bjomat 0 Postad 2 September , 2005 Hejsan! Idag var jag och en kompis ute och skulle fiska...tänkte vi. Vi åkte i c:a 20 knop (4000 varv) och sen helt plötsligt så varvade motorn ner till 1400 varv och lät konstigt och det sprutade inget vatten längre. Jag stängde av motorn direkt. Kan motorn ha skurit är min fråga. Tacksam för svar. Motorn är en Yamaha 90hk 2-takt från 1991. MVH Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 September , 2005 Har du tur så varmnöp den bara med ytliga skador i cyllarna, fixa kylningen och det går att åka igen. Har du otur så blev det kraftiga skador i cyllarna då är det borr o nya överd. kolvar som gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjomat 0 Postad 2 September , 2005 Kul med snabba svar! Jag provade att starta motorn igen (c:a 3 sek) och den tände på alla 3 cylindrar och startade direkt men lät skramligt. Vattnet sprutade inte. Kan det vara så att det skramlar för att vattenkylningen inte finns där och dämpar motorljudet?? Om jag lägger i växel så driver den inte varken framåt eller bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 September , 2005 Driver den inte? Då har det nog hänt något allvarligare. Du har inte fått drivaxelbrott. Då försvinner kylningen och drivningen, skrammlar nog en hel del också. Detta fel är vanligt på gamla Murklor som rensar splinsen drivaxel-vevaxel, men på Yamma har jag inte hört talas om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjomat 0 Postad 3 September , 2005 Jo det låter väl ganska troligt. Men motorn varvar inte upp heller när jag lagt i växeln och gasar. Är det en dyr historia att byta drivaxel?? Kan annat också gått sönder i samband med ev. brott?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 3 September , 2005 Njae, dyrt o dyrt beror på om du kan göra det själv. Men i o med att motorn inte varvar som den ska efter kyl haveriet så kan det (troligtvis) ballat ur i cyllarna också. Det ända som ger klara besked är att ta ett komp prov. och riva bort växelhuset. För stora skador vete i fa... om det är värt att reppa på en gammal motor. Men en 7-8000 kr kan den ju vara värd att kosta på, pengarna rusar dock snabbt ihöjden om det rör sig om general ras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjomat 0 Postad 4 September , 2005 okej...8-9000 kan det ju vara värt. Motorn går att varva om jag använder gasreglaget i friläge men inte när jag lägger i växel och gasar. Det låter dock konstigt när jag gasar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjomat 0 Postad 7 September , 2005 Jag ringde till utombordarservice idag. Ska lämna in den på felsök nästa vecka. Bara hålla tummarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smygarn 0 Postad 7 September , 2005 Man kan väll hoppas att du inte behöver sälja plånboken också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjomat 0 Postad 7 September , 2005 jo...frågade vad han skulle ha för att felsöka...runt 1-2000:-. Sen kommer han med ett kostnadsförslag. Reparationen är ju redan påbörjad om han ska laga felet då så dom pengarna har man ju inte förlorat om man bestämmer sig för att reparera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 7 September , 2005 Var det Autolobe på din motor. Är vanligt att dom lägger av. Och då skär ju motorn ihop. Att reparera är inte lönt i så fall. En så gammal motor som är 14 år. Ger inte mycket tillbaks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjomat 0 Postad 7 September , 2005 Autolube kopplade jag bort så fort jag köpte motorn. Blandar själv - känns tryggare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 7 September , 2005 kan vara övertemperaturskyddet som gått in , vet att vi hade det på vår 40 hk yamaha -91 , när det löser ut går motorn ner i varv och går taskigt , gör samma sak om man har taskigt med olja i autolubetanken. kan ju vara så att impellern gått, motor överhettas .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 8 September , 2005 Visst är det lönt att renovera en sådan motor som du har, om den inte är allt för misskött från början alltså, vad kostar en ny motsvarande? runt 100 000 SEK misstänker jag, då kan det väl va läge o få den renoverad för en 10-15 tusen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser