Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Gäst magnusgustavssonmail@spray.se

undrande?98oktan

Rekommendera Poster

Gäst magnusgustavssonmail@spray.se

hej jag undrar om någon har en erfarenhet när det gäller 98oktan

och blandar med två-takts olja till en tvåtaktare naturligtvis. om det har ökat fart tex och om det bränner ur motorernabättre tacksam för svar

 

undrande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Experterna hävdar att det skall vara bättre jämförelsevis med 95-oktanigt (för bil och mc alltså), har testat att tanka 98-oktanigt i mc´n men utan något resultat, kanske bara en placebo-effekt, man tror att det går bättre. Ungefär som en bil som går snabbare bara för att man har tvättat den ??!? Eller att den går sämre när man haft den på service. Vem vet, vem vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Hepp! Gissar bara lite friskt nu.. 98 oktan innebär att den har lite högre energi innehåll men också lägre flampunkt vilket borde kräva en justering av tändningen för optimal prestanda. I en tvåtaktare är det nog svårt att få sån precision att man då märker någon skillnad. Men det är rena gissningar från mej som inte kan nåt om oktantal eller soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en 2-taktare är det bara att elda för kråkorna med 98 oktan, gör ingen nytta alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Oktantal=trycktålighet. Högt oktantal till högkomprimerade motorer för att de inte ska spika. De flesta motorer går inte bättre på 98 än på 95 oktan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Om en motor inte knackar på BF95 så går den inte bättre på BF98. Ett högre oktantal betyder att bränslet klarar högre tryck utan att självantända. BF98 klarar alltså högre kompression och aggresivare tändning än BF95. Men teoretiskt borde en BF95 motor gå sämre på BF98 pga att BF98 inte antänds lika lätt. Nyare motorer kan ha adaptiv tändning och då kan den ställa tändningen tidigare med högre oktantal och man får ut mer effekt. http://www.faktoider.nu/oktan.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nicko

Om du har turbo (bensinmotor) med högre laddtryck så tjänar du på att köra på 98 okt.

 

Annars äre skitsamma.

 

Jag har en Toyota Supra med 473Hk och köra jag den på 95okt så spikar den som näms ovan.

 

Med 98Okt däremot så går den bättre...

 

Men i dessa specialfall så ska man helst köra på racebränsle för att uppnå bästa resultat.

 

Jag köra race på 107okt...dock kostar den bensinen aningen mer=)

 

//Nicko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

107 oktan...inte illa...när man knyckte soppa när man låg i lumpen låg den på 87-88 oktan....*s* det är preskiberat nu så hetsa inte upp er....*s*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...