magi 0 Postad 20 April , 2006 Hejsan!Det finns så många idioter på sjön numera.Blir så trött i sommar ska jag ha stenar o kasta efter dom se hur dom reagerar tror inte dom gör de.För dom vet att dom gör fel.Kanske får sig en tanke ställare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst OP-Admin Postad 20 April , 2006 Rätt eller fel?? Vem avgör vad som är sjövett?? Min alldeles egna tolkning är att sjövett är en skyldighet att kolla av väderleksrapporten så man inte utsätter sig själv, sin båt eller sin omgivning för fara. Man ska sådeles ha full koll på sin utrustning ombord. Båten SKA vara i ett sjövärdigt skick vad gäller säkerhetsutrustning, flytvästar till alla ombord (anser jag är båtägarens ansvar att det finns). Ankare för att kunna ligga kvar på plats om det mot all förmodan skulle ske ett motorhaveri så man inte driver omkring och skapar en fara för andra. Någon typ av länsutrustning så att båten inte skulle sjunka och på så vis utgöra en fara för andra. För mig är ordet sjövett ett säkerhetstänkande i första hand och inte ett beteendemönster, dock ligger dessa aspekter hand i hand med varandra. Beteendemönstret ser ungefär likadant ut på sjön som i trafiken på land, det handlar till största del om självhävdelse och att visa upp sig och sin förmodade status att man har minsann rätt att åka lite fortare än andra, trots att riskerna ökar med kvadraten i förhållandet av den insparade tiden. Om man sedan har kapellet uppe/nere, fendrar ute/inne är väl anser jag helt upp till var och en att avgöra själv, så länge man inte tappar en fender och bakomvarande får in tampen i sin propeller, då har man överskridit sitt bristande säkerhetstänkande. Och då är man tillbaka på ruta ett i sjövettstänkandet igen. /Jan-Eric Wilhelmsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 April , 2006 nämen titta vem som gjort comeback då.....o vilket fint namn du har tagit!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst OP-Admin Postad 20 April , 2006 Om du ser i sjöboden så märker du att det inte är ett nytt namn (registrerades redan i oktober förra året) med siteadmins goda minne. /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 April , 2006 ojdå...är det inte bättre du tar dig namnet Wille mailaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 20 April , 2006 Någon menade att definitionen av sjövett var något av en generationsfråga.. VA!?? Jag är (snart) 25 (trots det förvisso även språkfascist vilket man heller inte kunde vara under 40) och menar nog att jag om någon är en frihetsivrare, både på sjön, i mitt privatliv och rent politiskt. Däremot finns det en enorm skillnad i att värna om sin egen frihet, och att inkräkta på andras, man får vad man ger, och DET är i mina ögon sjövett. Att det sen är oetiskt och fult att ha fendrar ute och kapell uppe under gång etc är en helt annan fråga. Jag kan inte ens förmå mig att minnas att min morfar som gick till sjöss första gången 1937 skulle tycka att fendrar in var en sjövettsfråga. Idag står vi inför situationer som inte fanns för 50 år sen. Den tidens båtar drog inte svall som dagens monster. Trängseln i hamn och på vattnen var inte densamma osv. Samtidigt hade man då inte gps-plottrar, ekolod och radar vilket kanske gjorde all planering och säkerhetstänkandet viktigare. DÄR kan definitionen av sjövett ha ändrats. Att bli arg för att någon annan glömt fendrarna är befängt, däremot kan jag skratta lite liksom när någon ramlar till i en trappa eller spiller 7/11-kaffet på bussen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 20 April , 2006 Att dra upp svall i olämliga situationer osv. är väl dåligt båtvett... Ett annat exempel på dåligt vett är väl att bli irriterad, börja bråka, pga att nån inte tagit in fendrarna! Det är inte den som åker med fendrarna ute eller kapellet uppe som skapar dålig stämning på sjön, utan dom som bråkar om det! Nä, håll humöret uppe i stället så blir alla mycket gladare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 20 April , 2006 Är inte säker på att jag är 100% me nu men Janne är alltså den gammle Wille? För örigt instämmer jag med föregående talarte i denna tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 April , 2006 jajamensan....han har många namn numera både här o där...så nu har jag snart min gamla brevvän i maillådan igen ....haha.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 20 April , 2006 Jag tror maringuiden är lite som en första kärlek för honom... För nåt lär de ju vara som drar han hit eftersom han trots trådar om att han ska säga upp sej här så kan han inte hålla sej borta. Välkommen tillbaka Wille, men snälla kan du inte lova att du låter dina inlägg vara kvar den här gången Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 23 April , 2006 Tja, alltid retar man någon... Synd att de flesta missade poängen. Att ta hänsyn, inte svalla upp andra båtar på berghällar mm. Hoppas ni håller bättre kolla under den kommande sommaren. Ha en travlig sommar på böljan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser