Gå till innehåll
tisdag 23 december 2025
Gäst Jens

cav filter info

Rekommendera Poster

Gäst Jens

Hej! Jag har ett bränslefilter/vattenavskiljare av märket CAV. Huset är helt i aluminium. Hur ofta ska man tappa av med dräneringskranen? Man ser ju inte när det är smuts/vatten i behållaren. Finns det något filter som ska rengöras eller bytas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Observer

Är det ett CAV filter helt i aluminium med en mässingsbult genom locket ??, jag har ett sådant i min båt och jag montera bort koppen= botten då det efter ett tag samlas både det ena och det andra där som behövs rensas bort. Filtret jag använder är ett Bosch filter som passar b.l.a Volvo bilar men jag skall till båten i helgen så kan du få nummret på filter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter F

Hej ! Jag har ett samma filter hus som du, men jag har aldrig lossat på dräneringsskruven för att kolla om det finns vatten i behållaren.(dumt). Men jag rekomenderar att du byter finfiltret varannan säsong och var noga med att byta ut samtliga packningar för dom brukar torka ihop. Sen är det bara att lufta bränsle systemet. Lyck till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst thomas

Hej Är det någon som vet vart man kan hitta ett filter bränslefilter/vattenavskiljare av märket CAV. Huset är helt i aluminium

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Hej! Jag har bytt min kopp av aluminium mot en genomskinlig kopp av plast, vilket gör att man ser om man bör tappa ut smuts/vatten. Kostar ca 50:- hos Volvo Penta försäljare. Det finns varianter med eller utan filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...