Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Gäst Peter

Se hit alla som har importerade båtar - VIKTIGT!!

Rekommendera Poster

Svar till Manken

 

Nej du behöver inte momsa din båt i Sverige också om du har momsat in den i unionen någon annan stans, tex Tyskland.

 

Du skall dock veta att du heller aldrig kan få ut ett svenskt tillverkarkod till ditt nya HIN-nummer från Sjöfartsverket till en båt som inte tullats och momsats in i Sverige. Den här båten kan aldrig bli svensk utan är en Tysk skuta som seglar på svenska vatten.

 

Om du tex tullat och momsat in din båt i Tyskland, vilket de flesta gör för att

momsen bara är 16% där istället för våra 25%, så måste du vända dig till

de Tyska myndigheterna för att få ut en Tysk tillverkarkod till din båts HIN-nummer.

 

Det är inte ett HIN nummer som man skall ansöka om utan den del som identifierar den person eller det företag som har placerat båten på marknaden och som är ansvarig för att båten blir provad och CE-märkt. Det finns ingen koppling mellan tillverkarkoden och det land där båten används. 

Eftersom din båt placerats på marknaden i Tyskland får du vända dig dit för att få en tillverkarkod. Anledningen till detta är att de Tyska myndigheterna ansvarar för kontrollen av att de båtar som sätts på marknaden i Tyskland blir provade och CE-märkta. Tyskland har överlåtit ansvaret för tillverkarkoder till:

Deutscher Boots- und Schiffbauer-Verband

 St.Petersburger Strasse 1

D-20355 Hamburg

 

Att ta sig fram i den här snårskogen i Tyskland är om möjligt ännu svårare än på Sjöfartverket. Tänk på det innan ni bestämmer er.

Stay cool!

 

//Havs-Katten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

tur att man inte tyckte att det var värt att ta den genom tyskland ; )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lete mera info!

Lät ce märka min 28 fotare hos CE proof. Kostade drygt 35000:- ink diverse   slangar samt en sprinkleranläggning

 

Tullen sparar tullhandlingar i endast 5år (enl receptionisten på tullverket i Norrköping). Fick leva rullan en bra stund innan de hittade mina papper,och då hade det gått  ca 4,5år.

 

En svensk hin kod för en privat importör ser ut så här SE IMP XXXXX YYYY

där Xen är ett löpnr från sjöfartsverket och Yna är de sista 4 siffrorna i båtens gamla skrovnr.

 

Kommer att köpa även nästa båt i USA. Var så säkra!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Steinar

Läste någonstans att en CE-märkning kräver ritningar och/eller en bit skrov. Detta innebär troligtvis att man får skära ut en bit av skrovet som behövs för att klargöra styrkan... Skrovbiten behövs om ritningarna från leverantören saknas, vilket tillverkarna i usa inte är speciellt villiga att lämna ut. De har ju sin egen kontrollapparat (läs:American Coast Guard...nånting)

Snacka om u-båtar i skärgården!!

Är på gång att köpa usa-båt som är 10 år gammal och kom till sverige i våras.

Undrar om jag skall känna oro eller inte? 15.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Anders R:

 

Frågan är vilket värde dina 35000:- till CE proof har get dig mer än att du förståss

har brandsläckare i motorutrymmet, CE-märkta bensinslangar mm som i sig är

bra för säkerheten ombord.

Problemet är bara att CE proof inte är en notified body dvs ett godkänt besiktningsorgan för CE certifiering. Dessa finns troligtvis inte alls i Sverige ännu.

Det Norske Veritas är en sådan men jag är tveksam om de har möjlighet att göra

hembesök för CE-certifiering i Sverige? 

Så kanske har du köpt dig ett mycket dyrt klistermärke som inte löst ditt problem.

Dvs du har fortfarande ingen godkänd CE-certifiering?

 

//Havs-katten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kent

hej steinar i ditt fall skulle jag nog vänta med att köpa icke ce märkt båt för inom 6 mån kommer det att märkas väl vad som kommer att hända med sjöfartsverket då har dom nog bestämt sig för vad dom ska göra åt det här problemet. ledsamt ifall du skulle få en massa problem med en båt som du knappt kan använda snart vinter så den lär ju ändå bara stå iminst 6mån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mikael

ja du anders det står ju klart och tydligt på sjöfartverkets hemsida vilka som är godkända och får utträtta en ce märkning det verkar ju tyvärr vara så att din båt icke är godkänd ändå trots den stora summa pengar du lagt ut. många har tyvärr blivit lurade på samma sätt jag skulle gärna vilja få höra ifrån dig igen och höra hur det går med märkningen mvh mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars J

Undrar om Peter är en båthandlare som har svårt att sälja sina övervärderade nordiska 70 och 80-talare.

Ren skrämselpropaganda.

 

Tullen har inga uppgifter på vilken båt som är CE-märkt eller inte. Det har bara Importören själv.

 

/Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig vetande gör inte dom godkänta organen någon besiktning. Däremot granskar dom dokumentationen som behövs för ce-märkningen..Sedan beror det på vilken modul som används för ce-märkningen, den lägsta modul A behövs det inget godkänt organ.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dan

jaså vem tror du då sköter om märkningen om inte dom som är ett godkänt organ som det står om på sjöfartsverket hemsida tror du att vem som helst kan märka båten eller att det bara går att få en märkning hemskickad med posten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du har misförstått det mesta! Just så e det faktiskt. Vem som helst kan märka båten bara dom har ett samarbete med ett godkänt organ, och som sagt, kan/ska båten godkännas i den lägsta kategorin (D) enligt modul A behövs inget godkänt organ ,så det så..1.gif

 Ps.Läs gärna på lite innan du skriver på detta eminenta forum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dan

TACK beraS för rättelsen du som verkar veta hur det ligger till med märkningen du kanske kan åta dig att ce märka våra båtar för enligt dig så verkar det ju väldigt lätt så vad är det då som gör att det kostar uppemot 40000 för en 20f daycruiser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så her går det till: Båtägaren anlitar någon konsult som har ett samarbete med ett godkänt organ tex CEPROOF.Konsult firman inspekterar båten gör ev.sabilitetsprov och andra nödvändiga tester.Konsult firman skriver en teknisk dokumentation på båten, det godkänta organet tittar på den tekninska dokumnetationen och godkänner det.Sedan kan själva märkningen göras av båtägaren eller konsult firman.Observera att vid categori D behövs inget godkänt organ.Däremot har jag aldrig påstått att denna process verken er billig eller lätt.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anmält organ krävdes inte för kategori C före årsskiftet 04/05. Så våra papper torde vara i ordning då samtliga dokument är utfärdade -04.

Kan också tillägga att det hela var en ganska omfattande procedur, och väldigt långt ifrån en klisterlapp på postorder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wellcraft

Sager bara suck. Varfor skall myndigheterna in och rota i det. Batskaerhet ar var och en personliga ansvar. Ingen CE markning garanterar att en bat ar saker, ens en dag efter det att agaren har klarat av att fa sin bat markt.

 

Allt detta later mera som en strafftull for batar fran lander utanfor EU.

 

MVH / Batagare i USA (West Coast)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...