sigge_1 50 Postad 1 September , 2005 Hej, undrar om det finns någon som äger eller har ägt en Scand Dynamic 7100 här på forumet? Jag har kollat i båtguiden och medlemmars båtar utan att hitta någon. Är intresserad av en dylik båt, någon som har ett omdöme om båten? Positiva och negativa saker och vad man skall tänka på. Länkar till sidor där man kan läsa om båten? All info mottages tacksamt! Mvh // Martin S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 24 Juli , 2006 Du är välkommen med frågor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 25 Juli , 2006 Hej, tack för svar. Jag har köpt en nu, enligt uppgif den enda röda i Sverige, se bilden. Kan vara kul att utbyta lite erfarenheter. Kollade på dina bilder, var ligger båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 25 Juli , 2006 dannne (och Martin), Gillar linjerna pa denna bat. Var ar den byggd, av vem? Ser betydligt nyare ut an en fran 1989. Det sagt, vore kul att se lite bilder pa inredningen. Storlarna (de vita) verkar inte vara original. Vad ar det for typ, var hittat dem? Cheeers /// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 27 Juli , 2006 Hej, båten är byggd av Scandboats A/S i Norge, vår -1991. Modellen finns fortfarande och ser i princip likadan ut, det var det jag föll lite för, just att den ser ut som en fullt modern båt. Till och med snyggare men det är ju upp till betraktaren förstås. Jag har uppdaterat mitt fotoalbum med bilder på min båt. Dannes stolar tror jag är original för jag har 2 originalstolar hemma som ser ut som hans. Jag har mindre stolar i min för att förra ägaren tyckte att std stolarna var klumpiga. Vi har nu sovit ett par nätter i båten ( vi= 2vuxna och 3 barn) och det funkar fint. Vi ligger bak där man får en dubbelsäng på solplattformen och barnen ligger i ruffen. Vår båt gör 43 knop med en Mercruiser 5,7L V8. Har nu köpt upp mig på en Garmin 182C så att man hinner med navigeringen också.. (Och ja, jag har papperskort med). Än sålänge är vi väldigt nöjda. Skulle vara roligt att veta vad den är värd, de ligger ju i ett ganska brett spann prismässigt om man kollar på typ blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 28 Juli , 2006 Aha, det forklarar stilen. Den ar storre an vad jag trodde. Vilket ger den sa harmoniska proportioner. Men, mycket tjusig bat, vackra linjer. Att den sen ar Norskbyggd gor ju inte saken samre (bra kvalitet). Vore kul att hora lite mera fran er (bada tva) vad galler erfarenheter etc. Och mera kort ar alltid kul att se ocksa. Lycka till med batandet och grattis till ett bra (vackert) kop! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 1 Augusti , 2006 Halloj! Kom just hem från båtsemestern! Har varit i bohuslän, Vi gick ända upp till Bovallstrand. Det är en bit då hemahamn är Varberg. T/R averkade vi ca 250dist på 325 liter soppa, jag e nöjd! Vad det gäller mina stolar så är det orginal, jag har bara klätt om dem. Har laddat upp ytterliggare ett foto till mitt album där ni kan se det lite bättre. För övrigt har vi varit nöjda med båten den går som en dröm och är extremt lättmanövrerad. Dock känner vi att vi växt ur den och skall satsa på något större till nästa år, så båten går på annons här i augusti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 2 Augusti , 2006 Danne, vad har du för storlek på propeller och vilken stigning? Vad har du för toppfart? Jag tror att jag har fel propp på min, 18 stigning och låg toppfart, om jag fattat saken rätt så skall det sitta en propp med 17 stigning och båten skall toppa närmare 40 knop vilket den inte gör. Jag har en potentiell köpare på din båt om du vill sälja den, kontakta mig på mailen. Mvh // Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 28 Augusti , 2008 Jag bumbar den här tråden efter 2 år:) Jag har själv blivit ägare till en Scand 7100 och undrar om det finns några andra ägare här på forumet? Vore kul att utväxla ideer mm . Mvh, Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 28 Augusti , 2008 Jag finns kvar på forumet och jag har min båt kvar (än så länge, den ligger på Blocket..). Vi tänkte skaffa oss en större eventuellt men det brådskar inte direkt, jag kan tänka mig att ha kvar den ett par år till. Det är en suverän båt. Maila om du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 28 Augusti , 2008 Härligt sigge att du har kvar henne, det är verkligen en välbyggd rackare till båt. själv saknar jag min gamla pärla, den gick till orust om inte jag minns fel. fick du någon ordning på din hastighet förresten? Och du om just införskaffat dig en 7100:a gratulerar till ett bra köp! Har du frågor så får du gärna ställa dom till mig också trots att jag inte längre äger en, har dock stora erfarenheter då jag la fruktansvärt många timmar och kulor på min som jag också fick igen pengarna på! MVH Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 29 Augusti , 2008 Har Ni några erfarenheter av storebror 9200 Dynamic? Jag har en men jag verkar ensam här på MG //Lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 29 Augusti , 2008 Hej Danne, ja jag fick ordning på hastigheten genom en större propp. Jag kände dock att jag var mer intresserad av god bränsleekonomi är toppfart så den proppen ligger som reserv nu. Soppan är ju dyr som den är.. Schysst båt du köpt dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 29 Augusti , 2008 Hej på er. Jättekul när ett forum fungerar:) Räkna med mail! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 29 Augusti , 2008 bra beslut det där med bräsnle ekonomin, själv har jag halkat upp en del i jämförelse med innan. Tack ja är nöjd med den, verkligen, den har verkligen allt man kan önska bortsett från bränsleförbrukningen som ligger på 3,5l/nm blir dyra semestrar då ja brukar averka 4-500nm/år men det visste jag om när jag köpte den. skall dock byta proppar till nästa säsong, är precis som du intresserad av bra acceleration framför toppfart. har en topp idag på 35-36knop, vansinnigt då ja brukar marcha 22-26kn. MVH Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grydo 0 Postad 8 September , 2008 Hej alla !!! Köpte mig en Scand 7100 Dynamic i slutet på juni i år ! Hittade ett grymt fint exemplar uppe i Umeå, så bara att flyga upp och titta och slog till direkt. Ringde Schenker Transport och satte den på en långtradare ner till Stockholm . Har båten på landet utanför Norrtälje ! Har kört riktigt mycket med den i sommar i alla väder och går som en dröm i sjön. Sitter en VP 271C på 275 hästar i den och med 290 DP drevet funkar det perfekt. Ni vet väl att det finns en klubb : www.scandklubben.se Kul om fler kommer med !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser