Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst Peter

Se hit alla som har importerade båtar - VIKTIGT!!

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Hej!

 

Jag har länge funderat på att själv importera båt från USA.

När man tar hem en båt så skall den CE-märkas.

 

Vissa väljer att inte göra det.

 

Nu till det viktiga.

 

Om person A köper en båt från USA så skall han CE-märka båten.

Skulle han strunta i detta och sälja vidare båten till person B så kommer person A att få en saftig räkning hem i brevlådan.

 

Det är nämligen så att fr.om 1 jan 2006 så kommer tullen i Sverige att släppa på den nuvarnade sekretessen som innebär att man inte offentliggör vilka båtar som är CE-märkta eller inte.

 

När denna sekretess släpps så kommer importören dvs person A i detta fall att tvingas CE-märka den båt han ej i dagsläget äger.

 

Det finns 4st klasser på CE-märkningar:

 

A - Generellt - småbåtar med utombordare

B - Generellt - Fritidsbåtar med inombordare

C - Generellt - Större fritidsbåtar/segelbåtar

D - Generellt - Fartygsliknande båtar

 

Ju högre bokstav desto högre CE-märkniungskostnad.

 

Person B kan enl lag, tvinga person A att betala för hans CE-märkning.

 

Så Ni som säljer era importerade båtar, kom ihåg att ha detta i bakhuvet när ni prissätter båten, alt CE-märk den INNAN ni säljer...

 

CE-märkningen kostar som bekant en slant.

 

Detta kommer att drabba ALLA som har en båt som importerades EFTER 16 Juni 1998.

 

Denna information kommer direkt från Sjöfartsverket

 

Hälsn

Peter Andreasson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Olle

Å fy faan...ja tänker om när de gäller importerade båtar from nu...

Hellre en svensksåld i lite sämre skick...men då får man åtminstone klämma å känna innan man lämnar ifrån sig pengarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, men jag kan inte hitta någonstans där det står att en privatimporterad båt som sedan avsålts ska CE märkas av den som importerade den. Köplagen gäller ju i affärer mellan privatpersoner och således kan inte den som importerade båten från början om han vid tillfället importerade den som privatperson och vidaresålt till annan privatperson bli ålagd att vid ett senare tillfälle på grund av en lagändring CE märka ngt som han inte ens innehar, det faller ju i sin orimlighet, man kan nämligen inte skapa en ny lag och hävda att den ska gälla retroaktivt.

Därför borde det ansvaret tillfalla nuvarande ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vilket virr varr det kommer att bli om de ens försöker.

Retroaktivt nästan 8år tillbaka....

Dessutom så finns det ju inget båtregister, så nuvarande ägare blir svår att få tag på.

 

/V8dc, med importerad båt men inte importör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står ganska tydligt i reglerna att den som står som importör eller sätter produkten tillgänglig på eus marknad har ansvaret för ce-märkningen, oberoende när detta gjordes.(efter 1996 juni?).

Dock blir det svårt at spåra importören när båten har solts till 21 olika ägare och som någon skrev utan båtregister blir det svårt att spåra importören.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strider faktiskt mot svensk lagstiftning ,grundlagen alltså, retroaktiva lagar alltså....ska ta o läsa igenom det där en gång till på sjöfartsverkets sida...lite löjeväckande faktiskt det jag läste ...att en båt som redan finns på EU:s marknad men som kommer från USA ska CE märkas...en stor papperstiger detta...allt för o minska båtimporten från andra länder utanför EU...alla minns väl hur jäkligt det var bara för att man varit på mallis en vecka så knep dom en i tullen...AJABAJA!!!! Ett helrör för mycket...här är boten o drycken häller vi ut...ungefär samma sak nu med EU fast gränsen är utvidgad ....obs...ingen politik i mitt utspel nu alltså...så hacka inte för mycket nu va....*s*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hacka??

Du skriver ju alldeles rätt!8.gif

Jag tror det är ren skrämselpropaganda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är de på gång igen!!!

Vi minns väl alla rabaldret med privatimporterade bilar från Tyskland.Det skulle vara svindyrt med registrering,tull,skatt,moms,felaktiga trippmätare,besiktningsproblem,andrahandsvärde och f-n och hans moster!!!!!!

Där gick de ju bet!(bilhandlarna i Sverige) har det visat sig.Nu har turen kommit till båtarna och EU vill nu  måna om sin profit, för i slutändan så vet vi ju att det INTE handlar om sjösäkerhetsfrågor (tyvärr).Efter alla debatter om CE-märkningens urvattnade värde är det dubbelt förvånande att sjöfartsverket nu är på väg att bita sig i svansen så som marinorna gjorde när de på eget initiativ eller direktiv från tidigare nämnda verk inte skulle befatta sig med icke CE märkta båtar.Kanske visste de inte hur många tusen båtar de gick miste om?!Detta upptäckte de ganska snart och problemen är nu som bortblåsta! Konstigt,om det nu handlar om en så viktig sak som sjösäkerhet????!!!!!!!! 8 års retroaktiv lag,Svindyr certifiering av fullt funktionsdugliga båtar enligt US coast-gard, som dessutom importören är ansvarig för.Nej detta handlar enbart om EU-ländernas ekonomi.Ringde förresten i höstas till sjöfartsverket och pratade med den ene av de TVÅ handläggare i detta ärende och fick uppfattningen av att reglerna är fastsatta,ogenomtänkta av profithungriga byråkrater och helt ogenomförbara!(personlig reflektion)

Tack för ordet /Per-Anders

PS Min son höll för ett tag sen på att kvävas av en CE- märkt leksak DS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs gärna på några av tråderna om ce märkning ganska kul , men faktum kvarstår att alla båtar importerade effter 1996 ska vara ce-märkta och ansvaret ligger oss importören, detta er inge ny lag! har funnits sedan 1996..Alt finns å läsas i eu direktivet för ce märkning.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya och importerade fritidsbåtar, vattenskotrar och viss utrustning måste enligt lag uppfylla ett antal miljö- och säkerhetskrav. Lagen om att båtar ska vara CE-märkta gäller alla båtar som tillverkats efter den 16 juni 1998 samt alla båtar som importerats efter detta datum, tillverkade efter 1950. Från 1 januari 2006 respektive 1 januari 2007 ska även motorer av olika kategorier uppfylla krav rörande avgaser och buller. Från 1 januari 2006 gäller kraven också för vattenskotrar. Som tecken på att kraven är uppfyllda används CE-märkning, utom för inombordsmotorer och delvis färdigbyggda båtar.

 

Om det nu vore så att lagen tillkom den 16 juni 1998, vilket jag inte har en aning om för tillfället så borde den inte fått lämna frihamnen den kommit till utan att en CE märkning utförts, nä det här verkar virrigt värre.

Håller med ett tidigare inlägg där parallellen  gjordes mot privatimport av bilar, där försäkringsbolag,bilhandlare o gud vet alla motarbetade detta flitigt...så fort vi konsumenter råkar hitta ngt som gynnar oss utomlands, bilar-båtar-sprit-byggmaterial  osv så ska det motarbetas...den fria marknaden verkar mest vara till för företag o byråkrater. fasen...nu blev det politik igen...måste skärpa till mig....sorry...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry menade givetvis 19987.gif

Det er ju det eu handlar om, fri handel inom eu, men hög tull o svårigheter om man köper från annat land som inte er medlem.

Det er sekretessen på importörerna av båtarna som kanskje kommer att bli offentliga. Tullen har hitils inte lämnat ut importörens namn med hänsyn av sekretesslagen, och sjöfartverket har inte kunnat kontakta importören om ce kraven har uppfylts eller inte.Men det betyder inte att lagen om ansvarsfrågan om ce märkning inte har funnits sedan lagen trädde i kraft, altså from juni 1998.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha!

Hoppas alla som röstade för EU är riktigt stolta över sitt val! Personligen gjorde jag vad jag kunde för att övertala folk att rösta MOT...

Men om lagen stiftats redan '98 har staten självklart sin fulla rätt att komma i efterhand å jiddra...

Tyvärr är det ju så det fungerar, man måste leta reda på nya lagar, man får dom inte serverade med posten ( Hur många vet tillexempel hur man ska använda en blinkers i en rondell, och när/var man får köra om i högerfältet? (för att hålla sig till parallellen med bilar)).

Ska man importera får man glatt rota reda på vad som gäller. Har man inte gjort det kan man nästan påstå att man får skylla sig lite själv...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst michael

Det finns tydligen några som inte förstår hur dom ska kunna leta reda på alla båtar det är ju ganska lätt för tullen har ju båt nr motor nr så för alla som har båten försäkrad är det inte svårt att hitta dom försäkrings bolagen följer ju sjöfarts verkets minsta vink tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst peter

jag undrar om det nu skulle bli så som beskrivs hur blir det med oss som har köpt båten i andra hand innan importören kommer att märka båten för det finns väl ingen som vill betala för en såld båt det kan dröja många mån innan märkning går det då under tiden att ha båten försäkrad eller blir båten typ svart listad eller inte kan säljas mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inga nyheter egentligen.

Det går alldeles utmärkt att försäkra en icke CE-märkt båt.

Stora skillnaden är ju endast att tullens sekretess ska släppas.

Krav på CE-märkning har ju funnits sedan 1998.

Jag tror att det inte kommer att hända någonting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst peter

varför tror du inte att det kommer att hända någonting problemet har ju varit att dom inte har vetat vilka som varit märkta eller ej men det vet dom 2006

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den stora grejen är att de kan börja följa upp båtar som fortfarande strömmar in. Och det är många!

Jag tror inte de kommer, inom rimlig tid, att gräva bakåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PER ANDERSSON

hej var idag i kontakt med sjöfartsverket dom sa att från omed 2006 kommer dom att börja leta efter icke ce märkta båtar då tvingas importören betala ce märkningen problemmet då är att dom kanske sålt båten då kommer nya ägaren att få en massa krångel tex båten måste lämmnas in för märkning mm så dom tyckte att om man köpt en båt i andra hand skulle man ringa importören och få märkningen redan nu innan det blir jättemånga som ska ha ju fler ju längre tid importören är enligt lag tvungna att betala annars tyckte dom att man skulle polis anmäla ifall någon krånglade om märkningen TÄNK PÅ DET HÄR ALLA IMPORTÖRER INNAN NI SÄLJER?????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dan

sjöfartsverket säger att räkningen på en sådan båt ligger på 40000-70000 för en ce märkning många tror att dom kan ce märka i tyskland för en ganska billig peng men se upp många oseriösa du betalar 10-15 tusen för ett klistermärke som inte är värt någonting kolla på sjöfartsverkets hemsida vilka som är godkända

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst vibbe

Och hur ska dom kunna leta efter båtar, ska dom åka runt på alla uppläggningsplatser och leta båtar och stanna alla som är ute och åker?

det lär ju gällaalla ny som kommer in via tullen som dom kan kolla upp.

post-0-1394234469,0216_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst adam

Det står i tullpappren vart du bor...sen ringer/mailar eller kommer dom förbi...

Vart din BÅT står e HELT ointressant för deras del...

 

Dom vill ha in sina pengar...kan även komma att gälla momspengar iom att många momsar båten i ex Holland....

 

Du vet...jävlas man med staten....då skyr dom inga medel för att inkassera sina pengar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nemo

Hur f@n skulle det gå till om jag får fråga? Låt oss säga att Sune Hängdrul importerar en båt och inte CE-märker den och säljer den till Bert Surbuk som i sin tur byter motor och bygger om div. grejer, och sen så blir inte båten godkänd vem ska då betala? På 8 år hinner det hända en hel del saker med en båt.

Jag bara undrar.

 

Mvh Nemo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mankan

Måste man momsa båten i sverige? Jag trodde men kunde momsa den där den först kommer till europa. är en vara momsat i tex holland eller tyskland  och sen impoterad till sverige så ska man väl inte behöva momsa igen,eller?

Ang ce

Var det inte så att dom icke ce-märkta båtarna inte var förbjudna! Jag tror inte att fösäkringsbolagen vill att båtarna ska märkas heller. Dom tjänar ju på ayy ta ut dyrare premier samt att betala lägre ersättningar

Den som lever får se, men jag är inte speciellt nervös

Mankan

 

 

post-0-1394234469,7751_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Importören som du så fint benämner Sure Hängdrul har ju i lagens mening utfört en kriminell handling då han importerade båten utan att CE-märka den. Bara för att han sålt beviset för sin kriminella handling betyder inte detta att han är oskyldig.

 

Om någon nitisk tjänsteman besämmer sig för att skapa ett prejudikat så kan detta betyda att kostnaden inte bara blir kostnaden för CE-märkning utan även ett bötesföreläggande.

 

Båten måste ju i slutändan CE-märkas av någon och där kommer nog att bli problem då det kanske kommer att anses att ett CE-märke måste finnas på båten för att köpet ska räknas som ett köp i god tro.

 

Jag tänker i alla fall akta mig för att köpa båt utan CE-märke de närmaste åren innan detta är utrett.

 Det är ju inte sällan som en köpare i god tro råkar illa ut.

 

Det inte kul när lagarna skrivs så att folk blir kriminella utan att själva veta om det.

 

Detta var bara mina egna funderingar kring ämnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stig

det står ju klart och tydligt på sjöfartsverkets hemsida att det är IMPORTÖREN som enligt lag ska ce märka båten så då spelar det ju ingen roll om båten sålts 100gånger importören lär tyvärr ändå få betala och är båten borta så lär det nog kosta en rejäl slant i böter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst LARS

MEDALJENS BAKSIDA kommer vi nog att få läsa mycket om snart då menar jag många kommer nog att kräva av importören att få båten ce märkt dom har ju lagen på sin sida tex lars köper en sea ray av pär för en ganska billig peng ringer sedan 2dar senare och kräver en ce märkning av pär för många tusen vad kan pär göra inte mycket då han gjorde ett lag brott när han inte märkte båten ifrån början lars gör nu en ännu bättre affär som nu får båten märkt gratis lite ovänskap förstås men pär bor ju 30 mildärifrån så vad gör det lars bryr sig inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad gör man om inte importören vill göra en korrekt CE-märkning? Helt enkelt vägrar?

 

mvh matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst LARS

ENKELT det är bara att polis anmäla honom henne du har ju lagen på din sida dom kommer aldrig undan eftersom dom begått ett lag brott själva och blir det då rättsak så kommer det att kosta dom mycket mer rättegångskostnader mm för det är ju lagstadgat att båten måste vara ce märkt LYCKA TILL FÖR MIG GICK DET VÄLDIGT LÄTT ATT KRÄVA MÄRKNINGEN LARS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...