instrumentering, kablage och virar. Dessa kan ha ärgat och beckat igen. Men det finns troligen att köpa begagnat. (Jag har en uppsättning pentakablage och instrument liggande).

 

Kostnader; beror på hur bråttom du har och vad du kan göra själv. /mvh/Nitro 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

När du säger att motorn borde betraktas som före detta så hoppas jag inte att du menar att jag borde byta den helt? Jag har tänkt mig att reparera den och hoppas att den kommer att bli finfin efter det. 

Vad det gäller kablar och wirar så vet jag ej men man får väl nästan räkna med att det behövs bytas ut. Instrumenten har ej legat under vatten så det borde ej vara några problem.

Något annat tips som du kanske har när det gäller rep av denna motor?

Vad kan knutarna ligga på om det skulle behövas bytas i drevet?

 

Mvh,

Kristoffer 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

 

Det verkar som kostnaderna avskräcker dig. Då skall du lägga ner projektet. Det blir alltid dyrare än beräknat. 

 

En badads motors kondition vet man först då denna är demonterad. För att inte bli besviken brukar jag alltid räkna motorn som skrot innan den plockats ner. Därför anser jag att det du har är skrot tills motsatsen bevisats./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte det att kostnaderna avskräcker mig utan mer att jag pga oerfarenhet vill veta ungefär vad man borde räkna med i kostnader. Sedan vet jag att det skiljer sig och det är därför jag frågar lite så att jag är mer förberedd.

Så det jag behöver är lite tips och råd och vad jag skall tänka på innan jag köper denna båt. Det är nämligen så att priset är kalasbra, men det är klart att jag vill ju gärna att man skall kunna få igång motorn. Får jag inte det kan jag ju alltid sälja båten igen. Men jag tänker försöka så gott det går.

 

Mvh,

Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att den varit under till hälften, vad menas med det?

Som jag tolkar det så har vattnet inte nåt upp till förgasaren/na, eller kanske inte ens till tändstiften. I så fall har vatten ej trängt in i cylindrarna. Det som kan ha blivit angripet är fördelaren om vattnet kom upp dit, även startmotor och generator hör väl till dom lägre punkterna om vi pratar halva motorn.

 

Vatten kan ha kommit in i vevhuset via fördelaren och vevhusventilationen.

 

Skulle nog prova att byta olja och dra runt motorn utan stift för hand så det inte kärvar någonstans. Sedan starta upp den.

Ny start o generator finns på skroten om det skulle behövas, fördelaren går att fixa till om det inte ser för angripet ut. Alla elanslutningar som varit under vattnet behöver naturligtvis ses över.

 Vad som gäller för mellanaxel lagret är att pressa i massor med nytt fett du behöver ta bort drevet så vattnet inte kommit in bakvägen i bälgen som Nitro skrev

Detta behöver inte kosta många tusenlappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...