Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Biffen

Sjövett?

Rekommendera Poster

Högerovänsterobabordostyrbord.

På den sk högfartskursen menade nog instruktören höger om ön, vänster om udden.

Sb o Bb däremot hänvisar ju till fartyget så med andra ord kan man säga: Höger om ön på vår styrbord sida. Sådetså.

Jag är ingen messerschmitt eller vad det heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj vilken debatt!Mycket roligt att läsa!Satt just å fundera på allt som alla retar sig på,och kom till att tänka på att jag själv blev kallad slarver för att jag körde runt med lanternorna tända på förmiddagen!!!Ha ha ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så besvärligt allt blev plötsligt.Själv har jag svårt för såväl babord som styrbord,nästan illare är det dessutom med höger och vänster.Vi brukar vifta litet planlöst och säga hitåt eller ditåt.Det har gått rätt bra hitills.   

2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyker.

Att köra med lanternorna tända även dagtid tyder inte på slarv, tvärtom!

Varenda skärgårdsbåt o lastbåt kör med lanternorna tände så fort de går från kaj. På så sätt glöms dom ej bort.

Simma lungt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vet,har dom ofta på även om de e ljust ute...Har så j---a bra laddning och batteri bank att ja skulle kunna sälja lite ström!!!Ha ha skämt å sido men som du säger,tittar man på yrkestrafiken så lyser alltid lanternorna.Dessutom har jag ALLTID även radarn igång förutom när jag ligger vid kaj då förstås,samtidigt känns de väldigt olustigt att köra runt utan ekolodet(om de inte funkar eller om man kör någon annans båt)!De kan va kända områden med god frigång men känns olustigt ändå när man är van att ha ekolod..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående diskussionen om styrbord och babord så får vi inte glömma roderkommando också. Det rör ju till det hela ännu lite mer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hopp..

Det är ju hysteriskt roligt att göra sina båtgrannar upprörda genom att använda fel terminologi! Låg i sommras tillsammans med fyra av mina vänner och vi alla kallar tamp för snöre och knyta fast båten osv.. det slutade med att vi blev uppläxade av en herre i en segelbåt brevid. jag tror att ingen av oss har mindre än 20års erfarenhet på sjön. Men men det är inte bara båtägare... jag gick en fyrboll i golf med en vän och vi bestämde oss att vi skulle kalla peg för pep hela rundan, redan på andra hålet blev vi tillrättavisade och ombedda att använda oss av ordentliga golftermer. :-)

Kan ju vara så att jag är något barnslig med... vem vet :-)

Ha det gott

Jonsd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benämningen pillemasare härstammar från någon som arbetade på örlogsvärvet i Pinan, som lokalbefolkningen envisas med att kalla Karlskrona.
Legenden förtäljer att en av arbetarna gick omkring med en planka på axeln hela dagarna så att arbetsledarna skulle förvillas att tro att han verkligen arbetade.
Men jag måste också säga att Karlskrona är en fin liten stad, nu när man har lagt \kommissen\ bakom sig.
Det här är minnen från sextiotalet, när jag var anställd i Kungl. Flottan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag blev en gång ordentligt tillrättavisad för att jag sa knopmätare, det heter ju Logg!
Men det är ju en mätare, som visar farten i enheten knop, alltså är det ju en knopmätare, eller hastighetsmätare om man vill.
Men tydligen inte...

Logg duger naturligtvis också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg stiller alltid med caps fra Felleskjøpet når jeg ligger i havn. I sjøen har jeg på en flytedress maken til den som fiskerene bruker. Blir alltid hilst på av fiskere og yrkesbåter, skjelden av andre seilere. Kan det vere noe galt med garderoben?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du har rätt i va du säger diesel, men de nog inte bara garderoben de hänger på. På försäsong hälsar de flesta men under högsommaren så e en mattblå fingal nästan osynlig, känns i och för sej som de kvittar så länge man inte blir påseglad. så me gamla båtar o garderob som e out of fashion så får vi väl hålla god utkik så vi ser de andra nu när de inte verkar se oss.

Skämt åsido lite artighet kostar inget, sen e ju inte alla bufflar, vi kan alla göra misstag å slarva ibland.

Ha´ t Pent Stefan

Ps diesel nu t säsongen så har ja skaffat flytoverall(köpt i Mo I Rana)

DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

jag är ny medlem här på maringuiden.Det jag inte förstår är vissas texter? Skriver ni dialekttalt? Ni använder ord som måste vara av väldigt lokal anknytning.Är det ingen mer än mig som tröttnar på att titta i en text där författaren använt slangord  eller dialekttal som ingen annan förstår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana puttfrånkorvskläder har jag sett.

Det var samma typ av tyg som de riktiga, men med små söta Hallo Kitty-figurer.

Men jag blev inte arg alls så det kanske inte funkar?

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta att du tog illa upp då, det var inte meningen att anspela på din dyslexi.Jag avsåg den som skrev innan mig: Ha´ t Pent Stefan

Ps diesel nu t säsongen så har ja skaffat flytoverall(köpt i Mo I Rana)

Alla är vi barn i början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lilla vän, du är så charmerande, det är väl ett båtforum inget bråkforum?

Sluta med din pajkastning så kanske du också får en behaglig vistelse här.

Slut på diskussionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber å det allra ödmjukaste om ursäkt för mitt bidrag till det språkliga förfallet här på maringuiden.

Ha´ t pent är mycket riktigt dialektalt, kan närmast jämföras med rikssvenskans Ha det bra.

Med vänlig hälsning

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul tråd! 2.gif\smiley-cool.gif\smiley-embarassed.gif\5.gif\ (Välj själv smiley...

Jag tror jag säger som man säger, Frostigt, rattmuff på - Bilkö, raketgevär fram.

Om man måste påpeka, så gör det ordentligt, och på plats!

Dvs antingen med däckskanon eller, om man är lite klen av sig, med megafon.

Sedan är det nog så att det av diverse anledningar är lämpligt att ta in sina fendrar under gång. Dels av estetiska skäl (man vill ju inte att ens båts sköna linjer ska störas av fendrar, eller hur?), dels av praktiska skäl (fendrar som står och slår i vågskvalp och svall lär slitas mer, speciellt dess fästlinor).

/Erik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför blir många så jävla präktiga när dom kommer ut på sjön, eller är det kanske så att båtlivet drar till sig alla wanebee kaptener. Fendrar ut och in kapell uppe och ner. Va faen ut och må gött iställe. Det fins väl ingen som plockar av kofångaren på bilen bara för att den råkar vara parkerad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du Frida...

Hur vore det först och främst att bli medlem och våga stå för dina åsikter? Vad det gäller dina påhopp om att man borde gå utbildning för att lära sig vad en frihult är så tycker jag du har helt fel, du vet inte vad du snackar om. Jag läser till fartygsbefäl för tillfället och vad en frihult är är knappast något som man lägger speciellt mycket vikt på i utbildningen, med andra ord inget man får lära sej på en grundläggande bla bla bla vad du nu sa för kurs.. Det är inte väsentligt att veta! Sen vad det gäller fenderdiskussionen i övrigt så tycker jag det är mer eller mindre patetiskt att bli iriiterad och förbannad på folk som råkar köra med fendrarna i, vissa bryr sej inte, andra glömmer de, vissa har inte möjlighet att ta in dom. Men har man inget bättre att irritera sej på så visst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är vi snart två befäl här!!!Roligt att de finns fler som vill satsa på ett jobb på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev ju en bra tråd till slut, synd bara  att de flesta missade poängen. De kära sjötrafikanterna svallade så pass att det mesta i min båt hade slagit i durken om vi inte räddat det med snabba handgrepp. Som sagt, det är bra att slänga en blick över axel ibland och se hur mycket svall man river upp (fast det är kanske svårt att se akteröver när hela förtältet är uppe...)

Snart är det dags för nya härliga upplevelser på sjöhavet, väl mött då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nu har det gått några månader sedan denna intressanta sträng dog ut. Men eftersom säsongen nu så sakta börjar komma igång, kanske vi skulle kunna väcka den till liv igen?

Efter att ha läst igenom hela strängen, kan man dra ganska roliga slutsatser. Någon nämnde att man minsann hade både förarintyg och skepparexamen och trots detta så är det helt OK att köra med fendrar ute och kapell uppe i soligt väder. Här kanske man skall tillägga att det finns åtminstone 100.000st personer i landet som har större båtvett än många av de stackare som tagit förarintyg och skepparexamen. Eftersom jag själv har både ock, så vet jag att man inte lär sig båtvett på dessa kurser. Man lär sig navigering och väjningsregler etc, men inte båtvett. Vad är då båtvett egentligen? Det beror helt och hållet på vem du frågar! Frågar jag min far som är 75år så är båtvett att t.ex. inte ha fendrar ute i gång och kapell uppe i 22 graders hetta. Frågar du en 30-åring, så har han ingen susning. Frågar du däremot en 40-åring, så har han ju hört detta ifrån sin egna far 111 gånger, ute till sjöss. Och då sitter det där i ryggraden. Kan det vara så att sjövett är lite som det svenska språket? Hör man dagens ungdomar prata, så mår man dåligt om man är över 40. Men är man 25-30 så tycker man att deras språk är helt normalt. Att man t.ex. säger ordet typ 3 ggr i varje mening, startar en ny mening med Och (precis som jag gjorde här ovan). Kan det ev. vara så att det sker ett generationsskifte just nu? Detta skulle i så fall innebära att det om ca 10 år inte skulle finnas någon alls som reflekterar över fendrar ute och kapell uppe i sol....

Tja, vem vet. Men att riva upp svall är ju självklart inte båtvett. Det skulle ju även en 25-åring med förarintyg (från grundskolan) och skepparexamen kunna inse... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är övertygad om att skulle jag glömma fendrarna ute så skulle inte båten hålla sig flytandede mer än max en distans...
Så är det bara, så se till att fendra av för bövelen!!!smiley-yell.gif\

Säsongen står för dörren och det rycker i båttarmen...8.gif\
/H 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otroligt roligt att läsa den här tråden. Länge sedan jag skrattat så...

Jag lägger upp mina fendrar efter däckskanten och det skulle aldrig falla mig in att lossa dem och lyfta in dem i båten för att behaga fjollet som uttrycker sin elitism i denna tråd. (Sjövett = fendrar inne! HAHA)

Däremot måste jag klaga på dem som framför båt med bar överkropp. Usch! Det är nästan skamligt att se dessa osofistikerade människor. På sjön skall man ha polotröja och skepparmössa. SÅ DET SÅ!!

Lycka till med att försöka platsa tillsammans med eliten som kan detta med sjömanskap vid bryggorna i sommar! Själv ska jag träna på knutar en del så att jag kan impa på dem när båten skall knytas fast i sommar.

PS.Jag brukar lägga till med bakdelen(aktern för er som inte vet vad en bakdel är) mot bryggan!! smiley-cool.gif\

/ovettiga hälsningar Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sjövett handlar det inte om, men däremot är det tattare som inte stuvar undan fendrarna. Det är väl ungefär som att inte ta av sig skorna när man hälsar på hos folk, eller äta med mössan på! Det är helt enkelt saker man bara GÖR!

12.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä fy för att parkera båten med bakdelen mot bryggan, sådant hör sydlänningar till (inte skåningar, längre ned) Jag parkerar alltid båten med nosen mot bryggan, Det är sjövett!

Fendrar hit och dit, det är väll en smaksak, eller?

Får man verkligen lära sig sådant på navigationskusrerna, trodde det var kompassen man kikade på, men men, om det är fendrarna man kikar på så skulle de möjligen kunna indikera att båten flyter (fendrar hänger rakt nedåt, fendrar rakt uppåt, du sjunker). Gäller det en ubåt så är det hel normalt att sjunka, men har inte sett några ubåtar i vårt område med fendrar.

Och detta eviga tjat om körkort. Klart att man ska ha körkortet med sig även när man kör båt, hur skulle länsmann annars kunna skriva ut alla fortkörningsböter om han inte visste vem jag var?

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...