Gäst Björn M Postad 2 September , 2005 Hejsan! Idag var jag och en kompis ute och skulle fiska...tänkte vi. Vi åkte i c:a 20 knop (4000 varv) och sen helt plötsligt så varvade motorn ner till 1400 varv och lät konstigt och det sprutade inget vatten längre. Jag stängde av motorn direkt. Kan motorn ha skurit är min fråga. Tacksam för svar. MVH Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 2 September , 2005 behöver inte ha skurit....om du har tur...är det en tvåtaktare? börja med o ta ett kompprov, bör ligga på en 7-10 kilo, slå i en skvätt tvåtaktsolja i varje cylinder, dvs skruva bort tändstiften...på med dom igen o dra igång igen...kolla kompet igen...sen måste du ju givetvis kolla upp varför kylvattnet slutade ...det är där problemet ligger i första hand...såvida motorn inte är skuren alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 2 September , 2005 Tjena! Antagligen så har den helt och hållet slutat kyla och skurit . Känns det som. Men som sagt tag ett komp. prov! mvh:henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 8 Oktober , 2007 Gammalt inlägg men rent generellt om det är så att motorn i exemplet (tråden) skurit. Kan det vara värt att renovera? vad brukar man behöva göra och byta? Har en 115 hk Yamaha 2-takt från 92 som en vår startade bra men inte gick upp i plan. Visade sig att inte alla cylindrar gick. Ett komptest visade att 2 hade fullt komp. 1 lite komp och 1 helt utan komp. Kan man dra några slutsatser av det? Motorn ska alltid ha kylt bra däremot har den under säsongen innan plötsligt lagt av vid maxfart. Antingen bränslebrist el liknande. Har man snabbt dragit av på gas har den hittat rätt varv igen och kommit tillbaka. Mkt tacksam för tips vad jag bör göra med denna motor som nu står i ett mörkt garage hos marinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 8 Oktober , 2007 Är den skuren i cylinderlopp och det finns överdimensionskolvar att få tag på, så handlar det om att borra och att byta kolv/ar. Bästa sättet för att hålla nere kostnaden är att du själv, om du är normalhändig (vad det nu innebär...), skruvar loss motorblocket från riggen, och demonterar det du känner att du kan demontera. Sedan lämnar du hela rasket till motorrenoveringsfirma som får borra etc. Känner du dig kapabel kan du förstås klyva motorblocket själv, och låta firman borra enbart, men det kräver att du är ganska duktig, för det kan vara lite pill, och det behövs ofta lite specialverktyg (press, momentnyckel etc). Finns ej öd. så är det nytt block som gäller, och det är dyrt... Avseende kostanden så kan man kanske ifrågasätta ekonomin i att leja bort hela arbetet, å andra sidan är det väldigt bra motorer det handlar om, så på så vis kan det ju vara värt det: diu behöver ju ändå motor till din båt. Tänk också på att kolla att du har fritt bränsleflöde till din motor, at den inte kan suga luft e.d. och kolla förstås så att det inte finns någon skit i någon förgasare. har den gått salt kan det vara värt att kontrollera saltavlagringar runt topplocket; hot spots beronade av åderförkalkade kylkanaler kan göra att någon cylinerskurit pga. bristande kylning. Förgasarna måste synkas efter demontage, görs ej med vänsternäven, utan helst av Yamma-meken som har nödvändig synkanordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 8 Oktober , 2007 Grymt svar GalenTunna. Jag bockar och tar med mig ditt svar. Återkommer säkert om hur jag gjorde och framförallt hur det gick. Kan man förresten våga sig på att fråga om en grov uppskattning av vad det kan handla om för pengar i ett bra resp dåligt scenario.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 8 Oktober , 2007 Vissa motorer har ett inbyggt skydd. Om oljetryck eller kylning saknas så går motorn ned i limp home mode. Du skulle ju kunna ha tur. Men kolla kompet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser