Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
AsaFor

Hur låsa bommen när man revat storen på stortriss

Rekommendera Poster

Hej, har förstått att man kan reva storen på stortrissen genom att rulla seglet runt bommen. Då har man ingen kick men om man ändå behöver reva - hur låser man bommen sedan så inte seglet rullar ut igen? Vår bom verkar ligga löst men hålls nu fast av kicken. Vi var ute i söndags och hade verkligen behövt reva (blåste 12 i byarna) - som det var krängde vi ganska hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att reva ett storsegel genom att rulla upp bommen är ett bra sätt att förstöra buken i seglet - skippa det!

Finns det inte möjlighet att bindreva seglet, dvs öljetter i seglet? Om inte, kolla vad det kostar att få sådana monterade av en segelmakare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det är originalsegel och de är inte speciellt bra så jag vet inte om de kan bli mer förstörda :-) Men tills att jag ev kan fixa nya segel m öljetter hur gör jag då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrikk

På min gamla stortriss låste man bommen genom att stoppa in en sprint i ett hål i framkant av bommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bommen rulla inte ut av sig själv på min stor triss. Stoppa med en handduk när du revar. Den tar upp överflödsduk från buken i seglet. Placera den där du har mycket buk så får du ett planare segel. Testa olika placeringar till sist så finner du rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...