Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
bjomat

Motor skuren??

Rekommendera Poster

Hejsan! Idag var jag och en kompis ute och skulle fiska...tänkte vi. Vi åkte i c:a 20 knop (4000 varv) och sen helt plötsligt så varvade motorn ner till 1400 varv och lät konstigt och det sprutade inget vatten längre. Jag stängde av motorn direkt. Kan motorn ha skurit är min fråga. Tacksam för svar. Motorn är en Yamaha 90hk 2-takt från 1991. MVH Björn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tur så varmnöp den bara med ytliga skador i cyllarna, fixa kylningen och det går att åka igen.

Har du otur så blev det kraftiga skador i cyllarna då är det borr o nya överd. kolvar som gäller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med snabba svar! Jag provade att starta motorn igen (c:a 3 sek)  och den tände på alla 3 cylindrar och startade direkt men lät skramligt. Vattnet sprutade inte. Kan det vara så att det skramlar för att vattenkylningen inte finns där och dämpar motorljudet?? Om jag lägger i växel så driver den inte varken framåt eller bakåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Driver den inte? Då har det nog hänt något allvarligare. Du har inte fått drivaxelbrott. Då försvinner kylningen och drivningen, skrammlar nog en hel del också.

Detta fel är vanligt på gamla Murklor som rensar splinsen drivaxel-vevaxel, men på Yamma har jag inte hört talas om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det låter väl ganska troligt. Men motorn varvar inte upp heller när jag lagt i växeln och gasar. Är det en dyr historia att byta drivaxel?? Kan annat också gått sönder i samband med ev. brott??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, dyrt o dyrt beror på om du kan göra det själv. Men i o med att motorn inte varvar som den ska efter kyl haveriet så kan det (troligtvis) ballat ur i cyllarna också. Det ända som ger klara besked är att ta ett komp prov. och riva bort växelhuset. För stora skador vete i fa... om det är värt att reppa på en gammal motor. Men en 7-8000 kr kan den ju vara värd att kosta på, pengarna rusar dock snabbt ihöjden om det rör sig om general ras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej...8-9000 kan det ju vara värt. Motorn går att varva om jag använder gasreglaget i friläge men inte när jag lägger i växel och gasar. Det låter dock konstigt när jag gasar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde till utombordarservice idag. Ska lämna in den på felsök nästa vecka. Bara hålla tummarna15.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo...frågade vad han skulle ha för att felsöka...runt 1-2000:-. Sen kommer han med ett kostnadsförslag. Reparationen är ju redan påbörjad om han ska laga felet då så dom pengarna har man ju inte förlorat om man bestämmer sig för att reparera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det Autolobe på din motor. Är vanligt att dom lägger av. Och då skär ju motorn ihop. Att reparera är inte lönt i så fall. En så gammal motor som är 14 år. Ger inte mycket tillbaks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autolube kopplade jag bort så fort jag köpte motorn. Blandar själv - känns tryggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan vara övertemperaturskyddet som gått in , vet att vi hade det på vår 40 hk yamaha -91 , när det löser ut går motorn ner i varv och går taskigt , gör samma sak om man har taskigt med olja i autolubetanken.

kan ju vara så att impellern gått, motor överhettas ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det lönt att renovera en sådan motor som du har, om den inte är allt för misskött från början alltså, vad kostar en ny motsvarande? runt 100 000 SEK misstänker jag, då kan det väl va läge o få den renoverad för en 10-15 tusen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...