Biffen 0 Postad 3 September , 2005 Jag blir så trött på folk som inte kan hålla koll akter om båten när de kör. Låg idag med fören förtöjd mot en bergknalle och ankaret i aktern när det kommer in två korvhandlare, alla fendrar ute trots att det inte finns en brygga i närheten och fullt kapell uppe trots 22 grader och klarblå himmel. Jag kände inte att det var risk för regn i alla fall. Båtarna, en Nimbus 26 och en Storebro 31, ankrade längre in i det till 5 knop fartbegränsade sundet någon timme och gick sedan ut igen. Båda höll närmre 10 knop på utvägen och svallade ordentligt. Ni vet själva hur mycket man uppskattar det, jag bara väntade på att höra glasfibern krasa mot berget. Nu låg jag lyckligtvis en bra bit från berget så det gick bra, men ändå. Först och främst var det hastighetsbegränsning, sedan hör det väl till gott sjömanskap att ta hänsyn till att det ligger båtar förtöjda i närheten. Vi fick kasta oss efter lunchen och hålla i glasen efter Storebron brakat förbi (man kom osökt att tänka på Göta kanals Uniship med Björn H:som Larsson vid rodret.) Nåväl, det gick ju bra denna gången men man undrar hur många andra som råkat ut för dessa sjömän. Skönt att skriva av sig i alla fall. Tyvärr skulle det nog behövas någon form av förarutbildning för båtåkare, sedan får frihetsivrarna säga vad de vill. Kunde folk köra båt vore säkert försäkringspremierna betydligt lägre. OBS, jag är inte seglare, inbiten motorbåtsägare med en Nimbus 21 DC med AQ 271A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 3 September , 2005 Vad har fendrarna o kapellet med saken att göra då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 September , 2005 Hej, Fendrarna: det anses finnas en oskriven regel att man inte skall åka med fendrarna ute. Det ser slarvigt ut tror jag motiveringen lyder. Men att glömma fendrarna ute är mänskligt så det där bryr jag mig inte om personligen (har glömt fendrar på ena sidan nån gång själv utan att jag bryr mig ett skvatt). Kapellet: den fattar jag inte. Det är ju upp till var och en att ha det uppe eller nere vare sig det är kallt eller varmt ute. Men det skulle väl möjligen anses slött, slarvigt, nybörjaraktigt e d att åka med kapellet uppe när det är varmt ute? Jisses, inget jag ens ägnar en tanke åt ute på sjön, folk får göra vad de behagar med sina kapell för min del. Så fendrarna och kapellet skulle väl i detta fall antyda en slarver, som även slarvar med att ta hänsyn till andra på sjön? Bristade sjömanskap kanske andra skulle kalla detta. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunnaro 0 Postad 3 September , 2005 Alltihop vittnar om dåligt sjömanskap som man tyvärr får uppleva ibland. Jag har slutat bli förvånad över vad man kan få se ibland men blir fly förb. om jag själv drabbas av följderna - jag har faktiskt råkat värre ut. I ett försök att rädda den uppdukade sillunchen blev hela jag och sittbrunnen dränkta av sillspad.. Sedan dess har jag inte mycket till övers för dessa sjömän som jag betecknar som klantskallar med dåligt omdöme. Mvh gunnaro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_prefekt 0 Postad 3 September , 2005 Är själv nybliven båtägare trots alla år på västkusten. Men är det något man fått lära sig sen barnsben är det att alltid visa hänsyn till alla andra som njuter av våran vackra kust. Och visa dom som lever av havet djupaste respekt, dom ser till att vi har välsmakande och nyfångad fisk hos fiskhandlaren 6 dagar i veckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 5 September , 2005 Jag håller med om att det finns en stor mängd obetänksamma människor i skärgården. Jag seglade genom Blidösund i sommras, det var sen eftermiddag, blåste svagt och väldigt lugnt. Jag är lite osäker på hur lång fartbegränsningen på 8 knop (?) gäller i sundet så vissa hade kanske rätten på sin sida.... Av de första 11 motorbåtarna vi möte som, uppskattningsvis, gjorde 15 knop hade ingen vett att varken dra av på farten eller hålla ut lite extra. Den 12:e båten gjorde både och.... Ja, vi räknade... Totalt gissar jag på att vi mötte 15 motorbåtar. Vissa passerade <10 m från vår båt. Nedanstående två incidenter inträffade inom det fartbegränsade området: Bland annat blev vi omkörda av en Italiensk flaggad 60 (ca) fotare i kanske 15 knop som slog av på takten rejält ca 100 m efter att han passerat oss. Om någon undrar så drar en sån båt en del svall i den farten... Det var för övrigt en rätt cool båt... Vi träffade också på en 40 herre i en större Buster ute och åkte med åkring i 25-30 knop. Båten var fullastad med barn och någon till 40 herre som ville ha lite roligt. Man undrar vad de barnen lär sig angående gott sjömanskap och att visa respekt för andra. Man undrar vad de skulle säga om jag åkte förbi ungarnas skola i 80 km/h med bilen. Skulle han börja gnälla då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pizzabagarn 0 Postad 5 September , 2005 Helt rätt, försöker göra samma sak själv, håll koll på svallet inte loggern. Floyd for president. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 5 September , 2005 [KUR]Tyvärr skulle det nog behövas någon form av förarutbildning för båtåkare, sedan får frihetsivrarna säga vad de vill. Kunde folk köra båt vore säkert försäkringspremierna betydligt lägre[/KUR] Eller ännu känsligare för frihetsivrarna ... varför inte återinföra obligatoriskt registreringnummer på sjön? Nu är ju dessa drullar och marodörer garanterade 100% anonymitet ... till vems glädje kan ju alla vi som sköter oss på sjön fråga!?:-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 6 September , 2005 Vänd på det....till bil krävs körkort..men inte kan alla köra bil för det....försäkringspremierna rasar i höjden oavsett körkort....sen finns skepparexamen ...var är det gränsen går nu igen? 12 m? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 7 September , 2005 Fattar vad du menar och håller absolut med Men som en sann motorbåt/V8-älskare vill jag nog ändå ändra lite på den där lagen... För det har ju egentligen inte med häskrafterna att göra, det är hur man hanterar dom. så... något i stil med detta kanske: Billys lag: Summan av vett och hastighet i förhållande till omgivningen är konstant. För visst ska man väl få njuta av sina hästkrafter så länge man inte stör någon annan //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin-Anna 1 Postad 19 September , 2005 Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser detta inlägg, men jag tror jag skrattar, för jag hoppas innerligt att det är skrivet med ett visst mått av sarkasm och/eller ironi. Att båtarna körde för fort och för nära är inte okay, men att fendrarna var ute och kapellet var uppe kan knappast ha stört varken lunch eller utgjort någon svall-risk? Snarare en (blod)vall(ning)-risk, och det är aldrig nyttigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 19 September , 2005 Flinar....hon greppade läget ganska snabbt .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin-Anna 1 Postad 19 September , 2005 Hon? Jag hittar ingen annan hona i inlägget så det torde vara jag, eller så missuppfattar jag totalt =) För övrigt kan jag tillägga att både förarbevis och skepparexamen innehas, men de viktigaste punkterna som avhandlas under dessa utbildningar varken har med fendrar eller kapell att göra, så även en sk. utbildad som jag drar glatt iväg med korvarna hängandes ibland när jag har för bråttom. Någon som vill anmäla mig för detta fruktansvärda sjövettsbrott? :-p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentan 0 Postad 19 September , 2005 Visst blir det tokigt ibland, men vad gör väl det? Alla kan inte vara hemma i alla lägen. Njut istället av tillvaron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jingesson 0 Postad 19 September , 2005 Jag förstår precis hur du känner.Körde själv en Incas innan jag skaffade motorbåt.Och det var ofta man blev utsatt för svall.Många gånger tror jag att de gjorde det med flit.För att på nåt sätt hävda sin mandom.Mkt löjligt alltså.Och herregud ja säger då det.Kan man ej bemästra 2 så självklara saker som fendrar o kapell.Ja då vete f-n om man överhuvudtaget ska ha båt.Jag hade blivit vansinnig i en sådan situation.Har då du o din mö kanske handlat lite gott på ICA innan ja en grillad kylling med lite potatissallad ICA:s hemlagade kan jag tänka mej den är ju riktigt fast o fin.En toppenpotatissallad o ha med sej på sjön.Och då vill man ju sitta där i lugnan ro o insupa solens snikna strålar o då avnjuta denna magnifika måltid.O då kommer det nån o bara på pin kiv slår hela tillvaron i spillror.Potatissallad i hela båten o kyllingvingar o klet på hela sjömanskostymen.Och då börjar ju mön naturligtvis undra va katten det är frågan om.Är det så här det går till på sjön menar jag vill hon ju aldrig mer komma med.Ja skulle isåfall va om man lockade med Konsum Extras grillade kamben.Honungsmarinerade.Smidig båtmat då de kan ätas som de är med fingrarna.Utan massa bestick o grejor som i en del fall kan hamna i naturen o på lång sikt förstöra fiskbestånd o i vissa fall ännu värre.Jo dessa kamben tillsammans med en flarra sjövattenkylt rödtjut.Det kan jag tänka mej det, att mön då kommer med dej en gång till.Hoppas att det blir lugnare då.Önskar dej en riktigt god fortsättning på sjön.Och hoppas för allas vår trevnad att vi i fortsättningen slipper se sådana här avskyvärda syner.Kan ju få i stort sett vem som helst o dra hem båten i ladugården.Ja tappa lusten totalt.Kanske skiter i o vårrusta o bottenmåla o sådant nästa sommar bara för detta dilemma som inträffade förra senhösten.O kyckling kan jag tänka mej att det vill man väl aldrig mera se.Blir ju lätt förknippat med den negativa synen av flottig sjömanskostym slarvigt dinglande fendrar o kapell som fladdrar på trekvart.Ja hu ja!Vilken syn alltså!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Frida Postad 20 September , 2005 Jag tycker som Biffen. Hängande fendrar liknar f-n och stör min sinnesfrid på sjön !! Naturligtvis ger det inte upphov till svall men som sagt det är avskyvärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 September , 2005 Mina fendrar är större än dina!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst frida Postad 20 September , 2005 Det är möjligt, men dom stör ändå när dom hänger på utsidan av båten när du kör eller seglar omkring på havet. Frida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst frida Postad 20 September , 2005 Har aldrig sett en skärgårdsbåt med fendrar, möjligen någon taxibåt. De flesta skärgårdsbåtar har sk frihult istället. Det kan jag acceptera för dom lägger ju till var 5e minut och det är ganska tungt att släpa upp en stock eller gammalt däck ombord. Men jag tror inte att fritidsbåtsägarna som är ute och far håller på med tilläggs övningar var 5e minut. Frida PS om du inte vet vad en frihult är, kanske du borde gå en grundläggande kurs i sjömanskap DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse E Postad 20 September , 2005 Att svall stör när man ligger förtöjd kan jag förstå men om man hänger upp sig på att någon glömt fendrarna ute så bör man nog stanna hemma eller åtminstone titta åt ett annat håll. Det finns däremot något annat som är väldigt irriterande och det är när en seglare kommer och lägger till efter flera timmars segling och efter att ha förtöjt båten så låter man den gå på tomgång för att ladda batterierna medans skepparen själv lämar båten för att göra annat. Den ligger då där och puttrar och luktar illa. Varför i hela världen kan man inte låta motorn gå på tomgång under sista timmen innan man är framme så man slipper utsätta andra för detta obehag. Att man seglar för att man tycker det är skönt när det är tyst kan jag förstå men ska andra behöva lida för det. Detta är dessutom inte ovanligt. Jag har varit med om detta fenomen ett flertal gånger denna sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 20 September , 2005 Hur i hela friden kan ni störa er på små saker som att fendrarna är ute på någon annans båt? Som sagt är det inte eran båt och sen får vi se vems båt som det blir mest repor i om vi krockar för jag har alltid mina fendrar ute än så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Torsten på Horsten Postad 20 September , 2005 Haha, nu satt du väl och hittade på... -Har man en sån stor motorbåt som du beskrev, så kan man nog framföra den på ett säkert sätt både för sig själv och sin omgivning också. Men det var fint skrivet, har du fler semesterminnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 20 September , 2005 Håller med om att det kan se lite slarvigt ut med hängande fendrar och fladdrande kapell... Men irriterar man sig på såna saker tycker man nog det är bra tråkigt på sjön, om man inte har nåt annat för sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 20 September , 2005 Körkort för sjön = inga fendrar hängade ute inget svall övrigt gott sjömansskap. Precis som bland alla glada snälla bilister de har aldrig fendrar ute, ger inget svall och är alltid lika glada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 20 September , 2005 Körkort för sjön = Inget svall övrigt gott! Hörrö, bilister har inga fendrar rö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 20 September , 2005 Vad är en frihult? Om det tyder på att jag är dålig på sjö, så må vara... Är det en slags fender? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst NN Postad 20 September , 2005 Timmerbitar eller bildäck som hängs ut över fartygssidan för att skydda denna. Till skillnad från fendertar kan en frihult vara permanent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst frida Postad 20 September , 2005 Sjörövaren, du får nog tala för dig själv. Jag anser mig faktiskt inte vara mer eller mindre värd än någon annan människa och jag har aldrig uttalat mig om vem som bör vara på sjön eller inte. Jag har bara uttryckt att jag tycker det ser slarvigt och i mitt tycke fruktansvärt ut att ha fendrar som hänger längs sidorna när man är ute och seglar eller kör båt. Du får tycka vad du vill och hålla dig till saken ! Frida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baba 1 Postad 20 September , 2005 Suck vilken trist tråd... folk får väl för fasen köra med fendrarna hur dom vill. Och om man nu skulle lära sig 'vett' på en eventuell förarutbildning, vad kan det bli för böter på 'dålig fendervana' tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 September , 2005 O varför är Frida anonym då? Ibland är det bra när det dyker upp nya personer på inläggen som håller med...verkligen passande! *s* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser