Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gäst Fredde

MOTORSTRUL VP2001

Rekommendera Poster

Gäst Fredde

Vänner,

Jag har en NF-segelbåt med en VP MD2001, en cylindrig diesel.

Jag köpte den förra våren och den var lite trög att starta, jag borde

självklart varit mer misstänksam men men men...

Med startgas har den gått att starta och när den väl går så går den

jämt å fint.

Nåväl nu i sommar så har den varit tjurigare och tjurigare på slutet

så jag lämnade av den vid Micab på Lidingö. De tog kompressionsprov

som är kring 12:1 mot börvärdet 20:1.

De verkade hellre sälja mig en ny motor för 50 och ville kanske vara så

ärliga så att de tyckte att en 20 år gammal sjövattenkyld motor kanske inte är värd att repa.

Jag kan väl tycka att det borde gå att ordna, vad har ni för tips`??

Mina tankar är att först lyfta enbart toppen och kolla ventiler, ventilsäten

samt topplockspackning, samt kika ner i cylinderloppet. Om inte topprenovering fungerar och/eller om cyllen ser repad ut så får man

väl ta ur hela paketet och hona om cylindern och byta kolv ringar m.m.

Vad tror ni?  Vad annars kan man göra? Har ni andra tips eller råd??

Mvh

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor

Hade liknande problem med en MD7 en gång. Även på den båten var motorn något underdimensionerad, så frestelsen att dra på fullt var för stor. => igengeggade kolvringar osv. (typiskt VP-symptom)

 

Lämnade in motorn till en VP verkstad som renoverade för ca 10'.

 

Kolla topp, cylindrar och ringar kostar ju inte så mycket. Men du får i så fall vara beredd på att gräva ganska djupt. VP har väl kvar sina kompletta satser med packningar osv - kan ju vara värt att kolla vad de kostar (de är inte billiga). Är motorn i övrigt i bra skick så att det är lönt att renovera för 10'-20'? 

 

Ofta sä man att en sjövattenskyld motor håller i ca 25 år - men det beror naturligtvis på. Den sviktande kompressionen kan bero på att något är halvt igenrostat. 

 

En ny motor är naturligtvis kul, kanske starkare också, men det blir dyrt. (och då är kanske inte just VP det första naturliga valet!).  På höstarna brukar de flesta leverantörer ha inbyteskampanjer. Kan vara värt att vänta in.

 

Lycka till ... och berätta gärna hur det går!

 

Sailor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft toppen.

På en encylindrig maskin är detta så enkelt att det vore synd att dömma ut motorn utan att kolla ventiler och topplockspackning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredde

Hej,

 

Först av allt, tack för alla tips, vad skulle man göra utan såna här

forum? Troligen missa en hel del bra råd m.m.

 

Vi demonterade toppen i Måndags, en första kontroll av toppen

och cylinder m.m. gav inga självklara indikationer på orsaken.

 

Cylinderväggen hade en vändkant men inte så särskilt markant.

Det såg dock ut som om cylinderväggen var lite lite lätt ytrostig

vilket vi funderade på.

 

Nåväl, min snälle Far som är rätt kunnig i motorer tog hem toppen

till verkstadsbänken för att tvätta rent och sedan slipa in ventilerna,

kolla säten m.m.

 

När han nu gjort så så skulle han torka lite rent med lacknafta och

han blir lite undrande varför det inte blir torrt när han torkar

kring avgasventilsätet...

 

Vi har inte helt konstaterat faktum men allt tyder på att det är en spricka

i toppen, troligen orsakad av rost i kylmantlarna som gör att dels

kompressionen förstås sjunker samt att det nog läcker in lite vatten

i cylindern och det kan förklara varför det var lätt rostigt samt varför

det blir svårtstartat, lägre kompression SAMT vatten i förbränningsrummet

gör ju inte livet lättare för den stackars motorn precis...

 

Vad GÖR VI NU? Att reparera toppen via svetsning verkar

i princip omöjligt, kan man få tag i en bättre topp? Ny lär väl

kosta skjortan och frågan är om man vill köpa NY topp till en

i övrigt gammal motor, finns begagnade toppar???

 

Det känns som ny motor eller kanske bättre beggad är enklare

men förstår dyrare.....

 

Mvh

/Fredrik i huvudbry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredde

TACK FÖR TIPSET, men....

 

Mittåt  :)

 

Det kanske inte var en spricka ändå efter lite kontroll...

 

Vi provar att slipa in ventilerna, kolla spridaren, byta lite packningar

åssså provar igen. Om det fortfarande är tjurigt så får nog hela motorn

åka upp och kolv, kolvringar cylinder gås igenom

 

Motorn verkar INTE vara så värst gravrostad efter ca 20 säsonger i 

Östersjön !!  Att byta mot en ny för 50-70.000 verkar rätt sjukt om man

inte räknar in att en nyare kanske är lite starkare m.m

 

Jag återkommer med mer info senare

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på vad mycket det är värt att ha skruvat lite i din motor. När man har lite kunskap har man mycket större chans att klara av oväntade fel. Kan vara bra att få lärdom när det inte kostar så mycket - dvs med en motor som börjar bli till åren=avskriven. Jag tänker så när jag behåller vår gamla maskin MD11C. Den är 25 år och tuffar fortfarande. Om än med lite odörer och blåvit rök. Ska öppna den och titta hur den mår i höst. De nya motorerna vet man heller inget om. Är dom lika bra? Har hört att man börjat sätta in både turbo och kamrem i en del. Verkar jobbigt att byta kamrem då och då. Räcker med spridarna tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredde

Hej,

 

I Lördags var jag å min far på plats för att återmontera topplocket

efter att ha kontrollerat spridaren och efter att ha kontrollerat topplocket

samt fräst och slipat in ventilsäten/ventilerna. Vi bytte bl.a topplockspackning också.

 

När allt vara åter så försökte vi lufta systemet genom att bl.a vrida

på dekompressionsarmen. Vi provade sedan att starta, först utan startgas

och sedan med. Till slut startade motorn och gick då snällt.

 

Således är det i princip samma läge som innan topprenoveringen, motorn

går bra när den går men är hemskt tjurig i starten.

 

Min far vägrar att tro att loppet (cyl/kolv) skulle vara orsaken genom att

vara glappt, han tyckte det fanns alldeles för lite indikationer på otäthet.

 

Frågan är om det kan vara någon form av för dåligt tryck i bränslesystemet? Kan det vara pumpen som helt enkelt inte riktigt

får upp trycket så spridaren skapar rätt bränsledimma i motorn??

 

Eller kan det fortfarande vara en risk för luftläckage bakåt mot tanken

via bränslefiltret ??

 

Nåja, det var knappast bortkastad tid/pengar att utesluta toppen, det känns dock tveksamt att lyfta ur hela motorn bara för att ev. konstatera

att cylinderloppet faktiskt är rätt okej det också.

 

Fler tips å råd?

 

Mvh

/Fredde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det är en segelbåt så finns det en möjlighet till.

Hur länge har dieseln stått i tanken.

Töm tanken och fyll på ny diesel. Du försöker kanske köra på en massa kondensvatten.

 

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en NF med en VP2001...  Hade precis samma problem som du..Kollade alla möjliga och omöjliga sätt, men det sista jag gjorde var att byta ut bränsleslangarna, ( som  hade osynliga små sprickor), till nya..  Och helt plötsligt så hostade maskinen igång snällt igen.

 

Men det jag har märkt när jag ska starta är att jag måste ha nästan fullgas samt kallstarten inkopplad för att den ska starta. Så det kanske ändå är dags för en inslipning av ventiler på vår båt.

 

Good luck/   Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...