Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Tompi

Motorn tiltad eller inte

Rekommendera Poster

Jag är nyfött blåbär när det gäller båtar och båtliv, men försöker lära mig sakta men säkert.

Min fråga är helt enkelt...bör eller ska motorn vara uppe (tiltad) eller nere när båten ligger still (ankrad/förtöjd) ?

Vore tacksam för tips.

/Thomas

PS: Har idag en 40 hk Yamaha (2 takt) -96.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bör vara upp tiltad, annars så du en långhårig rigg med sjögräs, men om du bara skall ligga på holmarna en dag så e det skit samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för snabba svar.

Hört snack om att när motorn ligger nere i vattnet, underlättas kylningen vi start, som i sin tur skonar motorn. Inga sådana variblar man skall väga in då ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvärtom, om den står nere får ju alger o havstulpaner m.m all tid på sig

att börja täta till kylintaget med följd att kylningen blir sämre och i värsta

obefintlig....så hissa motor o drev, det är mitt råd.

Peo 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Jag föredrar att ha den tiltad för att skona propeller etc. Det blir dessutom inte så mycket sjöväxter (snäckor m.m.) att ta hand om på hösten.

Hälsningar

Stefan i Enköping 21.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns tillräckligt med syre i vattnet för att det ska rosta där också...

(om det nu skulle rosta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är nog så. Men är det inte grejorna under kåpan de tänker på då. Det kan väl knappast vara drivhuset och proppen som är känsligt för vatten/syre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog ha motorn upptiltad vid bryggan i hemmahamnen pga av beväxningsproblem som nämnts ovan.

Ligger jag i en naturhamn över natten (eller utan tillsyn) tiltar jag upp motorn. Vinden kan vända, ankaret kan släppa och händer det vill jag inte att propellern ska vara det som slår i stenarna på botten. Jag tar hellre en plastskada, som jag säker får ändå.

Det är inte så kul att köra hem med en obalanserad propeller i ett par knop eftersom om det händer så händer det så långt bort som möjligt...

Jag har min båt på trailer, då har jag motorn nedtiltad för att belasta trimcylindern så lite som möjligt.

Alla metaller på båten korroderar (rostar), stål, rostfritt stål, syrafast stål, aluminium, koppar mfl oavsett om de ligger i vattnet eller ovan. Sen är det en oerhörd skillnad på hur fort processen går.

En stålplåt rosta bortr på ett par år, tänk Opel, en kopparplåt försvinner på 50-100 år, tex kyrktak...

En detalj som är ytbehandlad, tex lackerad, oxiderad eller eloxerad, korroderar oerhört mycket långsammare än en rå metallyta oavsett material. Vissa material har en betydligt bättre förmåga att själv bygga upp ett eget skydd, tex aluminium än tex vanligt stål.

Anledningen till att man direkt ska ta hand om en badande båtmotor, ur korrotionshänseende, är att oskyddade detaljer som normalt inte utsätts för vatten, tex. cylinderfoder, korroderar mycket snabbt om de utsätts för vatten syre. Så länge de ligger kvar i vattnet går den processen långsammare pga av en mindre mängd tillgängligt syre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min båtklubb så blev 7 båtar av med proppar i våras. Alla hade motorn upptiltad. Kan ju försvåra för tjuven som inte vill bli blöt1.gif . Jag har iallafall min motor nedtiltad nu för tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fasen va lata tjyvarna har blivit....det borde dom få en månad extra för....14.gif

Ha ni motorn uppfälld...eller bortförd eller nedfälld...säger som jag alltid sagt...fördelen med en nedfälld motor är att man inte behöver undra varför den inte går åt ngt håll när man lägger i växeln...sen kutar ni hem o skriver här vad det kan va för fel på motorn.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det mycket mycket långsammare i vattnet än ovanför, men det finns tillräckligt med syre för att det ska börja...

Vad jag menade var att jag tror inte det spelar någon större roll i detta avseende om riggen är i vattnet eller ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera först var Du skall ha båten, därefter kollar Du i en närbelägen hamn så ser du hur de flesta har gjort......

Det är lite olika om Du ligger i saltvatten eller vid en stuga i en insjö. (Alla har inte båtarna i saltvatten, faktiskt)

Vad det gäller rostrisken så får Du väl bedöma själv men betänk att de flesta båtarna tas upp över vintern och torde komma i kontakt med syre i de flesta fall trots eventuell vinterkonservering.

Stöldrisken finns ju alltid men om det är en mindre utombordare så är det ju inte något oerhört merarbete att lyfta den för att sno proppen eller helt enkelt ha händerna i vattent med en skruvnyckel (funkar bra på Mercury t ex som inte har brytpinne, vet inte hur Yamaha ser ut) å andra sidan kan det vara bra att ha som rutin att titta på motorn innan den åker i vattnet för att se att det inte sitter någon fiskelina eller likn där. Jag har motorn uppfälld pga sagda fiskelina, badleksaker, vassrötter osv.

Detta är nog en fråga som kan besvaras med både och som Du ser ovan.

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...