Virgo 2 Postad 2 September , 2005 Finns det någon här som har en Triss Norlin. Skulle vilja ställa några frågor. Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatsman 0 Postad 2 September , 2005 Min pappa hade en sådan men sålde den tyvärr för drygt 10 år sedan. En mycket trevlig båt tyckte jag. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 2 September , 2005 Magnus Jag är ute efter en liten segelbåt som seglar bra och kan drivas med en elmotor. Tex Minnkota Endura 55. Solceller som laddning. Vad som inte framgår av det lilla jag hittat är om där finns plats nog till en toa under kojen fram. En annan sak jag undrar är om det finns maststötta och bord i den. Vad jag förstått så kan två vuxna bo hyggligt i den, det ska vara OK med sitthöjd även om det givetvis inte finns ståhöjd. En däckslucka på fronten är väl inte omöjligt att klämma dit. Alla synpunkter mottages med tacksamhet. MVH/ Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 2 September , 2005 Hej Lars, kan jag få ge dig ett tips? Jag seglar en Triss Magnum och har bara goda lovord om denna lilla båt. Att man på blott 6 X 2.4 m kan få in fyra godkända kojer (jag är 183 cm) Man får även plats med en porta-potti under nedgångstrappan, som man dock får lyfta ner på durken vid behov. maststötta och bord som även kan lyftas ut till sittbrunnen är standard. Min båt är av en händelse till salu och kan ses http://www.maringuiden.se/data/marinborsen/annons.php?s=1&id=21710 /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 3 September , 2005 Wille Ser fin ut, har tittat på Magnum förr. Nu är det så att något köp inte blir aktuellt förrän till våren, har en styrpulpet som måste säljas först. Tänker använda hösten till att kolla vad som finns. Igår fick jag upp ögonen för Sagitta 20, verkar vara en kanonbåt. Har även kollat Sunwind 20 Mk2, den med stora ruffen. MVH/Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatsman 0 Postad 3 September , 2005 Hej Lars, Vad jag kommer ihåg fanns det endast plats för ett batteri under dynorna i ruffen, resten av utrymmet var flyttankar. Men det fanns ett stort utrymme i aktern med en stor sittlucka på, där kan jag tänka mig att en porta potti får plats. I ruffen fanns ett bord som satt på maststöttan. Bordet kunde man sänka ned och lägga en medföljande dyna på vid läggdax. Dessutom skjuta upp till rufftaket när den inte behövdes. Båten är osänkbar och jag tror den skulle fått blåa-skylten om det fanns en däcklucka vilket det tyvärr inte gjorde. Jag tyckte den var mycket trevlig att segla (seglade annars mest jolle på den tiden), lättdriven vilket var mycket bra i lättvind. I hårdare vindar fick man reva lite så gick den okey. Dessutom snygg för sin storlek. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 4 September , 2005 Hej Magnus. Tack för upplysningen ang flyttankar och toa. Visste inte att den var osänkbar, både bra och dåligt. Dåligt tills det behövs men då väldigt bra :-) Antar att man kan ha en pentrybox i ena stickkojen om man har toabox inskjuten under sittbrunnen. Beträffande batterier så ska jag ha sådana till Elmotorn mm. 2 st 120W. De är ca 23cm höga och 50 cm långa. De bör väl få plata under bänkarna, Ett på var sida mitt i båten. vikten är totalt ca 80 kg. Det är svårt att hitta material om denna båt, det finns ju inte så många. MVH/ Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 4 September , 2005 Hej Lars. En liten teori om dina bänkar är att det nog inte finns den plats på höjden (23 cm) då det förmodligen precis som på magnumen är sluttande utrymme i dessa. Jag har mina batterier framför maststöttan i förpiken (2 x 110 Ah) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatsman 0 Postad 4 September , 2005 Hej Lars, Vad jag kommer ihåg är det endast den aktre toften i sittbrunnen som går att stuva i. Sidotofterna rymmer stickkojerna. Men den akter upplevde jag som stor och rymmer nog 2st batterier, 23cm är nog inget problem. Vi hade trycktanken, draggen och diverse tampar därunder. Precis som du tänkte hade vi en pentrybox som vi rullade in under babords stickkoj, det fungerade bra den stod ju säker där när man seglade. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser