Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Biffen

Sjövett?

Rekommendera Poster

Tack för svaret!

Så om jag hänger ut gamla bildäck på min dc så är det ok?

/V8dc, som inte kunde låta bli8.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst frida

Herregud, vilket liv för att man tycker något. Klart att man får ha sina fendrar precis som man vill. Likaväl som man får köra motorbåt, segla eller kanske tom ro i en eka.

Men man får tydligen inte tycka att något är fult eller ser slarvigt ut !?!?

Trodde man fick ha en åsikt men ni som följer trådarna här i motorbåtssnacket verkar vara otroligt känsliga och inte tillåta detta.

Ha det gott i era båtar och glöm inte att ta in fendrarna nästa gång ni är ute.

1.gif 

Frida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-Jag tycker inte om när båten har fendrar ute när man åker ...

ser ut som om man inte bryr sig om båten !

-Tycker inte om när båten ser smutsig ut , skoavtryck, fågelskit, eller bara allmänt ovårdad, eller man skiter i att vaxa och polera så att det glänser.

-Tycker inte om när det är trassel på tamparna.

-Tycker inte om att man skriker på sin fru när man ska läggatill .

-Tycker inte om när det ligger smulor överallt i båten.

-Tycker inte om när skräp inte hamnar där det ska.

LUGN  alla båtägare.......gäller bara min båt !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jocke

Japp........stämmer !

Är inte så nog  med den ! hahaha..2.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att detta var en jätterolig tråd, from nästa säsong så kommer jag inte att fendra av eller ta bort kapell i gassande sol enkom för att se hur många som blir irriterade, har faktiskt aldrig sett det på det sättet innan. 

Finns det månde något mer banalt man kan göra för att reta upp sina båtkolleger? 

Måste dock vara i nivå med fender och kapell, inget viktigare som tex väjningsregler, fartregler eller annat...

Kom igen nu, ni som har utsett er till Havets Konungar och Drottningar, det måste ju bara finnas mer småsaker vi medelmåttor kan göra för att reta upp er?

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lite mer saker man kan göra:

- säg snöre istället för tamp

- säg höger/vänster istället för styrbord/barbord

- fram/bak istället för akter/för

(säg det högt så alla som retar sig på det hör!)

- när du lägger till, dra upp fendrarna 8.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jollehojje

Som sagt är det väl enklast att njuta av åkturen om man helt och hållet skiter i fendrarna? Att åka på sjön innebär väl ändå inte att glo på andras båtar utan att glo på den vackra naturen runt de andra båtarna, vare sig fula eller fina. Detsutom skulle jag vilja säga att man bryr sig mer om båten om man vill skydda den från repor och smuts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt bra idéer, jag brukar säga snöre och knut istället för tamp och knop (oftast för att irritera pappsen som genast börjar gnissla tänder, men det är ju en jättebra idé att säga det högt och ljudligt bland okända människor istället...kan ju finnas massor av Konungar och Drottningar bland dessa människor).

Det där med fendrarna ska jag köra stenhårt med, fendrar ute vid körning fendrar uppe vid tilläggning...

Kom igen nu, fler bra idéer =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara en Fender och den lämnar jag hemma när jag ska ut på sjön. Den tål inte vatten. Jag brukar koppla in den på Marshallförstärkaren....8.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående frihultsdebatten:

Ni får ursäkta en usel båtmänniska som inte har koll alls men finns det regler för hur en frihult skall vara beskaffad för att vara en frihult? Material, form, storlek, placering mm?

Om inte kan man kanske tänka sig att personen i fråga hade tröttnat på fendrarna som ska upp och ner hela tiden och helt sonika skaffat sig frihultar i ett gummi- eller plastmaterial som var förvillande lika ett par vanliga fendrar?

På det sättet skulle han/hon gå helt fri från anklagelser om att vara en dålig/inkompetent/usel/värdelös båtmänniska och stolt och rakryggad kunna glida in i Sandhamn med sina fina kollisionskraftsdämpare på första parkett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur var det nu han sa igen...? : -Vadå fendra av, ska ju lacka om henne till hösten! 8.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rexco

Det hjälper inte med vare sig båtkörkort eller fartbegränsningar för follk skiter i dessa och gör som dom vill!!! Se bara på biltrafiken!!! både körkort och hastighetsbegränsningar fartkameror mm, men vem bryr sig jo ingen!!!! dagligen är det fylletrattar ute och kör och vad fan ska man göra åt det???? svar du kan inte göra något!!! det är var och en till sitt som gäller och det kommer tråkigt nog altid att vara så!!! Så mitt råd är att förebygga så mycket som möjligt, t e x om man ligger intill en ´kaj eller något liknande där det ofta eller kan dyka upp fartdårar, kan man ju kassta ut ett par rehjäla fendrar istället för några små plasstisar. så klarar sig nog båten bättre!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jollehojje

som sagt många gäster som plötsligt dyker upp :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Nä, men jag tycker ändå om att njuta av dom 8.gif  

För övrigt hade farsan en bayliner med trimmad 454 på ~600hk... så jag vet vad det innebär med hästkrafter om det var det du menade8.gif)

Annars tycker jag detta är en helt UNDERBAR tråd, att man kan få ut så mycket tjöt av något så meningslöst som glömda fendrar, helt otroligt 2.gif

//Billy (med fendrarna inne på sjön)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte göra mer än att hålla med, fantastiskt underhållande tråd, så mycket meningslöst och ändå så meningsfullt. Lite roligt ska man väl ändå ha? Och uttrycken om fendrarna som ni klipska kom på var klockrena, framför allt den om Fientligt Initiativ =)

Efter att ha läst länken med sjötermer är numera ordet för dagen pillemasare och det ska jag bli när jag blir stor (större?), i övrigt tänker jag inte använda ett enda av de andra orden. Någon som känner för att översätta sjötermerna till mer irriterande ord...fendrar är ju omöjligt fendrar, det vet väl alla att det heter puttifrånkorvar?

Vilket för övrigt föranleder en annan fråga, en del väljer ju att ha tygklädda puttifrånkorvar, vad sägs om att klä sina korvar i blommigt tyg, eller kanske ett tyg som matchar gardinerna i båten (under förutsättning att de inte är enfärgade)? Hur irriterande skulle det kunna vara?

Jag vill ha blommig falukorv till lunch mamma...

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Fendrar= Platskuddar eller luftkyddar. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fendrar i all ära...  Själv trailar jag min båt och har vid ett tillfälle i sommar åkt omkring i Mälaren med den stora röda 30-triangeln hängandes bakpå badstegen. Undrar om det var någon som skrattade gott åt den synen...  :)

Håller med om att det är rena vilda västern i och omkring riddarfjärden i Stockholm. Ingen hänsyn till fartbegränsningar eller andra båtar. Störst går först helt enkelt och svall är något man får på köpet... Helt och hållet hänsynslöst! De enda som tar det med ro och värdighet är seglarna som i sakta mak tar sig fram utan svall och andra egenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biffen som skrev första inlägg återkom inte.Men däremot Frida som blev en flitig debattör istället.Ja oj ja det var en salig röra.Klart att har man investerat i dyra fendrar vill man ju visa upp dom.Inget illa i detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Ja Frida, det var ett väldigt liv det blev på alla landkrabborna när de fick lära sig lite sjövett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum är att om man har gått en kurs i Handhavande av snabba båtar som sjöfartsverket föreskriver om man skall jobba med båtar snabbare än 36 knop så skall man faktiskt använda höger och vänster just för att undvika misstag. Så det är inte fel att höger resp vänster till sjöss!

/m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Race boat.

I hela Blidösundet är det fri fart för båtar vill jag minnas. Skepp däremot har begränsningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ja, men du måste förstå att på Sjöfartsverket eller Hafsverket, som en del av oss yrkesverksamma kallar, det finns det inga sjömän, så dom föredrar höger o vänster.

För säkerhets skull borde dom ju betona   Höger sida i båtens färdriktning  mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...