Gäst Pedro33 Postad 31 Augusti , 2005 Till helgen ska vi kolla det sista på den Pedro 33 som vi vill köpa. Båten ska lyftas så att skrovet kan kollas. Ge mig gärna tips på vad jag bör vara uppmärksam på. Båten är - åtminstone över vattenlinjen - i fint skick och jag har egentligen ingen anledning att tro något annat om skrovet. Jag vet också att den gått på grund någon gång de senaste åren och att en del av sidan under vattenlinjen har en buckla. Stor eller liten vet jag ännu inte. Båten har också installerad landström. Är tacksam för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 31 Augusti , 2005 Bucklan är inget annat än en utseendefråga. Så länge det inte är några skarpa veck och den inte påverkat inriktning av motorn så är det ingen fara. Titta på offeranoderna. Om dessa är kraftigt anfrätta på ena sidan och inte på andra så kan du anta att det finns någon krypström i skrovet. (offras mer på sidan närmast kaj). Skulle så vara fallet så är det inget att oroa sig för så länge det inte finns pittings i plåten (små gropar) och skulle det vara pittings så går det att svetsa om priset på båten är det rätta. Slutligen så vill jag påpeka att det finns knappast några fel på stålbåtar som inte går att fixa. Skulle gärna själv skaffa en stålbåt igen men frugan vill inte köra tunga schabrak SUCK Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pedro33 Postad 31 Augusti , 2005 Tack Chiefen! Vad det gäller bucklan - borde det inte vara så att bränsleförbrukningen höjs om inte strömlinjeformen bibehålls utefter skrovytan? Den drar enl uppgift 1,2 l/ distans vid marschfart 7 knop. Andra liknande båtar har uppgetts dra ca 0,9 och ända ner mot 0,6.... Eller det kanske inte varit riktigt sanning ... Om inte annat så har du lugnat mig på ett flertal punkter. Tack för ditt inlägg! Pedro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 31 Augusti , 2005 Gå gärna runt med en liten hammare och knacka lite lätt här och där, jag köpte precis en stålbåt och fick syn på en liten bula bara trodde jag och vid närmare undersökning med hammare och mejsel hade jag hux flux ett hål stort som en tumme rakt igenom botten, de va precis ovanför propellern de hade väl blivit nån störning där efter ca 50 år eller nåt vet ej exakt hur gammal båten är.....men som chiefen sa så är det ju en baggis att laga en stålis........fram med svets och en plåtbit och 30 min senare fanns där inget hål mer. PS en stålbåt ska ha lite bucklor, då syns det att den är annvänd......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 31 Augusti , 2005 Självklart så påverkar alla förändringar av undervattenskroppen bränsleförbrukningen men en buckla på en deplacerande båt påverkar sällan något märkbart. Jag antar att du har en diesel på 50-70 hk i din båt och då får den gå ganska hårt om du marchar 7 knop så dryga litern/Nm är rimligt Jag hade en för detta arbetsbåt för många år sedan som jag svetsade en kraftig fyrkantsbalk runt ekolodsgivaren på ca:20x20x20cm. Efter 150 timmars körning så försökte jag beräkna bränsleökningen. Den hade inte påverkats något alls av detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pedro33 Postad 31 Augusti , 2005 OK. Nu är jag ännu lugnare! Jag har en MD32 på 106 hk (tror jag) i båten så då känns bränsleförbrukningen troligen helt normal. Tack Chiefen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pedro33 Postad 3 September , 2005 Idag lyfte vi båten. Såg fin ut, dock var inte skrovet helt jämnt på alla håll, dvs ev så var det kratrar orsakade av galvanisk korrossion men jag känner mig lite osäker på det. Såg mer ut som om ytan var lite gropig på vissa ställen. Dock djupet på dessa var mindre än 1 mm så ... Vad det gäller installerad landsträm så hade båten ingen isolertransformator på inkommande el. Däremot fanns jordfelsbrytare monterad. Gör en jordfelsbrytare jobbet tillräckligt bra eller bär man även ha en isolertransformator? Jordfelsbrytaren går ju in om det finn det minsta läckage, eller? Återigen tacksam för alla tips! Pedro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser